כ- 20 אלף עולים חדשים מרוסיה הפסיקו לקבל את כספי הפנסיה שלהם בשנה וחצי האחרונות

הצגת הרגעים הבולטים ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, 25.12.23 (צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת)
הצגת הרגעים הבולטים ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, 25.12.23 (צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת)

בשנתיים האחרונות נפתחו 50 אלף חשבונות בנקים של עולים חדשים במסגרתן עברו 13 מיליארד שקלים מרוסיה ובלארוס לישראל | 57 אלף זכאי פנסיה מרוסיה חיים בישראל, מתוכם כ- 17,800 אמורים לקבל את הכספים דרך המוסד לביטוח הלאומי | ההעברה האחרונה של קרן הפנסיה הרוסית נעשתה באפריל 2022 | יו"ר הוועדה ח"כ פורר: "משרד האוצר צריך לשפות את העולים החדשים שלא מקבלים את הכסף שלהם מרוסיה"

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) התכנסה היום (ב') לדיון בנושא התייחסות המערכת הבנקאית לעולים חדשים בתקופת מלחמת חרבות ברזל.

לאור בקשת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, בנק ישראל איפשר לעולים החדשים לפתוח חשבונות בנק עם תעודת עולה. הסדר זה היה בתוקף עד סוף דצמבר 2023 והוא הוארך עד לסוף חודש יוני 2024.

ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות:
"קליטת העלייה היא משימה לאומית של מדינת ישראל. לקראת הדיון הנוכחי, קבלנו 39 מקרים פרטניים, שהועברו לבדיקה פרטנית של בנק ישראל. העולים החדשים חוששים מהמערכת הבנקאית, חוששים להתלונן לבנק ישראל, מחשש לנקמנות והכנסת שמותיהם ל'רשימות השחורות' של הבנקים. לא קיימת אחידות בדרישות הבנקים להמצאת מסמכים. העולים לא יודעים כיצד לפנות לבנק ישראל ולהתלונן על הבנקים שנפגעו משירותם. לפיכך, מספר התלונות לבנק ישראל מועט, אך זה לא משקף את המצב בשטח. בנק ישראל עשה ועושה רבות למען העולים החדשים והתנהלותם עם המערכת הבנקאית. יכול להיות שהנחיות הבנק לא מיושמות בכל סניפי הבנקים. משרד האוצר צריך לקחת את רשימת הזכאים לפנסיה שהכספים שלהם לא מועברים מרוסיה, ולשפות את העולים באופן זמני עד לקבלת הכספים. מדובר בכסף קטן באופן יחסי. לא סביר בעיניי שבנקים מסרבים לפתוח חשבונות לעולים חדשים ולא מספקים לכך הסבר בכתב".

לפי הערכות, ישנם כ-57,000 זכאי פנסיה מרוסיה שחיים בישראל, כשמתוכם כ- 17,800 זכאים שמקבלים את הכספים מקרן הפנסיה הרוסית אשר מועברים למוסד לביטוח הלאומי, העברה האחרונה של הכספים נעשתה באפריל 2022.

רויטל קיסר סטויה, סגנית המפקח על הבנקים: "הפיקוח על הבנקים עושה הרבה בתחום קליטת העולים בישראל. החל מפברואר 22 ועד היום נפתחו כ- 50 אלף חשבונות בנקים של עולים חדשים. נעשו 72 אלף פעולות במסגרתן עברו 13 מיליארד שקלים מרוסיה ובלארוס. בשנה החולפת עברו למעלה מ- 40 מיליון יורו לחשבונות הפנסיה של העולים בישראל.
לבנק ישראל יש מוקד בשפה הרוסית, מפרוץ המלחמה קיבלנו במוקד הזה 140 פניות. אנחנו ערים לכך שלא בכל הפניות אנחנו מצליחים לטפל. פניות הציבור שאנחנו מקבלים מהעולים החדשים חשובות לנו מאוד. לא בכל המקומות והתלונות אנחנו יכולים לתת. כיום מרבית הבעיות שהיו בתחילת הדרך כבר נפתרו. התחום הפיננסי של חשבונות העולים החדשים הוא נושא מורכב ואנחנו שופים לספק מענה ופתרון לכל אחד מהמקרים שמובאים לפנינו".

