עיר האופניים של ישראל

אופנים נהריה
צילומים: מיקי אלקובי

משרד התחבורה, חוצה ישראל ועיריית נהריה חתמו היום אחר הצהריים (יום ג׳) על הסכם "רשויות השינוי" הכולל הסדרה של צומת הגעתון וסלילת 19 שבילי אופניים

הופכות והופכים את הפירמידה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, חברת חוצה ישראל ועיריית נהריה חתמו על הסכם "רשויות השינוי" שיאפשר לשפר משמעותית את התשתיות התחבורתיות בעיר, תוך מתן עדיפות לתחבורה ציבורית ורכיבה על אופניים.

ההסכם כולל פרויקטים תחבורתיים קצרי טווח, שיקדמו תחבורה ציבורית וחלופות לרכב הפרטי ויובילו לשינוי משמעותי במציאות התחבורתית בעיר. זאת, במטרה לצמצם את השימוש ברכב הפרטי ולהפחית את הגודש בכבישים, ולעודד את התושבות והתושבים לעבור לתחבורה ציבורית, אופניים והליכתיות.

במסגרת ההסכם יוסדר צומת הגעתון – ויצמן בכניסה לעיר כאזור מיתון תנועה מוטה הליכתיות. זאת, תוך הוספת מעברי חציה ותעדוף הולכות והולכי רגל, צמצום פניות לצומת, הגבהת מדרכות, הקמת תחנות אוטובוס חדשות ושדרוג תחנות אוטובוס קיימות. זאת, בעלות כוללת של יותר מ-3 מיליון שקלים.

כמו כן, יסללו בנהריה 19 שבילי אופניים באורך כולל של מעל 17 קילומטרים של שבילי אופניים, שירשתו את כל העיר בשבילי אופניים מסודרים. השבילים יסללו בכביש חוצה נהריה וברחובות הרצל, הסחלב, ההגנה, שטיינמץ, טיילת המסילה, שז"ר, וייצמן – המעפילים, גלגליות, קפלן, הפרות, מובל נחל גולה, נשר-שפרינצק, לוי אשכול, ביאליק, שפירא, סולד ודרך השיירה.

בנוסף, יסללו נתיבי העדפה לתחבורה הציבורית, בשדרות הגעתון וברחוב וייצמן, באורך של כשני קילומטרים ובעלות של יותר מ-10 מיליון שקלים. כמו כן, יוסדרו מסופים וחניונים הכוללים 350 עמדות אוטובוסים, בשטח כולל של 46 דונם, וברחבי העיר יוצבו 106 תחנות אוטובוס חדשות ומשודרגות.

תשתיות אלה יאפשרו תוספת שירות משמעותית בתחבורה הציבורית העירונית, של 2,600 קילומטר נסועה שבועי כבר בשנה הבאה (2023). בשנת 2024 יתוכנן קו עירוני חדש להרחבת הכיסוי של השירות העירוני בנהריה.

בנוסף, יוטמעו פרויקטים טכנולוגיים בעלות כוללת שלח 1.6 מיליון שקלים לכל רשות, לעידוד הליכתיות, שימוש באופניים ובתחבורה הציבורית, בין היתר באמצעות פרקלט והתקנת הצללה טבעית ומלאכותית.

לפני כשנה, בינואר 2022, ביצע משרד התחבורה רה-ארגון משמעותי בשירות האוטובוסים העירוני, שהכפיל את הנסועה השבועית בעיר, באמצעות הגברת תדירויות של קווים מבוקשים וייעול מסלולי הקווים. בעקבות המהלך, חל גידול מתמיד במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית בעיר, העומד על 40% יותר ממספר הנוסעים בשנה שעברה ו-13% יותר ממספר הנוסעים לפני הקורונה (2019). בדצמבר הקרוב, יושלם הרה-ארגון עם שירות חדש בשכונת אריק שרון.

