מרכז שירותי הדם הלאומי החדש של מגן דוד אדום ע"ש ברני ובילי מרכוס נחנך מבנה בנק הדם התת קרקעי הראשון מסוגו בעולם

צילום: דוברות מד"א

אמש (ב׳) נחנך מבנה שירותי הדם החדש ב"קריית מד"א" ברמלה * במקום יפעל בנק הדם התת קרקעי הממוגן הראשון מסוגו בעולם * המבנה החדש יאפשר את הגדלת הפעילות, הכנסת טכנולוגיות חדשות, יספק מיגון ואבטחה ובנוסף יכלול את כל המרכז הלוגיסטי של מד"א * בין הנוכחים בטקס היו נשיא המדינה, שר הביטחון, שר הבריאות, חברי כנסת, תורמים, ידידי מד"א מרחבי העולם, בכירי מגן דוד אדום, ראש העיר רמלה ורבה הראשי ומכובדים נוספים

במהלך השנה מתרימים שירותי הדם של מד"א במדינת ישראל למעלה מרבע מיליון (כ-270,000) מנות דם מתוכן 71% נתרמות ע"י גברים ו-29% ע"י נשים, 93% מותרמים בניידות הדם של מגן דוד אדום לעומת 7% בתחנות מד"א ברחבי הארץ. נתון נוסף לפיו 26% מתורמי הדם הם חיילים והשאר, 74% תרומות של אזרחים. לא זו בלבד, ניתן לראות כי 81% מהתורמים הינם תורמים חוזרים, שזו אינה הפעם הראשונה שתרמו דם והיתר תורמים חדשים.

אמש (ב') נערך טקס חנוכת בניין שירותי הדם הלאומי של מד"א ע"ש ברני ובילי מרכוס בעיר רמלה. המבנה המתפרס על שטח של 48,000 מ"ר עמיד מפני רעידות אדמה וממוגן. שלוש מתוך שש הקומות בנויות מתחת לאדמה.

האירוע היווה את חנוכת מבנה מרכז שירותי הדם התת קרקעי והממוגן הראשון מסוגו בעולם. המבנה החדש יאפשר את הגדלת הפעילות תוך מתן מענה מקיף לצורכי מערכת הרפואה והבריאות בישראל ובצה"ל בהתאם לנתונים דמוגרפיים משתנים כמו למשל, הגידול הטבעי של האוכלוסייה בארץ. בבניין מרכז שירותי הדם החדש יפעלו מעבדות מתקדמות עם מכשור וטכנולוגיות ייחודיות מהמתקדמות בעולם במטרה להגביר את שמירת איכות מנות הדם ואבטחתן.

בניין שירותי הדם הלאומי הנוכחי של מד"א נבנה בשנות ה-80 של המאה הקודמת ואינו גדול מספיק כדי לעמוד בדרישות האוכלוסייה הגדלה בישראל. בעת הסלמות ביטחוניות שהתרחשו בשנים האחרונות, נאלץ הצוות להעביר את הפעילות למקלט במבנה המיושן, לכייל מחדש את מכשירי הבדיקה ולהתחיל שוב בפעילות במקלט הקטן, לאחריו שוב נאלץ הצוות לשוב לפעילות הרגילה מעל הקרקע.

בבניין החדש שבנייתו החלה בשנת 2018 ברמלה, טמונות מעבדות שירותי הדם מתחת לקרקע. הבניין החדש הממוגן יאפשר המשך פעילות רגילה גם בעת איומים ביטחוניים. בבניין החדש יופעל ציוד משוכלל שיאפשר בדיקות מהירות של מנות הדם. שירותי הדם של מד"א יוכלו להגדיל את תפוקת העבודה ובעתיד לטפל בכחצי מיליון מנות דם בשנה. בנק החלב הלאומי של מד"א ובנק הדם הטבורי הציבורי שמופעל גם כן ע"י מגן דוד אדום יפעלו גם הם בבניין שירותי הדם החדש ובמקום תרוכז גם כל הפעילות הלוגיסטית של מד"א, מה שיהפוך גם למרכז הלוגיסטי הגדול של מגן דוד אדום.

עלות הקמת בניין מרכז שירותי הדם ע"ש מרכוס 130 מיליון דולר שגויסו מתורמים נדיבים בעיקר באמצעות אגודת ידידי מד"א בארצות הברית, בהם בני הזוג ברני ובילי מרכוס, ד"ר מרים אדלסון ובעלה המנוח שלדון ז"ל ורבים וטובים נוספים. הבניין כולל שלוש קומות תת קרקעיות ממוגנות ובטוחות, בהן חדר קור מאובטח יחיד מסוגו בעולם אשר ביכולתו בעת חירום להכיל עשרות אלפי מנות דם. בניין מרכז שירותי הדם החדש יוכל לתפקד גם תחת חירום והסלמה, וביכולתו לשמור על תפוקת עבודה מלאה ועצמאית באמצעות גנרטורים וללא תלות בגורמי חוץ נוכח ציוד המיגון המשוכלל. מגן דוד אדום, כארגון ההצלה הלאומי של ישראל, מחויב לעבוד 24/7 מסביב לשעון, גם ובעיקר בעת משבר ובשל כך בעת תכנון ובניית בנק הדם ניתן דגש מיוחד לנושא העבודה תחת חירום.

