לאחרונה הצליחה היחידה במד"א לאתר בתוך 24 שעות צאצאים של משפחה שגורלה לא היה ידוע לאחר השואה

היחידה לאיתור קרובים וחידוש קשרי משפחה במד"א

לאחרונה הצליחה היחידה במד"א לאתר בתוך 24 שעות צאצאים של משפחה שגורלה לא היה ידוע לאחר השואה

 

מגן דוד אדום הינו ארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל מתוקף חוק וחבר מלא זכויות בתנועת הצלב האדום הבינלאומית מאז שנת 2006. כמקובל ברוב אגודות הצלב האדום ברחבי העולם, מפעיל מגן דוד אדום בישראל, במסגרת הפעילות ההומניטארית, את היחידה לאיתור קרובים וחידוש קשרי משפחה. השירות ניתן לאנשים שהופרדו ממשפחותיהם שלא מרצון, עקב מלחמות או אסונות ונעשה בשיתוף עם אגודות לאומיות של הצלב האדום ברחבי העולם, שירותי האיתור הבינלאומיים (ITS), והוועד הבינלאומי של הצלב האדום (ICRC). היחידה מטפלת במאות פניות, רובן של צאצאים לניצולי שואה והצליחה לחבר בין מאות קרובי משפחה, לאתר מסמכים רבים במהלך השנים, לסייע באיתור קברים ועוד.

 

לאחרונה הצליחה היחידה לאחד בין הצאצאים של משפחתה של מרינה צ'רנין מבאר שבע שפנתה ליחידה לאיתור קרובים וחידוש קשרי משפחה במד"א בכדי לנסות ולברר מה עלה בגורלה של משפחתה של סבתה. מרינה סיפרה כי מדובר במשפחה גדולה של שישה ילדים, כולן, כך סברה, בנות, שהקשר בניהם אבד. מרינה ביקשה מאנשי מד"א עזרה בבירור גורל משפחתה ואם יש עדיין צאצאים חיים. ביחידה הסבירו לה כי יהיה קשה מאוד לפצח את המקרה מאחר וכל הקרובים שהיא מחפשת הן נשים שאולי התחתנו ושינו את שמות המשפחה. עם זאת אנשי היחידה לקחו על עצמם את המשימה.

 

סוזן אדל, מתנדבת במחלקת האיתור של מד"א, החלה בחיפוש ובתוך זמן קצר מאוד, בעת חיפוש דפי העד באתר יד ושם, מצאה סוזן התאמה אפשרית לאישה בשם שרה, ילידת דולגינוב, בתו של שמואל- סבא רבה של מרינה. דף העד גם נתן לה שמה לאחר הנשואין, את שם בעלה של שרה ואת בתה המתגוררת בארה"ב. תגלית זו הובילה למציאת דפי עד נוספים, כולל זו של אחות אחרת, לאה.

מכאן החיפוש התרחב ונמצא מידע נוסף אודות המשפחה. כשסוזן יצרה קשר עם האדם שפרסם את דף העדות של לאה, התברר כי הוא נכדה ומיד שלח תמונות ואת המידע שהיה בידיו וכך הושלמה התמונה עם שמותיהן של כל האחיות. לצערנו, נודע כי שלוש מהאחיות ורבים מבני המשפחה נספו בשואה. 

כך, ממה שנראה היה כמשימה כמעט בלתי אפשרית, הסתיים תוך 24 שעות עם איחוד של 3 צאצאיהם של 3 מתוך 6 אחיות של משפחה אחת.

לאחרונה, פגשה מרינה בפעם הראשונה את דודתה אודיל אייזנשטיין, ביתה של בסיה, הצעירה מששת האחיות. מרינה גילתה כי אודיל הגיעה לארץ מצרפת על מנת להעביר הרצאה באוניברסיטת בן-גוריון והייתה בעבר מספר פעמים בישראל "הפגישה הייתה מאוד מרגשת, דיברנו וסיפרנו אחת לשנייה על חיינו במשך שעות רבות, אודיל שהייתה בטוחה שהיא נותרה הצאצא האחרון למשפחה סיפרה לי על חייה בצרפת ואני על רוסיה. אין לי מילים להודות על קבלת ההזדמנות הזאת להכיר קרובת משפחה, שאני אפילו לא ידעתי על קיומה." סיכמה מרינה.

 

במהלך השנה האחרונה, מיום השואה 2018 ועד היום, התקבלו וטופלו במד"א 45 בקשות איתור של משפחות לניצולי שואה ואותרו עשרות קרובי משפחה שהטיפול בהם החל לפני מספר שנים. במהלך השנים בפעילות המחלקה לאיתור הקרובים וחידוש קשרי משפחה במד"א נמצאו קרובי משפחה או מסמכים המעידים על גורל בני המשפחה ובשישה מהמקרים אוחדו זוגות של אחים ואחיות, אשר חלקם כלל לא ידעו האחד על השני.

 

חשיבות מיוחדת יש ליחידה במד"א הפועלת בחברההישראלית בה מצויים רבים מניצולי השואה, משפחותיהם וצאצאיהם שאיבדו קשר עם קרוביהם במהלך המלחמה ומבקשים לאתר מידע אודות גורלם של קרוביהם. הטיפול בניצולי השואה מקבל דחיפות עליונה עקב השנים הרבות שחלפו, גילם המתקדם והסיכוי שיורד עקב כך לאיחוד משפחות. 

 

שולמית רוזנטלר, האחראית על היחידה לאיתור קרובים במד"א: "רוב הפניות המגיעות ליחידה הן של משפחות לניצולי שואה המבקשות לאתר מידע אודות יקיריהן. עקב הרגישות והחשיבות הכללית של נושא איחוד משפחות וקבלת מידע אודות המשפחה ובעקבות השואה בפרט, אנו מתייחסים ופועלים בכל דרך אפשרית ומול כל הגורמים האפשריים על מנת לאתר מידע עבור הפונים. אכן, בחלק גדול מהמקרים אנו מצליחים לאתר מסמכים ומידע אודות קורות המשפחה בתקופת השואה."

 

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "היחידה לאיתור הקרובים וחידוש קשרי משפחה במד"א הצליחה לאחד ולהפגיש בני משפחה רבים במהלך השנים, ולקבל מידע על עוד מקרים רבים שהגיעו לפתחנו ותרמה רבות לסגירות מעגל והקלה אצל משפחות אשר האמינו כי המידע לא ימצא לעולם. אין לי ספק כי בזכות עבודתם הקשה נזכה לחוות עוד איחודים מרגשים."


מימין מרינה צ'רנין ובת דודתה אודיל איזנשטיין שאותרה עי היחידה לאיתור קרובים של מדא – צילום אלבום משפחתי

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.