ממשיכים להציל את העולם, שנה רביעית ברציפות: ארגון TiME ממשיך לקנות שטחים שבהם מינים בסכנת הכחדה – הפעם, 350 דונם של יער טרופי בקולומביה

צילום: FBC הוקו כחול מקור בסכנת הכחדה חמורה

בין המינים שנמצאים בסכנת הכחדה וחיים באזור החדש שיהפוך לשמורת טבע: קוף עכביש חום, הוקו כחול מקור ומינים נוספים של בעלי חיים וצמחים

ממשיכים להציל את העולם: שנה רביעית ברציפות שחברי ארגון TiME מצליחים לגייס כסף במימון המונים כדי לרכוש שטח בעולם ולהפוך אותו לשמורת טבע, ובכך להציל את המינים החיים בו ונמצאים בסכנת הכחדה חמורה. השנה ירכשו 350 דונם של יערות טרופיים בקולומביה, וכך יצילו חברי הארגון, שפתוח להצטרפות לכל אדם בכל גיל מכל מקום בעולם, את קוף העכביש החום, צב נהרות מגדלנה, טמרין לבן, הוקו כחול מקור, עץ מהוגני קולומביאני ומינים נוספים. "בעולם היום גדלה המודעות לצורך בשמירה על כדור הארץ, בעיקר כי מתחילים להרגיש את תוצאות הנזקים שגרמנו לו. זו מגמה חיובית, אבל מי שבאמת איכפת לו מהסביבה והעולם צריך לעשות הרבה יותר מרק ללכת להפגין או רק לצעוק,  פעולות שגם אם יהיו להן תוצאות הן לא תהיינה מידיות – וזמן הוא עניין קריטי בכל הנוגע לשינויי אקלים והכחדת מינים. אנחנו מאפשרים לאנשים להראות שאיכפת להם על ידי פעולה מאוד פשוטה שהתוצאה שלה מיידית וקבועה", אמר פרופ' אורי שיינס מאוניברסיטת חיפה, המייסד של "טיים".

            ארגון TiME (This is My Earth) הוקם לפני ארבע שנים על ידי פרופ' שיינס מהחוג לביולוגיה וסביבה של אוניברסיטת חיפה באורנים, שאליו הצטרף פרופ' אלון טל מאוניברסיטת תל-אביב, כארגון דמוקרטי בינלאומי שבו כל אדם בכל גיל מוזמן לתרום על פי יכולתו – החל מדולר אחד – כשלכל אחד (ללא תלות בגובה התרומה) קול שווה להחליט היכן ירכש השטח הבא, ו-100% מהתרומות מגיעות ליעד של רכישת השטחים ושמירתם. בכל שנה מוצגים לחברי הארגון שלושה שטחים מרחבי העולם שנבחרו על ידי הוועדה המדעית, שפועלת כמו כל חברי ופעילי הארגון בהתנדבות מלאה, ובהם מגוון רחב של מינים בסכנה והחברים בוחרים שטח אחד אותו ניתן לרכוש ולהפוך לשמורת טבע.

כאמור, השנה ירכוש הארגון 350 דונם בעמק המגדלנה שבצפון קולומביה (שנבחר על ידי רוב החברים), שיערות הגשם הטרופיים שממלאים אותו ונהר המגדלנה שחוצה אותו הם בית למגוון גדול של בעלי חיים. מתוך כלל אוכלוסיית בעלי החיים והצמחים בקולומביה, באזור זה נמצאים 20% מהציפורים, המכרסמים והפרימטים (קופים) במדינה, 33% מהעטלפים, 4% מהשרכים והצמחים המטפסים ו-6% מאוכלוסיית הדו-חיים, חלקם מינים אנדמיים. אולם היער עומד בפני סכנת חישוף לטובת שטחי מרעה. על פי הערכות חוקרים משנת 2010, במידה וקצב כריתת היערות הנוכחי ימשך,  היער כולו עלול להיעלם תוך חמש(!) שנים, אולם לדברי פרופ' שיינס אנחנו עלולים להפעיל את הטריגר שיהפוך את האזור לשממה עוד הרבה קודם, "כמו בכל מערכת ביולוגית, גם כאן דבר אחד תלוי בשני. כשכורתים יערות, בעיקר באזור ביצתי כמו זה, אין מה שיאצור את הלחות והמים, ומכאן מתחיל כדור שלג. מרגע שעוברים קו אמצע מסוים של עצים שנכרתו ביער הנזק למערכת כל כך גדול שכבר אי אפשר להציל את האזור".

כחלק מעקרונות הארגון, השטח לא נשאר בבעלותו אלא עובר לארגון מקומי, כדי למנוע מצב של "קולוניאליזם ירוק" – את שמורת הטבע החדשה תנהל קרן FBC המקומית (Fundación Biodiversa Colombia), שהוכחה כאחראית ובעלת רצון ומסוגלות לשמור על אזורים טבעיים – דבר חשוב כשמדובר במדינה כמו קולומביה בה רמת השחיתות ופעילות של קרטלים שונים היא גבוהה.

            "כפי שציינו כשיצאנו לדרך, 2.3% משטח כדור הארץ מוגדר כ'אזור חם' שבו מגוון ביולוגי עשיר של מיני בעלי חיים וצמחים הנמצאים בסכנת הכחדה ולכן גם השטחים הקטנים יחסית שאנחנו רוכשים יכולים לתרום תרומה משמעותית להגנה על מינים רבים. כבר שנה רביעית שאנחנו מוכיחים שהשיטה הזאת, שבתחילה נתפסה כנאיבית, עובדת ומצליחה לשנות מציאות שעל פי כל תחזית – אפילו האופטימית ביותר – היא די עגומה. התחלנו כחבורה קטנה, והיום הארגון מונה כמעט 5,000 חברים שבוחרים לתת מעצמם, ולפעמים אפילו על חשבון דברים אחרים כמו סמארט פון חדש או חופשה, כדי להראות שאיכפת להם מכדור הארץ והמשך החיים שלנו עליו ", סיכם פרופ' שיינס.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.