שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: ״בואו נעשה סדר בפייק״

המון פייק ודיסאינפורמציה מופצים בימים האחרונים, אז ברשותכם, אני מבקש לעשות סדר בכמה סוגיות חשובות שעל הפרק:

  1. כלל הישובים במועצה אזורית אשכול הוכללו במתווה הפיצוי המלא לעסקים, כולל נזק עקיף, בשל נזקי המלחמה, במסגרת תקנות מס רכוש שאושרו אתמול בוועדת הכספים. מרגע שהרחבנו את התקנות עד 40 ק"מ מהגבול, כלל הישובים בכל המועצות בעוטף נכללים בהם, כולל כמובן בכל מה שנוגע לחקלאות.

גדי ירקוני, שהוא איש יקר ואני אוהב אותו וממש לא בא אליו בטענות עם כל מה שהוא עובר ומתמודד איתו בגבורה בימים האלה, התבלבל בעניין הזה עובדתית. הוא ואני ישבנו אתמול בלילה, הסברתי לו והוא הבין וקיבל. אנחנו מממנים את עלויות הפינוי של כל הישובים, מפצים את כולם על הנזקים העקיפים, ויש החלטת ממשלה מוכנה שגם תכליל את כל הישובים במנדט של מנהלת תקומה בנושא הפיתוח המחודש של ההתיישבות באזור כולו.

נשארה לו דרישה אחת אחרת, שלא קשורה בכלל לדיון אתמול בוועדת הכספים, והיא שתושבי כלל הישובים במועצה שלו, לרבות 3 ישובים שנמצאים רחוק יותר מהגבול, יהיו זכאים להטבות מס. זה משהו אחר בכלל מתקנות מס רכוש שאושרו אתמול בוועדת הכספים והוא יותר מורכב ובהחלט שווה דיון. האם יש הצדקה לכך שקיבוץ צאלים, שנמצא 18 ק"מ מהרצועה ולא נפגע מהאירועים האחרונים, יקבל הטבות מס רק כי הוא חלק ממועצה אזורית אשכול, שאכן כמועצה ספגה מכה קשה מאוד וזקוקה לדחיפה משמעותית? גדי הציג טיעונים כבדי משקל ללמה כן, וזה בהחלט משהו שנכון לבחון ברצינות, אבל יש גם סברות הפוכות, ובעיקר צריך גם לבחון את ההשלכות של זה לגבי מועצות וישובים אחרים, לגבי אזורים אחרים בארץ וכדו'. בכל מקרה מדובר בחקיקה שצריכה לעבור בכנסת וזה תהליך יותר ארוך ומורכב מהחלטה שלי לבד. סיכמנו להמשיך לדון ולהיות בקשר על זה.

  1. לגבי מימון עלויות הפינוי של ישובים ותושבים שפונו או התפנו למלונות עקב המלחמה, הן בצפון והן בדרום, צריך להבין שלא מדובר בהחלטה כלכלית של משרד האוצר אלא בהחלטה ביטחונית של צה"ל ומערכת הביטחון. מערכת הביטחון מחליטה אלו ישובים צריך לפנות משיקולים ביטחוניים שונים, ואנחנו יכולים לשלם רק על פינוי שמערכת הביטחון החליטה עליו. אין לנו דרך לשלם לכל מי שהחליט להתפנות עצמאית, גם אם הסיבה שלו הכי מוצדקת בעולם. אם נעשה את זה ישאלו אותנו, בצדק, למה פלוני כן ואלמוני לא, למה ישוב מסויים כן וישוב אחר לא? בדרום פתרנו בעיה של כמה ישובים שפונו למעשה בהחלטה של מערכת הביטחון, גם אם זה לא תאם את הקריטריונים של המרחק מהגבול, אבל שוב, הכל התבסס על הנחיות של צה"ל ומערכת הביטחון. גם בצפון היתה בעיה של כמה ישובים שפונו בהנחיה של פיקוד צפון ולא בהנחיה של פיקוד העורף, וגם בזה אנחנו עושים סדר ומגבים גם את החלטות פיקוד צפון. אבל כאמור, אם מערכת הביטחון לא חושבת שישוב מסויים צריך להתפנות אין לנו דרך לשלם את זה.
  2. פטור מארנונה: ניתן לכל האזרחים שפונו בהחלטות כאמור של מערכת הביטחון, תוך שאנחנו משפים את הרשויות על אבדן ההכנסה. גם כאן, אין לנו יכולת לתת פטור למי שהתפנה בהחלטה עצמית שלו ואנחנו מחויבים להישען על ההחלטות של מערכת הביטחון. לגבי ארנונה לעסקים – כלל העסקים בארץ משופים על ידינו בגין תשלומי הארנונה שלהם (עסקים עד 40 ק"מ בדרום ועד 9 בצפון מקבלים 100% פיצוי על אבדן הכנסות, וביתר אזורי הארץ מקבלים פיצוי בגין הוצאות קבועות בהתאם לאחוז הירידה במחזור בשל המלחמה) ולכן העסקים צריכים למעשה לשלם את הארנונה לרשויות אבל מקבלים את זה בחזרה מהמדינה.
  3. אני חוזר על מה שאמרתי כבר אין ספור פעמים מתחילת המלחמה – אין שום צורך שנמנע בשל מגבלות תקציב. הקמפיין שמנוהל בעניין בתקשורת ועל ידי פוליטיקאים חסרי אחריות שעושים פוליטיקה בזמן מלחמה הוא שקר מוחלט. חבל שבזמן שעם ישראל מתגבר כארי, מתאחד ומתגלה בשיא תפארתו בהתגייסות וערבות הדדית מדהימה, יש מי שלא מצליחים להתעלות לגודל השעה וממשיכים להסית ולפלג ולסכסך אוכלוסיות אחת בשניה. עם ישראל הרבה יותר גדול מזה ואין לי ספק שרובו המוחלט מצטער על זה ומסתייג מזה. יחד בעזרת השם ננצח!
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.