"מאפריל 2022 קבלת הכספים הפנסיונים של העולים מרוסיה לא מתקבלת במוסד לביטוח לאומי" כך אמר במהלך הדיון עו"ד כפיר אמון מהלשכה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי. לדברי עו"ד אמון: "נעשתה פנייה רשמית לרוסיה כדי שתסדיר את העברת הכספים, אך נתקלנו בסירוב. הסכום הממוצע של הפנסיה המודברת הוא כ- 100 דולר לרבעון לכל עולה. לרוסים יש רשימה ארוכה של תנאים שמכתיבים את גובה הפנסיה. הייתה לנו כוונה לשפות את העולים החדשים עם כספים מטעמנו, אבל העולים החדשים דחו זאת בתוקף בטענה שזה יפגע בזכויות שלהם".

בכנסת הקודמת הוצע על ידי שר האוצר דאז, אביגדור ליברמן, לפנות למוסד לביטוח לאומי להפעלת סמכותו הקבועה בסעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי התשנ"ה, ולאחר התייעצות עם ועדת העבודה והרווחה בכנסת, יוענקו הכספים לזכאים והממשלה תשפה את המוסד לביטוח לאומי בעד הסכומים שישולמו. ההערכה הייתה כי הסכום הוא 6 מלש"ח.

תאיר ראבוחין, משרד האוצר: "יש רשימה של הטבות והנחות שהעולים מרוסיה מקבלים שהם שווי כסף. אנחנו מאוד נשמח שכל העולים יקבלו את הפנסיות שלהם מרוסיה. אני לא מכירה הצעה של פיצוי כספי לעולים על הכסף הפנסיוני שלהם שנשאר בינתיים ברוסיה".

עו"ד אנה משה, איגוד לשכות המסחר: "בנק ישראל צריך לצאת בקמפיין בשפה הרוסית שיעודד הגברת תלונות על בנקים שלא מספקים שירות ראוי לעולים. בנק ישראל לא נוזף מספיק ולא מטיל קנסות על הבנקים שחורגים מהמדיניות. יש צורך לקבוע סטנדרט למתן תגובה לפניות של העולים החדשים אל מול הבנקים".

ברי רוזנברג, מנהל רגולציה בבנק לאומי: "מתחילת המלחמה כל הבנק התגייס לסייע ככל האפשר בהקלות על האזרחים. אנחנו מאוד רגישים בתקופה הזאת, במיוחד לציבור העולים בזמן המלחמה. אנחנו לא מכירים תלונות של עולים חדשים על טיפול לקוי בפניות בזמן המלחמה. לאורך הזמן אנחנו יודעים להגיד שיותר עולים חדשים מקבלים את הפנסיות שלהם מרוסיה. יש לנו שיתוף פעולה עם בנקים בחו"ל לצורך העברת הכספים". ענת מורד, מנהלת יחידת הרגולציה בבנק דיסקונט: "אנחנו כל הזמן מבצעים עבודת מטה לצורך שיפור השירות, במיוחד בזמן המלחמה".

איריס הומינר, משרד העלייה והקליטה: "אנחנו מפעילים מוקד מידע בשפות השונות של העולים החדשים ונתקלים בהרבה מאוד תלונות ובבקשות סיוע בהגשת מסמכים לפתיחת חשבונות בנק".

יו"ר הוועדה ח"כ פורר סיכם את הדיון:
"אנחנו רואים שיפור בתהליך של העברת הפנסיות של העולים החדשים דרך הבנקים. העולים החדשים צריכים לפנות למוקד לפיקוח על הבנקים על כל בעיה שהם חווים. משרד העלייה והקליטה צריך לסייע לאותם עולים להגיש תלונה למפקח על הבנקים. אני מצפה ממשרד העלייה והקליטה שיצא בקמפיין פרסומי לקבלת תלונות של עולים חדשים אל מולו הבנקים. בכוונתי לפנות לשר האוצר שיבחן הטבה כספית לאותם עולים שלא קיבלו פנסיה בשנתיים האחרונות. אני מבקש שהפיקוח על הבנקים יגדיר את הזמנים למענה בפניות של העולים החדשים וייצור האחדה בדרישה להשלמת מסמכים. איגוד הבנקים ומשרד העלייה והקליטה צריכים לייצר אמנת שירות בטיפול בעולים חדשים בסניפי הבנקים".

קישור לצפייה בתמונות מהדיון:
https://photos.app.goo.gl/WkyP4TdYrmPgFdPy6

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.