תנועת אומץ לרוה"מ: חיזוק המשטרה במלחמתה להגברת הביטחון הלאומי והאישי, הוא הכרח לאומי

יו"ר אומ"ץ פליצ'ה פלד וראש הממשלה נפתלי בנט. עיבוד תמונה הללי אורגינל

יו"ר אומ"ץ, פליצ'ה פלד: "האיום המרכזי והקיומי על מדינת ישראל הוא היעדר בטחון הפנים" ∙ בתנועה מיפו את נקודות התורפה של המשטרה, וגיבשו המלצות לשיפור התפקוד ∙ התוכנית הועברה לראש הממשלה ולשר לבטחון פנים, עם קריאה למימוש מידי שלה ולהכרה במשטרה כגוף השווה בחשיבותו לצה"ל

התפקוד של משטרת ישראל נמצא במוקד הדיון הציבורי בתקופה האחרונה, במגוון רחב של היבטים: ההתמודדות עם הפשיעה בחברה הערבית, ההאשמה בשימוש לא חוקי בתוכנות ריגול, הקונפליקטים מול הציבור והמחיר הכבד שגבה גל הטרור האחרון משוטרים. תנועת אומ"ץ קוראת לראש הממשלה נפתלי בנט ולשר לבטחון פנים עמר בר-לב לחזק באופן מידי את המשטרה, ומציעה לשם כך תוכנית מפורטת.

לדברי יו"ר אומ"ץ, פנחס פליצ'ה פלד, "ממשלת ישראל והממסד הביטחוני חוזרים ומדגישים כי האיום המרכזי והקיומי על מדינת ישראל הוא היכולת הגרעינית של אירן. יש בכך מידה מסוימת של צדק, אבל האיום האמיתי והגדול ביותר על מדינת ישראל ועל קיומה כמדינה דמוקרטית הוא היעדר ביטחון פנים וביטחון אישי".

הגוף שמופקד על בטחון הפנים, ועל השלטת החוק והסדר על-פי הסטנדרטים המקובלים במדינה דמוקרטית, הוא משטרת ישראל. ראשי אומ"ץ, היו"ר פליצ'ה פלד ויו"ר המועצה הציבורית עו"ד יצחק מינא, מיפו את נקודות התורפה העיקריות שמונעות מהמשטרה למלא את כל המשימות החיוניות שלה באופן מיטבי. תא"ל (מיל') אבי בכר, רמ"ט פיקוד העורף וראש מל"ח לשעבר ויועץ לנושא היערכות לחירום, שותף גם הוא לגיבוש ההמלצות לממשלה ולגופים נוספים המשפיעים על תפקוד המשטרה.

עו"ד יצחק מינא. צילום יח"צ
עו"ד יצחק מינא. צילום יח"צ

כוח אדם מצומצם והיעדר גיבוי

הבעיה הראשונה של המשטרה היא הפיכתה לשק חבטות והיעדר הגיבוי מצד הממונים עליה. כדוגמה ציינו פלד, עו"ד מינא ותא"ל (מיל') בכר במכתב שנשלח כאמור אל בנט ובר-לב את ההנחיה של היועץ המשפטי לממשלה הקודם, אביחי מנדלבליט, להפסיק את השימוש ב"פגסוס" – למרות שהיא משמשת ככלי מרכזי במלחמה בפשיעה. "אם היועץ המשפטי מודיע קבל עם ועדה שאין לו אמון במשטרה, מי ירצה להמשיך לשרת במשטרה שאינה מקבלת גיבוי?"

הבעיה השנייה היא מספר השוטרים הנמוך ביחס לגודל האוכלוסייה. בעיה שלישית היא יחס עוין מצד חלקים מסוימים בציבור. "כל פעילות של שוטר שמצולמת על-ידי אזרח עוברת עריכה מגמתית ומועלית לרשתות החברתיות – והשוטר נתפש באופן אוטומטי כאשם!". פליצ'ה פלד הדגיש כי במקרים רבים שוטרים אלה נקראים לחקירה מידית במח"ש מבלי שיהיה מי שיגן עליהם. במציאות שכזו אין פלא שבחודשים האחרונים ביקשו שוטרים וקצינים רבים לפרוש מהשירות במשטרה.

6,000 תקנים חדשים – שיאוישו על-ידי חיילי חובה

הבעיות הרבות באות לידי ביטוי יומיומי ועלולות לערער את יציבות הדמוקרטיה במדינה. לדברי פלד, "אם ישראל רוצה להמשיך ולהתקיים לא רק מול האויבים מבחוץ אלא גם כמדינה דמוקרטית הנותנת ביטחון לתושביה כולם, יש צורך מיידי בהכרה במשטרה כגוף בטחוני לאומי השווה בחשיבותו לצה"ל".

בהתאם, ההמלצה המרכזית של תנועת אומ"ץ היא להקצות 6,000 תקנים של חיילי חובה – למשטרה. החיילים, שייקראו 'שוטרי חובה', יפעלו לצד שוטרים ותיקים ויאפשרו למשטרה לתגבר במידה ניכרת את הכוחות המבצעיים בשטח. "כוח סדיר זה של 'שוטרי חובה' ישפר לאין ערוך את היכולת של המשטרה להפגין נוכחות באתרים רבים בו-זמנית", כתבו פלד, עו"ד מינא ותא"ל (מיל') בכר במכתב שנשלח גם אל שר הביטחון, הרמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה, היועצת המשפטית לממשלה ויושבי ראש ועדות חוץ וביטחון, ביטחון פנים ו-ועדת המשנה לעורף.

אנשי אומ"ץ מדגישים כי שוטרי החובה יכולים להגיע גם מהחברה החרדית והחברה הערבית, וכי שוטרים/חיילים איכותיים יקודמו בהמשך לתפקידי קצונה וישדרגו את רמת הפיקוד במשטרה.

דרך נוספת להגדלת מצבת כוח האדם העומדת לרשות המשטרה היא להפנות לגוף זה חלק מהמתנדבים והמתנדבות לשירות הלאומי/אזרחי, שיוכלו למלא תפקידים מנהלתיים. כמו כן כוללות ההמלצות הקפדה על מתן גיבוי מלא למפקדים ולשוטרים ותוספת משמעותית לתקציב.

"חיזוק כזה של המשטרה ישפר את מעמדה בקרב הציבור", פירטו ראשי אומ"ץ את יתרונות התוכנית שגיבשו, "יגביר את המוטיבציה לשרת במשטרה ויביא לשיפור חד משמעי בביטחון הפנים ובביטחון האישי".

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.