בקומת הכניסה של הבניין יפעל חדר התרמות דם אליו יוכלו אזרחים להגיע על מנת לתרום דם. בקומות התת קרקעיות יפעלו מעבדות בנק דם, חדר קור מאובטח המתפרש על פני כ-400 מ"ר, המוגן מפני איומים ובו יישמר מלאי הדם, מרכז תחבורה וחנייה לאמבולנסים החדשים והמאובזרים.

הטקס המיוחד התקיים בנוכחות נשיא המדינה יצחק הרצוג, שר הביטחון בני גנץ, שר הבריאות ניצן הורוביץ, חברי וחברות כנסת, תורמים מכובדים, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, קצין רפואה ראשי בצה"ל פרופ' אלון גלזברג, סגן קרפ"ר ד"ר נועם פינק, מר"פ העורף ד"ר תומר קולר, מנהלי בתי חולים וקופות החולים, ראש עיריית רמלה מיכאל וידל ורבה הראשי הרב אבוחצירא, נשיא מד"א אבי זהר, יו"ר ועד הפועל של מד"א הרב אברהם מנלה, מנכ"ל מד"א אלי בין, סמנכ"לית שירותי הדם של מד"א פרופ' אילת שנער ואורחים מכובדים נוספים.

זיו שילון ששירת כקצין בחטיבת גבעתי ונפצע באורח קשה ואיבד את ידו בפיצוץ מטען במהלך הלחימה ברצועת עזה בשנת 2012 סיפר כיצד חייו ניצלו בזכות מנות הדם הרבות שקיבל במהלך הטיפול הרפואי. ראש עיריית רמלה מר מיכאל וידל בירך את הנוכחים ורבה הראשי של העיר הרב יחיאל אבוחצירא קבע מזוזה בכניסה הראשית לבניין.

התורמים המרכזים, ברני ובילי מרכוס שעל שמם נקרא הבניין: "בביקור לפני שנים רבות בבנק הדם של מגן דוד אדום, בתוך התקפות הטילים והרקטות, הבנתי עד כמה מערכת הדם הייתה עדינה ופגיעה. אני שמח שהשתתפנו, מההתחלה, בבניית הבניין הנפלא הזה, שבו אספקת הדם של ישראל תהיה מוגנת עבור כל אזרחיה, יהודים, נוצרים ומוסלמים כאחד".

בניהם של ברני ובילי מרכוס, פרד ומייקל והנכדה חנה: "הדם הוא החיים עבור כל היצורים החיים. בזכותו אנחנו הופכים שלמים. מגן דוד אדום מייצג את המיטב של ישראל ואנשיה. יש למשפחתנו שורשים רבים לישראל וזוהי מתנה לישראל ממשפחתנו. זוהי מערכת יחסים המחברת אותנו לישראל, כולנו יחד למען המטרה. שירותי הדם של מגן דוד אדום מראים את האנושיות במיטבה. אנחנו והתורמים הנוספים גאים ונרגשים לקחת חלק ממצוות גמילות חסדים. דם הוא החיים ומגן דוד אדום הוא המתווך. זוהי אחת מהתרומות המשמעותיות והחשובות ביותר של משפחתנו. אנחנו גאים להיות כאן הערב ולהעמיק את מערכת היחסים של משפחתנו עם העם היהודי בישראל."

מנכ"לית אגודת ידידי מד"א בארצות הברית, קטי ריד: "דם הוא תמצית החיים, המתנה היקרה ביותר שלנו ועלינו לעשות הכל כדי לשמר אותו. ההיסטוריה לימדה אותנו להיות מוכנים תמיד ואף מדינה על פני כדור הארץ לא הייתה כל כך אקטיבית בהגנה על אספקת הדם שלה. מרכז שירותי הדם הלאומי של ע"ש מרכוס יאפשר למגן דוד אדום להציל חיים של אינספור בני אדם בתקופות מלחמה ושלום, הודות לתמיכה של מרכוס ולתמיכה הנדיבה של כל אחד ואחד מהתורמים האמריקאים."

סמנכ"ל שירותי הדם במד"א, פרופ' אילת שנער: "מרכז שירותי הדם הלאומי החדש של מגן דוד אדום ע"ש ברני ובילי מרכוס מהווה קפיצת דרך משמעותית. המתקן החדש תוכנן כך שנוכל להמשיך באספקה סדירה של מנות ומרכיבי דם לכל בתי החולים וצה"ל ברגיעה ובמצבי החירום למשך עשרות השנים הבאות. אנחנו אסירי תודה לכל התורמים באגודות ידידי מד"א בארץ ובעולם ובמיוחד לתורמים של האגודה האמריקאית שאפשרו לנו להפוך חלום למציאות ולהקים בנק דם ממוגן ומודרני עם מעבדות מתקדמות שיאפשרו הכנסת טכנולוגיות חדשות על מנת להמשיך ולספק מנות ומרכיבי דם לכל מי שזקוקים לקבל עירויי דם להצלת חייהם."

