כיכר "זכויות אדם" נחנכה בחיפה

כיכר "זכויות אדם" נחנכה בחיפה

בצומת הרחובות נחל הגיבורים – אבן גבירול נחנכה הערב [ג'] כיכר "זכויות אדם" ע"ש חבר מועצת העיר לשעבר עו"ד אדם פיש ז"ל, לוחם למען זכויות אדם, שזכה באות הנשיא למתנדב על פועלו המשפטי למען אוכלוסיות מוחלשות

במרכז הכיכר הוצב פסלו של האמן דודו הראל "פסל זכויות אדם" המנציח את פועלו של אדש פיש ז"ל, אשר כל חייו עסק בהגנה על זכויות האדם באשר הוא אדם, ללא הבדל דת, גזע ומין, וזו הייתה דרכו !

הצייר והמעצב הרב-תחומי דודו הראל, חבר אגודת הציירים, המעצבים והמאיירים, מהאמנים הבולטים בארץ בתחום העצוב הרב תחומי, הציג שורה ארוכה של תערוכות בגלריות הנחשבות בכל רחבי העולם ועיצב שורה ארוכה של קמפיינים למוסדו התרבות המובילים בארץ.

הפסל מורכב מאותיות ענק של השם "אדם", עשויות ממתכת פלדה בשילוב נירוסטה, ומתנשאות לגובה 2,5 מטר. ביניהן נשקפים הברושים היפים המעטרים את הכיכר. על גבי אותיות "אדם" הענקיות, מודפסות זכויות האדם בעברית, ערבית ובאנגלית. עיצובו של הפסל נועד לטעת תקווה ואופטימיות ולהעביר לכל בני האדם באשר הם את "זכויות האדם" שלהם ולהנציח אדם שמשאת חייו הייתה להיטיב עם בני האדם באמצעות מימוש זכויות האדם שלם".

ראש העיר עינת קליש רותם: "הפסל, הניצב כעת במרכז הכיכר, אותה אנו חונכים הערב – כיכר "זכויות אדם" – מהווה סמל לפועלו של אדם, אשר הקדיש את חייו למען מלחמה על זכויות הכלל. אדם ראה בעריכת הדין שליחות בשירותם של שינוי חברתי ועזרה לזולת…בחייו זכה אדם לשנות ולהטיב את איכות חייהם של מאות אלפים מאזרחי מדינת ישראל, באמצעות תקדימים משפטיים, אותם יזם והוביל, אשר חוללו שינוי במדיניות של סיוע כלכלי או עזרה רפואית וכן במקרים רבים של הגנה ללא תמורה. הערב התכנסנו כאן, כדי להודות לו על פועלו למען כל אותם אזרחים. בשמי ובשם כל תושבי חיפה – תודה לך, אדם".

בתו של אדם סתיו שטרנברג פיש, סיפרה בטקס על אדם, האבא שתמיד היה שם לצידה ועבורה, אב שכל כך התגאתה בו אך פחדה לספר על הישגיו שלא תשמע חלילה שחצנית, על הבילויים והחופשות המשותפות ובעיקר החלל הענק שהותיר בחייה ובחיי הנכדים שלא יזכו לבלות בחברתו של סבא מיוחד כל כך".

עו"ד רחל בן ארי, שותפתו למשרד עורכי הדין וחברתו לדרך: "אדם היווה מצפן ומורה דרך עבור משפחתו, מכריו ולקוחותיו, מנחה מה טוב מה רע, מורה מה מותר מה אסור. אדם שגילה רגישות חברתית וחמלה לחלש ולנזקק משחר ילדותו האמין כי תפקידו לעזור, לסייע, להעניק להיות המושיע והגואל. אך טבעי לזכור את אדם ולהזכירו, למי שהכירו ולמי שלא זכה, בחנוכת ככר "זכויות אדם" על שמו, הנושאת מיצב המשתמש באותיות שמו בכפל המשמעות והמזכיר לכולנו, בימי האפלה בה אנו שרויים, כי המסע לשמירה עליהן ולהגנה על החלש עוד לא תם ואולי לא ייתם לעולם"

אדם פיש [1957 – 2014] נולד בטרנסילבניה שברומניה, בגיל שנה וחצי עלה ארצה עם הוריו וקבעו לאחר מספר שנים את מקום מושבם בחיפה. אדם למד בבי"ס עירוני ה', שירת בחיל הים, בוגר האוניברסיטה העברית במשפטים, ומוסמך במשפט בינלאומי פומבי וזכויות אזרח מהאוניברסיטה האמריקאית בוושינגטון די. סי.

אדם היה בין היוזמים והמקימים של המרכז ע"ש השופט חיים כהן, להגנה על זכויות האדם – ההתארגנות הראשונה בישראל של עורכי דין פרטיים, שהניעה את גלגלי העשייה בהתנדבות למען הציבור בקרב עורכי הדין.

בשנת 2014 הוענק לאדם פיש, אות הנשיא למתנדב, על התנדבות במתן שירותים משפטיים לאוכלוסיות מוחלשות ועל פועלו להגנת זכויות האדם. בכך הפך פיש לעו"ד הראשון בארץ שזכה באות הנשיא על פעילות משפטית ולא על תחומי התנדבות אחרים.

בנימוקים להענקת הפרס נכתב בין היתר: "כבן לניצולי שואה הוא ראה את ייעודו, מאז קיבל את הרישיון לעריכת דין, לשפר באמצעים משפטיים את זכויותיהן של אוכלוסיות חלשות בישראל. בעבורו זו העשייה הציונית למען מי שבחר לבנות את עתידו במדינת ישראל ולמען מי שנולד בה".

הבת: סתיו שטרנברג פיש. אימו של אדם איזבלה פיש וראש העיר עינת קליש רותם מסירות את הלוט מעל השלט כיכר "זכויות אדם".

קרדיט צילום: ראובן כהן דוברות עיריית חיפה

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.