זיכרון מרגש ומלבלב: נחנך "גן לילי" במרכז מורשת יהדות בבל

מוטלה שפיגלר ועליזה דיין חממה צילום הילה קומם (1)
מוטלה שפיגלר ועליזה דיין חממה צילום הילה קומם (1)

הגן המרהיב מחבר את המבקרים בו להוויה של גנים בעיראק טקס השקת הגן כלל שירת "אנא בכח" למען השבת החטופים עליזה דיין חממה, מנכ"לית המרכז: "לילי הייתה בת בית כאן. הגן מנציח את אהבת החיים והאדם שלה, ואת יופייה הפנימי והחיצוני"

מרכז מורשת יהדות בבל פועל במגוון דרכים על-מנת לשמר את ההיסטוריה והתרבות של יהודי עיראק. גן חדש שהוקם במרכז ונפתח כעת לציבור הרחב מהווה אמצעי נוסף לחיבור אל המורשת העשירה.

הגן תוכנן כך שידמה באופן מושלם לגנים פרטים וציבוריים בעיראק. כך למשל תמצאו בו צמחים ותבלינים כגון ראסקי (יסמין), זדאב (רוטה), ורדים, דבדב, יאס (הדסים), לימון מתוק ועוד. בריכות נוי יפהפיות מזכירות את נהרות בבל, ופרגולה רחבת ידיים מאפשרת לשחזר את הקסם של החתונות השמחות שנערכו בגינות בעיראק.

הגן המושקע מהווה גם הנצחה לאישה מיוחדת: לילי. לילי הייתה בת בית במרכז המורשת, והתבלטה באהבתה לכל בני האדם באשר הם, ולחיים. "גן פורח ומלבלב המושך אליו שלל מבקרים בכל הגילאים הוא ההנצחה המתאימה ביותר ללילי", אמרה מנכ"לית המרכז, עליזה דיין חממה בטקס השקת הגן. חממה סיפרה לנוכחים גם על יופייה הפנימי והחיצוני של לילי, ובפרט על עיני התכלת הבלתי נשכחות שלה. לסיום הודתה לאחיינה של לילי, שתרומתו אפשרה את הקמת הגן.

סדנאות ליקוט ובישול וגם חופות

אחד הרגעים המרגשים בהשקת גן לילי היה שירת "אנא בכח" תוך כוונה להשבת החטופים והחטופות, ולימים טובים יותר באופן כללי. המוזיקאי עובדיה חממה, מי שהלחין את התפילה, "גויס" לאירוע על-ידי אשתו עליזה, והקהל כולו הצטרף אליו בשירה למען המטרה החשובה.

בטקס, שסיפק הפוגה מהמציאות העצובה, השתתפו גם הכדורגלן האגדי מוטל'ה שפיגלר, חברו הקרוב של התורם, והכלכלן שלמה מעוז. כמו כן לקחו בו חלק יו"ר מרכז מורשת יהדות בבל פרופ' אפרים צדקה וחברי הוועד המנהל, בהם הפובליציסט משה בן עטר, איש שוק ההון יהודה צדיק, והיזמית ויויאן רכיב, אחת הכוחות המניעים המשמעותיים במימוש הפרויקט.

גן לילי עוצב ותוכנן על-ידי האדריכל דניאל מינץ והאגרונומית עדה סגורה. הביצוע הופקד בידיים המיומנות של דורון פרומקין. בגן צפויות להיערך סדנאות ליקוט ובישול, והפרגולה תשמש כסוכה וגם כחופה, למי שירצו להינשא במקום מיוחד.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.