ייחודי בקישון: סקר אקולוגי בראי שינויי אקלים

צילום: מעיין ציון, רשות נחל הקישון.
צילום: מעיין ציון, רשות נחל הקישון.

רשות נחל הקישון מקדמת בימים אלה סקר אקולוגי חדשני וייחודי המשלב את נתוני הניטור, התצפיות והסקרים האקולוגיים שביצעה הרשות לאורך השנים, יחד עם הנתונים האקלימיים באגן נחל קישון. הרשות זכתה בתקציב מחקר מהקרן לשטחים פתוחים, שיתווסף לתקציב שייעדה הרשות לפרוייקט.

הסקר הייחודי שמבצעת רשות נחל הקישון באמצעות חוקרים מחברת "ליגמ פרוייקטים סביבתיים", מקבל משנה תוקף לאור ההבנה שתהליכי שינויי האקלים משפיעים כבר עתה על אפיקי הנחלים וכלל המערכת האקולוגית. בתי הגידול הלחים פגיעים ביותר לשינויי אקלים ולכן יש חשיבות להעריך את השפעת שינויי האקלים עליהם. הערכות נכונה למשבר האקלים תמזער נזקי הצפות ושיטפונות, תמנע פגיעה באוכלוסיות רגישות, תצמצם התבססות מינים מתפרצים ופולשים ותגדיל את המגוון הביולוגי.

לצד זה, נערכת רשות נחל הקישון, יחד עם רשות המים, לשחרור מעיינות אל הטבע. תוספת מים באיכות ובכמות התואמת עקרונות שיקום נחלים תהווה בסיס ראשוני להתמודדות עם משבר האקלים והשפעתו השלילית על הנחל ושוכניו. הרשות פועלת להרחבת הסקר וליצירת שיתופי פעולה נוספים עם גופי המחקר והאקדמיה.

לדברי מעיין ציון, ממונת האקולוגיה ברשות נחל הקישון: "בסקר האקולוגי נבדוק וננתח את נתוני הניטור הפיזיים לאורך השנים ובהם: טמפרטורה, משקעים, מפלסי זרימה, ספיקות שיא ומפלס הים. נבחן את השפעות הנתונים הפיזיים על המערכת הביולוגית בסביבת הנחל ובכך ניתן יהיה לבצע חיזוי מתקדם ולהיערך לשמירה מיטבית על סביבת הנחל". 

לדברי שרון נסים, מנכ"לית רשות נחל הקישון: "הסקר האקולוגי בראי שינויי האקלים הוא ייחודי וחדשני, מנתח נתונים ומגמות לאורך השנים ויהווה כלי לצורך קבלת החלטות מבוססות ידע לטובת שימור ושיקום אקולוגי של נחל קישון וסביבתו. סקר זה פורץ דרך ואנחנו שמחים להוביל את חזית הידע, תוך שילוב מחקר אקדמי מתקדם לעבודה היומיומית של הרשות לשיקום נחל קישון".

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.