השריד האחרון, 65 שנים לנפילתו של חיים פרידמן ז"ל בגבול מצרים

חיים היה שריד אחרון. כל משפחתו נספתה בשואה. בזכות יוזמה של ארכיונאית קיבוץ שער הגולן שחקרה את מותו וכתבה בלדה שהולחנה על ידי עובדיה חממה, מזה עשור משתתפים באזכרה לזכרו עשרות אנשים מכל הארץ, שבכלל לא הכירוהו.
היום (כ"ו אייר 31.5.2019) נערכה האזכרה השנתית לחלל צה"ל חיים פרידמן ז"ל, ניצול ושריד אחרון למשפחתו, שעלה לארץ לבדו, וצורף לחברת נוער בקיבוץ שער הגולן, ונפל כלוחם הנח"ל בהיתקלות עם מחבלים בגבול מצרים לפני 65 שנים.
הנצחתו המחודשת החלה כאשר הארכיונאית של הקיבוץ, אסתר אלט חקרה את סיפורו של חיים, ושלחה את "הבלדה לשריד האחרון" שכתבה על חיים, לזמר עובדיה חממה, שהתחבר לסיפור המרגש והלחין את המילים לשיר. פועלה הנמרץ של אסתר, שכלל אף הוצאת ספר לזכרו, סחף רבים – מאז נרתמו רבים להנציח את חיים. מדי שנה מגיעים לטקס הזיכרון בבית העלמין בשער הגולן עשרות חברים מיישובים שונים שבכלל לא הכירו את חיים, ומקיימים אזכרה על פי המסורת היהודית, בהשתתפות לוחמים צעירים של חטיבת הנח"ל בה שירת חיים.
לפני שלוש שנים ולאחר פעולה מאומצת של אסתר והאחים שוקי ואלי שריר, אף הוכר חיים ז"ל כ"חלל נצר אחרון" על ידי המחלקה להנצחת החייל במשרד הביטחון, ושמו מופיע באנדרטה בשביל המחבר בין יד ושם להר הרצל.
השנה במלאת 65 שנים לנפילתו, התכנסו משתתפי האזכרה במועדון בשער הגולן, וצפו בסרט "גבורות", המספר את סיפור לחימת אנשי הקיבוץ בקרבות מלחמת העצמאות מול כוח עודף ומאומן, נסיגתם הזמנית להתארגנות מחודשת וחזרתם לקיבוץ שבינתיים נחרב כליל על ידי סורים. אחרי הצפייה ושיחה על תהליך הכנת הסרט, ליווה את המפגש שירי עלייה והתיישבות, שירי נשמה יהודית וחברות, בהובלת להקת "על פרשת דרכים", ממוא"ז עמק המעיינות השכנה.
צילום ארכיון שער הגולן

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.