נהריה היא הרשות החמישית שחותמת על הסכם "רשויות השינוי" עם משרד התחבורה. בחודש האחרוןח חתמו על ההסכם גם טירת הכרמל, קרית מוצקין, עפולה ושפרעם. בשלב הבא יחתמו הסכמים עם אור עקיבא, בית שמש, מודיעין עלית ואופקים. עם הצלחת המיזם, משרד התחבורה ירחיב אותו לרשויות מקומיות נוספות.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: ״תושבות ותושבי נהריה, תתחדשו! תחבורה טובה, נוחה, איכותית, נקייה ומהירה יותר בדרך אליכןם.
גאה לחתום היום עם ראש עיריית נהריה על הסכם משמעותי שישפר את התחבורה הציבורית בעיר, וזאת בהמשך למהלך שלם שכבר עשינו בנהריה שהפך אותה לעיר מובילה בתחבורה הציבורית, ההליכתיות והרכיבה שבה. התוצאות כבר נראות בשטח- השימוש בתחבורה הציבורית עלה מאז שהתחלנו במהלך, ועכשיו, ההסכם שחתמנו יעלה את התחבורה הציבורית בעיר ובאזור לשלב הבא.
משרד התחבורה בראשותי עובד בשיתוף פעולה פורה עם הרשויות המקומיות כדי לפתח את התחבורה העירונית ואני מזמינה עוד ועוד ראשי רשויות להצטרף למהפכה״.

ראש עיריית נהריה, רונן מרלי:
״זוהי בשורה חשובה מאוד לעיר נהריה, שחוזרת להיות עיר האופניים של ישראל. אנו שמחים להיות חלק מרשויות השינוי שמובילה השרה מיכאלי, ותשקיע מיליוני שקלים בעיר בהסתכלות על נהריה 50 שנה קדימה ולא רק בטווח הקצר. תוך שנה וחצי כבר יוכלו התושבים והמבקרים בעיר לנסוע ברשת שבילי אופניים שתרשת את העיר ותחבר בין כל חלקיה. בין שאר הפרוייקטים הכלולים בתוכנית, יתבצע גם שדרוג של צומת הגעתון שייתן העדפה להולכי רגל וזאת לצד המשך קידום מהפכת התחבורה הציבורית שכבר החלה בעיר לפני מספר חודשים. אני מודה לשרה ולראשי משרדה על ההשקעה הרבה, העבודה המשותפת ועל שבחרו בנהריה להיות חלק מ׳רשויות השינוי׳, יחד עם אנשי המקצוע בעירייה שעשו עבודה מקצועית ובלתי מתפשרת שהביאה לקידום ההליכים התכנוניים הנדרשים שהובילו לרגע הזה״.

מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק: "גם נהריה הולכת יד ביד עם מדיניות משרד התחבורה לעודד הליכתיות, רכיבה ותחבורה ציבורית, באמצעות הקצאת משאבים ממוקדת שתייצר השפעה של ממש בשטח. התשתיות שיפתח המשרד בעיר, בהשקעה של מאות מיליוני שקלים, יאפשרו בין השאר תגבור משמעותי של התחבורה הציבורית, ומתן מענה הוליסטי לצורכי התושבים. אני מברכת את תושבי נהריה ומבקריה לקראת השינוי התחבורתי שמצפה להם. המשרד ממשיך בעבודה על הסכמים דומים עם רשויות נוספות".

מנכ"ל חוצה ישראל, דן שנבך: "אני מברך על חתימת הסכמי השינוי שיסייעו לרשויות המקומיות לשפר ולשדרג את תשתיות התחבורה בערים השונות. מדובר בפרוייקטי תשתיות ותחבורה עירוניים חדשניים, במסגרתם תוקם מעטפת תחבורתית רחבה שתשפר ותנגיש את שבילי ההליכה והרכיבה באופניים לרווחת התושבים, תוך עידוד השימוש בתחבורה ציבורית. הפרויקטים בהובלת חוצה ישראל מהווים אבן דרך משמעותית בכניסתה של חוצה ישראל לתחום יישום פתרונות תחבורתיים עירוניים ושיתוף הפעולה ההדוק בין כל השותפים יביא לפיתוח ומודרניות שישפרו את רמת חיי התושבים״.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.