תנועת אומ"ץ נגד יוזמת מבקר המדינה לחקור את צה"ל כבר עתה: "עלולה להיתפש בציבור כהבעת אי אמון ברמטכ"ל ולפגוע במאמץ המלחמתי"

יו״ר אומ״ץ פליצה פנחס פלד
יו״ר אומ״ץ פליצה פנחס פלד

באומ"ץ שוקלים הגשת עתירה לבג"צ כנגד כוונת מתניהו אנגלמן לחקור את צה"ל בניגוד לנורמות הציבוריות שהשתרשו בארץ יו"ר אומ"ץ, פנחה פליצ'ה פלד: "קציני וחיילי צה"ל עושים לילות כימים במלחמה עקובה מדם. על כל אזרחי ישראל לתמוך בהם בעת הזו" בתנועה חוששים כי המבקר מנסה לשבש את פעילות צוות התחקור הצה"לי בראשות מי שכיהן כרמטכ"ל וכשר ביטחון, שאול מופז

האסון הכבד שחווה עם ישראל ב-7/10 מחייב חקירה מעמיקה לבירור הגורמים לכשל הרב מערכתי. יחד עם זאת הצהרת מבקר המדינה מתניהו אנגלמן כי משרדו יפתח כבר עכשיו בהליך ביקורת בצה"ל ומערכת הביטחון מעוררת סימני שאלה. יו"ר אומ"ץ פנחס פליצ'ה פלד, ויו"ר המועצה הציבורית של התנועה עו"ד יצחק מינא, פנו למבקר על-מנת שישקול מחדש את הרעיון. במכתב, שנשלח גם אל היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, ואל פרקליט המדינה עמית ויסמן, הדגישו ראשי אומ"ץ כי הם שוקלים לעתור לבג"ץ אם אנגלמן לא יחזור בו מהחלטתו.

"הקצאת משאבים וכוח אדם מצד צה"ל לצורך עבודת הביקורת של משרדך עלולים לגרום לפגיעה ממשית במאמץ המלחמתי של מדינת ישראל, אשר נמצא בעיצומו", כתבו פלד ועו"ד מינא למבקר המדינה. בעיה נוספת שהציגו היא שיוזמת אנגלמן פורסמה זמן קצר לאחר החלטת הרמטכ"ל הרצי הלוי למנות צוות תחקור ותגובות קשות מצד גורמים פוליטיים מסוימים: "החלטת המבקר עלולה להיתפס בציבור כהבעת אי אמון בצה"ל, בעומד בראשו ובצוות שמונה על-מנת להפיק לקחים ולתקן ליקויים". בראש צוות התחקור הבכיר שהוקם ע"י הרצי הלוי, בהתאם לסמכותו על-פי חוק, עומד מי שכיהן גם כרמטכ"ל וגם כשר ביטחון, שאול מופז. מופז ו-3 האלופים בדימוס שחברים איתו בצוות מביאים איתם ניסיון צבאי רחב היקף והיכרות בלתי אמצעית עם מאפייני התפקידים בדרג הפיקודי הבכיר – ידע שספק אם קיים במשרדו של מבקר המדינה.

מעבר לביקורת על עיתוי החלטת אנגלמן, ציין פליצ'ה פלד כי בעקבות מלחמת לבנון ה-2 בחן מבקר המדינה דאז, מיכה לינדנשטראוס, אך ורק נושאים שלא נבדקו ע"י ועדת החקירה שהוקמה בתום הקרבות – ועל כן תמוהה החלטת המבקר הנוכחי לחרוג מגבולות הגזרה האלה.

באומ"ץ סיכמו כי "קציני וחיילי צה"ל עושים לילות כימים במלחמה עקובה מדם. על כל אזרחי ישראל לתמוך בהם בעת הזו". בתנועה מקווים כי מתניהו אנגלמן ייענה לפנייה, הן לגבי מועד פתיחת הליך הביקורת והן לגבי הנושאים שייבדקו ע"י משרדו. אם לא, אומ"ץ תשקול להעמיד את החלטת המבקר במבחן בג"ץ.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.