בצל המשבר הכלכלי

עבריינים עברו לגנוב משטחי מזון מהסופרים.

הגנבים מגיעים לפנות בוקר, לוקחים את כל הסחורה שממתינה מחוץ לחנויות – ומוכרים אותה למשווקים פיראטיים ∙ יניר מלך, מנכ"ל אביר ביטחון: "בחצי השנה האחרונה התופעה התרחבה באופן דרמטי" ∙ הנזק הכספי עצום – ולכן חשוב ליישם ומיד את הפתרונות הקיימים

עליות המחירים המשמעותיות והקושי של הממשלה למצוא לכך מענה מידי גורמים לתסיסה ציבורית ולמחאה חריפה. במקביל יש יותר ויותר אנשים שבוחרים להתמודד עם יוקר המחיה והמצוקה הכלכלית באמצעות גניבת מזון. עבריינים פיתחו את השיטה ועברו לגניבת משטחים שלמים של ירקות, פירות, גבינות ומוצרים נוספים מהכניסות לרשתות הקמעונאות והסופרים.

יניר מלך, מייסד ומנכ"ל חברת אביר שירותי מודיעין וביטחון המובילה את תחומה בישראל, מזהה זינוק דרמטי בהיקף התופעה ב-6 החודשים האחרונים. לדברי יניר מדובר בפרצה שקוראת לגנבים וכמאמר וכמאמר הגשש "גנב כשקוראים לו בא" : סופרמרקטים, חנויות מכולת ורשתות קמעונאיות מקבלים סחורה בשעות הבוקר המוקדמות מאוד, עוד לפני שמגיעים המנהלים והמחסנאים . נהגי המשאיות המובילים את משטחי המזון משאירים אותם מחוץ לחנויות לפנות בוקר – ובמרווח הזמן שבין הנחת הסחורה לבין הגעת העובדים, הגנבים מנצלים את העובדה שאין אמצעי הגנה וגונבים ארגזים שלמים של ירקות, פירות ועוד.

"בדרך כלל הם מגיעים ברכבים ללא מספרים, ריקשות למיניהן, אופניים חשמליים", מתאר מלך את שיטת הפעולה של הגנבים. "את הסחורה ששווה הרבה מאוד כסף, הם מוכרים במזומן, הרבה מתחת למחיר השוק, לחנויות פיראטיות וסוחרים בשווקים".

הנזק הכספי העצום – והפתרונות היעילים של אביר ביטחון

"הנזק הכספי העיקרי הוא לחקלאים וליצרנים", מסביר מלך, "וזאת מפני שהם מקבלים תמורה עבורה הסחורה שלהם רק אם היא נמכרת בפועל לצרכן הסופי ועוברת בקופה". גם בעלי החנויות חווים פגיעה עקב המחסור במוצרים בסיסיים. מלך גם מדגיש שנגנבים מוצרים כמו אבוקדו, פטריות או גבינות קשות, שהערך הכספי שלהם גבוה כך שהשווי הכספי של כל ארגז או משטח הוא אלפי שקלים.

לנוכח התרחבות התופעה בתקופה האחרונה, פיתחה חברת אביר שירותי מודיעין שמוגדרת כיום כ"מטה הארצי של המשטרה האזרחית בישראל ומפעילה בין היתר מערך מודיעין, חקירות, מערכות אבטחה מתקדמות, פוליגרף ואבטחת מידע וסייבר – מספר שיטות להגן על הסחורה יקרת הערך.

דרך אפשרית היא התקנת מצלמות אבטחה מתקדמות שמתעדות את הנעשה בכניסה לחנות באיכות גבוהה עם יכולת הפעלת אמצעים ודיווח בזמן אמת לאחור, כך שניתן לזהות את הפנים של הגנבים ואת כלי הרכב שאיתם הגיעו. במידת הצורך יתבצעו גם מארבים ומעקבים כדי לאתר את השרשרת הבאה בחוליה, זו שקונה את הסחורה הגנובה במחירים נמוכים ביחס לשוק. בכל מקרה אנשי השטח של אביר מעבירים המידע למשטרה איתה עובדת החברה בשיתוף פעולה מלא ומלך מציין כי המשטרה והשוטרים נותנים יד למלחמה ומבצעים את עבודתם בצורה מעוררת כבוד. אמנם המוצרים לא מוחזרים לבעליהם אבל ההרתעה המשמעותית מונעת גניבות נוספות מאותו סופרמרקט או רשת שבחרו לטפל בתופעה.

פתרון נוסף הוא הקמת מעין כלובים פנימיים עם דלת חיצונית. בדרך זו הספקים מניחים את הסחורה בתוך הכלוב, ורק לעובדי המרכול יש גישה אל המשטחים.

במציאות שבה יוקר המחייה צפוי ככל הנראה להכביד על כולנו עוד תקופה ארוכה, וכשהפרקליטות לא ממהרת להגיש כתבי אישום נגד גנבים "קטנים", האחריות עוברת אל בעלי החנויות ומנהלי הרשתות הקמעונאיות – מודעות לתופעה שהולכת ומתרחבת בקצב מואץ היא הבסיס ההכרחי, ויישום של אחד הפתרונות הוא צעד נחוץ נוסף.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.