רגע היסטורי: נפתח המכון הטכנולוגי הראשון לחדשנות בחברה הדרוזית

נפתח המכון הטכנולוגי הראשון לחדשנות בחברה הדרוזית
קרדיט צילום: AMAMA

מברית דמים לברית חיים: היום (שלישי) נפתח המכון הטכנולוגי הראשון בישראל לחברה הדרוזית המיועד להכשיר צעירים וחיילים משוחררים לתחומי הטכנולוגיה, ההיי-טק וההשכלה הגבוהה. ראש הממשלה לפיד: ״הצעירים הדרוזים נמצאים בחזית הבטחונית של ישראל, באחריותנו להציב אותם בחזית הטכנולוגית. שם העתיד שלנו״

המכון הטכנולוגי הראשון נפתח רשמית היום בעוספיא בהשתתפות מנכ״ל הטכניון, שרת המדע והחדשנות, השייח מוואפק טריף ובכירים מעולם ההייטק. ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא המדינה יצחק הרצוג שלחו ברכות לרגל האירוע.

מדינת ישראל ובפרט התעשייה הטכנולוגית הישראלית, הגיעה בשנים האחרונות להישגים יוצאי דופן בקנה מידה עולמי, שהציבו את ישראל בחזית החדשנות הטכנולוגית העולמית. ענף היי-טק הפך לכוח המניע העיקרי של הצמיחה הכלכלית בישראל אך החברה הדרוזית לא נמצאת שם. נכון להיום, יש 230 אלף עובדים ועובדות בתעשיית ההייטק הישראלית, בקרב החברה הדרוזית מספר מצומצם בלבד של כ- 50 עובדים בתעשיית ההייטק . המכון הטכנולוגי הראשון לחברה הדרוזית הוקם כדי לתקן מציאות זו.

המכון הטכנולוגי להעצמת החייל הדרוזי יכשיר צעירים וחיילים משוחררים מקרב בני העדה הדרוזית בתחום הייטק והטכנולוגיה, ומטרתו העיקרית להציב את בני העדה בחזית הקדמה הטכנולוגית ולייצג נאמנה את החברה ומדינת ישראל בארץ ובעולם. כידוע, אחוז המתגייסים הגבוה בישראל נמצא בחברה הדרוזית אך בשאר חלקי החברה הישראלית המצב עדיין שונה.

הקמת המכון עומדת בהלימה מלאה למשימה הלאומית ומשקפת את שאיפותיה של העמותה לפעול באופן משמעותי לצמצום הפערים הקיימים בקרב בני העדה ובין הציבור היהודי בתחום ההשכלה הגבוהה, השתלבות במשק ובתעשייה פרט בתחומי ההייטק והטכנולוגיה השונים .

שייח׳ מוואפק טריף: ״המרכז נועד לתת תקווה לדור הבא ולעתיד העם הדרוזי בחברה הישראלית.״

ח"כ אורית פרקש הכהן: ״כשפגשתי את קופטאן ודיברנו על המיזם לראשונה, עינינו נצצו.״
״שילוב האוכלוסיות בהייטק הוא אתגר חברתי ארוך טווח שעלינו לעמוד בו בגבורה, וזהו צעד משמעותי בכיוון הנכון.״

יחסי מדינת ישראל עם אזרחיה הדרוזיים מהווים תופעה ייחודית במזרח התיכון. האוכלוסייה הדרוזית בישראל בסוף שנת 2017 מנתה כ-141 אלף נפש, %1.6 מסך כל האוכלוסייה בישראל ו-%7.7 מהאוכלוסייה הערבית במדינה. תרומתה של העדה הדרוזית לביטחון המדינה זכתה לא אחת לכינוי ״ברית הדמים״ אך הגיעה העת
שסיסמה זו תשתנה בתודעת הציבור הישראלי ותיקרא ״ברית החיים״.

העמותה לקידום מעמד החייל הדרוזי נוסדה בשנת 2009 על ידי קופטאן חלבי, מתוך הכרה בצורך ההכרחי להעצים צעירים מהקהילה הדרוזית ובפרט חיילים, לחיילים משוחררים ואנשי מילואים בני העדה הדרוזית. "החלום שלי הוא לראות את צעירי העדה משתחררים מצה"ל, עוברים את המכללה החדשה ומשתלבים בתעשיית ההיטק הישראלית. הייתי רוצה לראות את תא"ל רסאן עליאן (שפיקד על חטיבת גולני – י.מ) מנהל את מיקרוסופט, אינטל או אפל בישראל" אומר קופטאן חלבי ומוסיף: "החזון שלנו הוא לשלב צעירים דרוזים במדינה. לצורך כך אנחנו מתכנסים עם בכירי המשק הישראלי ומקימים מכון טכנולוגי ראשון ופורץ דרך לשילוב בני העדה בתעשיית ההייטק. אני קורא לכל מנהלי חברות ההייטק המובילות בישראל להגיע אלינו ולשלב חיילים משוחררים דרוזים, שהוכשרו במקצועות ההייטק ולסייע לנו בהכשרת הצעירים שלנו למקצועות ההייטק", ממשיך חלבי. "התחושה שלי שהמדינה פספסה את הדרוזים ואנחנו כאן כדי להזכיר למדינה שתפקידה לדאוג לברית החיים עם הצעיר והצעירה מהחברה הדרוזית״.

העמותה מייצגת את ישראל בהסברה בעולם לצד אישי ציבור בכירים, ובראשם שר הביטחון לשעבר משה ארנס, השר לשעבר שמעון שטרית, חזי כאלו מנכ״ל בנק ישראל, שלמה גדרמן יו״ר פורום מנכ״לי ההייטק ועוד. החל משנת 2017, נבחרה העמותה לייצג את ישראל בעולם נגד ה-BDS במסגרת פרויקט ״הרשת הכחולה״ ועוד.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.