מאבק כנגד תחנת כוח מזהמת בגלבוע

המאבק כנגד הקמת תחנת כוח מבוססת גז מזהם, באזור התעשייה "מבואות גלבוע", קיבל השבוע גיבוי משמעותי, כאשר הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז הצפון, אמצה את עמדת מוא"ז הגלבוע, והרשויות עפולה ועמק-יזרעאל, המובילות מאבק והתנגדות חריפה כנגד הקמת תחנת כוח גז מזהמת וכנגד התהליך בו מנסה המדינה לכפות את מיקומן של תחנות כוח מבוססות גז, שפועלות ועתידות לפעול בתחומי העמקים.
דיון בועדה המחוזית
תמונות המועצה המקומית

בהחלטתה ציינה הוועדה המחוזית (בראשות של היו"ר אורי אילן), כי היא ממליצה להשהות את קידומה של התכנית וקידומן של כל שאר תחנות הכוח והתשתיות האחרות המתוכננות באזור עמק יזרעאל, גלבוע ועמק המעיינות, וזאת לצורך בדיקה מעמיקה של היקף התשתיות והשפעותיהם המצטברות. בנוסף לרשויות ולתושבים, הביעו התנגדות בדיון גם נציגי משרד החקלאות והמשרד להגנת הסביבה, וגם בהקשר זה קיבלה הוועדה המחוזית את עמדתן, וציינה כי היא תתמוך בקידום תכנון רק לאחר בחינה מלאה של מצב איכות האוויר בעמקי יזרעאל ובגלבוע, זאת לאור ריבוי התשתיות הקיימות והמאושרות.

את מוא"ז הגלבוע ייצג בדיון ראש המועצה, יחד עם התארגנות אזרחית מרגשת של תושבי הגלבוע והסביבה. עובד נור ניצל את זכות הדיבור להצגה קוהרנטית ומרשימה לנסיבות המחייבות דחייה. תוך הגנה על שלום וביטחון כל תושבי האזור, ביטאו דבריו נחישות והתנגדות, אשר גובשה לאחר בחינה מעמיקה באמצעות מומחים בתחומים שונים. "מדובר על הקמת 5 תחנות כוח מופעלות בגז (וסולר) ברדיוס של כ- 25 ק"מ מהעיר עפולה! אין לכך אח ורע במדינה". אומר עובד נור. "שמחים שהוועדה המחוזית מקבלת את עמדנו ואומרת בברור כי הנושא לא נבדק כיאות, ומתחייבת כעת בחינה מעמיקה, בעיקר בפרמטרים של זיהום אוויר ופגיעה נופית, בטרם ניתן יהיה להתקדם, אם בכלל. כבר היום, עם התרחבות הפעילות באלון-התבור, סובלת העיר עפולה מזיהום אוויר בדומה לרמה שבעיר חדרה. הקמת תחנה נוספת תחשוף את תושבי האזור כולו לתוספת זיהום אוויר ניכרת בכל ימות השנה!" אומר ראש המועצה.

ישיבת ועדת התכנון מחוז צפון שהתקיימה השבוע, עסקה בתכנית תמ"א 10/ב/11/ב, במסגרתו מנסה מנהל התכנון (ותמ"ל) לכפות הקמת תחנת כוח מפלצתית, בחלק הצפוני של אזור התעשייה (סמוך לעפולה), בהספק של כ-1200 מגה-ואט, בגובה של 70 מ', ועל שטח של כ-540 דונם (עם פוטנציאל התרחבות ניכר). במרכז הדיון עמדה ההתנגדות המשותפת של שלושת הרשויות השכנות שהזדעזעו לגלות כי החלופות המוצעות, משקפות הקמתן של 4 תחנות כוח באזור העמקים בלבד, ועוד אחת שמוקמת בימים אלה ברש"פ סמוך ליישוב מוקביילה. בהתנגדות המפורטת מוצגת תמונות הריכוז הרב של תחנות כוח במרחב כה מצומצם, ומידת ההשפעה הניכרת הצפויה על בריאות הציבור והחקלאות, פגיעה נופית, ואף תדמיתית במרחב הכפרי. בנוסף הצביעו המתנגדים מהגלבוע על העדר בחינה אמתית של מאזן ייצור האנרגיה באזור- "אנו קוראים למנהל התכנון ומשרד האנרגיה לבחון חלופה אמיצה של מתן הזדמנות לייצור חשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות". נכתב בדברי התנגדות מהגלבוע, המשקפים עבודת מטה יסודית, שביצעה המועצה למיצוי חלופות ליצור חשמל בשימוש באנרגיה מתכלה, שהובילו לאישור הקמת מתקן פוטו-ולטאי בחבל התענך, השדה הסולארי הפרטי הגדול שיוקם בישראל.

המאבק כנגד התחנות המזהמות הוליד תהליכים חברתיים מרחבי לב, בהם התנדבו תושבים רבים מהגלבוע והעיר עפולה על מנת לנקוט בכל דרכי ההתנגדות האפשריים. "כמורה אני דואגת מאד לתלמידי, לדור העתיד ואיזה עמק אנחנו נוריש להם". אומרת אלית חביב-גלעד (קיבוץ יזרעאל), ממובילות המאבק החברתי. "האם יהיה זה עמק יזרעאל, בעל ערכי טבע ונוף היסטוריים המשמש כאסם התבואה של ישראל? או עמק החשמל הזיהום והגז? התכנית מתוכננת על אדמות חקלאיות פוריות מהטובות שיש בארץ. באזור הנמצא על השבר הסורי אפריקאי. בנוסף לכך מי התהום באזור גבוהים מאד. צירוף שני הדברים האלו עם חומרים מסוכנים הוא הרה אסון, ומסכן את כולנו!"

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.