שר הבריאות, ניצן הורוביץ: ״אני שמח בשם מערכת הבריאות בישראל לציין את השקת בניין מרכז שרותי הדם החדש של מד"א. הבניין יוכל לעבוד תת קרקעית בעת לחימה ולספק דם לאוכלוסיית ישראל במשך עשרות שנים קדימה. זהו בנק הדם הלאומי והיקר שלנו. עד כה במצב חירום ביטחוני, עובדי ומתנדבי מד"א היו צריכים לשנע את מנות הדם למקלט. פעולה זו מסוכנת ומסורבלת. היום מגשימים חלום של פתיחת מרכז שרותי הדם החדיש והממוגן שינהל את מלאי הדם של אזרחי ישראל באופן רציף ובטוח. האיתנות והכשירות של מד"א הם צורך אסטרטגי של המדינה. נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם מד"א למען בריאות אזרחי ישראל״.

שר הביטחון, בני גנץ: ״אנו חונכים הערב אוצר לאומי שמהותי לחיי כולנו. תודה לאנשי מד"א, ולכל התורמים והמעורבים בהקמת בניין הדם החדש. אנחנו חייבים להיות מוכנים לכל איום בכל עת. בנק דם תת קרקעי שנשמע כמו מדע בדיוני, אך זה אמיתי וזה הראשון בעולם. המבנה החדש יציל את חיי האהובים שלנו, בעת שגרה וחירום ויהווה מודל ודוגמא לעולם. בישראל תרומת דם זו חובה מוסרית וחברתית עליה אנו מתחנכים מגיל צעיר״.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג: "לדם האנושי אין תחליף. בעולם שבו כבר למדנו להדפיס לב במדפסת תלת מימדית, וכבר למדנו להשתמש באיברים שונים מן החי להצלת חיים, לדם עצמו עדיין לא מצאנו חלופה ראויה, למרות שמדינת ישראל פורצת דרך גם בתחום הזה. הדם האנושי הוא חומר מורכב מאין כמותו, ועל זה אין עוררין. לכן זה מקשה מאד על מלאכת החיקוי שלו – ואולי משום שכמו שכתוב, בהקשר אחר, בספר דברים: "הדם הוא הנפש" כלומר, הוא נוזל החיים, ויש בו את זיקוק האנושיות" עוד הוסיף הנשיא ואמר: "כאן, במקום החשוב והיקר הזה בבנק הדם, מתגלמת התמצית הכי מרגשת של הערבות האנושית. ערבות שמלמדת אותנו שאנחנו אחים ואחיות, ושגם כשאנחנו מתווכחים ולא מסכימים – תרומת הדם והצלת החיים צריכות להיות מעל לכל מחלוקת!" בסיום דבריו הודה הנשיא לכל העוסקים במלאכה החשובה ואמר: "מגן דוד אדום עבורי הוא סמל לרעיון עצום וגם מפעל יומיומי של הצלת חיים. אני רוצה להודות בראש ובראשונה לאנשי הארגון – למנכ"ל מד"א, מר אלי בין, למתנדבות ולמתנדבים, לפרמדיקים, לצוותי הרפואה, לעובדות ולעובדים, לנהגות, לנהגים, למוקדנים, לנשות ואנשי השטח, התשתיות, המעבדות ההנהלה ועוד. כולכם, על עשייה בעלת חשיבות עליונה ויוצאת דופן."

מנכ״ל מד״א, אלי בין: "שנים ארוכות חלפו מאז שנולד הרעיון הראשוני של הקמת מרכז שירותי הדם, ובינתיים האתגרים בפניהם ניצבים מדינת ישראל ומגן דוד אדום הלכו והשתנו, אבל היום, יותר מתמיד, אנחנו יודעים עד כמה חיוני הוא המרכז הזה, שכאמור ניצב בפסגת החדשנות והטכנולוגיה העולמית בתחום שירותי הדם. בעוד אנו תמיד מייחלים לשלום, אנו ערוכים גם להתמודד עם מלחמה ומרכז שירותי הדם החדש על שם מרכוס הוא תוספת חשובה ומרכזית להתמודדות עם האתגרים בפניהם ניצבים מגן דוד אדום ומדינת ישראל. במקורות שלנו אומרים שכל המציל נפש אחת, כאילו הציל עולם ומלואו. אני גאה להיות מוקף בכל כך הרבה אנשים טובים שמידי יום מצילים עולם ומלואו. אנשים טובים הפועלים ללא לאות למען קידום ושיפור רפואת החירום ושירותי הדם בישראל. אחד הגורמים המרכזיים להצלחה זו היא תרומתם של מר ברני והגב' בילי מרכוס, ד"ר מרים אלדסון ובעלה המנוח שלדון ומאות תורמים נוספים מהארץ ומהעולם ועל כך תודתי והערכתי העצומה"

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.