תכנית חדשנית להכנה לעולם העבודה החדש נפתחה בתיכון "חוגים"

קרדיט צילום: בית ספר חוגים

תלמידי התיכון ישתתפו בתכנית פורצת דרך בישראל, במהלכה ישתתפו במסע לימודי אשר יכין אותם להתמודדות מוצלחת עם אתגרי עולם התעסוקה המשתנה

עולם העבודה המשתנה מעסיק את מוסדות האקדמיה והעסקים מזה זמן רב. השינויים בעולם התעסוקה קיבלו תפנית נוספת ומואצת עם כניסתה של הבינה המלאכותית, והנושא מעסיק גם את בתי הספר התיכוניים אשר רואים את תפקידם כמקנים לתלמידים מיומנויות להצלחה בשלבים הבאים של חייהם – ובעיקר בשילובם בעולם התעסוקה המשתנה.

תיכון "חוגים" בחיפה החל להוביל בשנתיים האחרונות תכנית ייחודית, שמטרתה לבחון מהם השינויים הנדרשים במסגרת בית הספר, על מנת להקנות לתלמידים את המיומנויות הנדרשות לחיים ולעולם הקריירה העתידי. המודל שפותח, "חמש היבשות", מקנה למורים את הכלים הנדרשים להכוונת התלמידים למציאות המשתנה, ליכולת לנווט בעולם של אי ודאות אל עתיד שלמעשה לא ניתן לחיזוי, לכישורים הנדרשים על מנת להתמודד עם עולם המושפע מטכנולוגיות מתחדשות (כמו הבינה המלאכותית) ומאירועים בלתי צפויים (כמו מגפת הקורונה).

המודל אותו מובילה החוקרת איילה ללונג שם דגש על חמש מיומנויות: שינוי דפוסי החשיבה באמצעות יציאה מאזור הנוחות ופיתוח יכולת להבין שכישלון הוא חלק מתהליך ההצלחה; פיתוח יצירתיות ואינטואיציה לצד חשיבה אנליטית; ניהול רגשות; פיתוח יכולת למידה במצבים דינמיים תוך שמירה על הרווחה האישית; וטיפוח יכולת השפעה במעגלים שונים- האישי, המשפחתי, הבית- ספרי, הארצי ואף העולמי.

בשנה האחרונה עברו כלל מורי בית הספר הכשרה מקיפה בנושא, והשבוע החלה לפעול התכנית בקרב תלמידי החטיבה והתיכון. התלמידים יצאו למסע בן שבועיים בו יתרגלו את המיומנויות השונות, יחשפו לעולמות עסקיים לא – שגרתיים, ינסו לשרטט את החזון שלהם לעתידם התעסוקתי, ובעיקר ילמדו על עצמם.

ממינהל החינוך נמסר: "תכנית חמש היבשות אותה מטמיע תיכון "חוגים" בשיתוף חוקרים מובילים, שמה דגש על ערך הרלוונטיות של מערכת החינוך כמערכת התופסת את בית הספר לא רק כמקור להקניית ידע, אלא כמסגרת המעניקה מיומנויות ללמידה לאורך החיים. כחלק מתפיסה זו, מודל "חמש היבשות" מאפשר למידה מרתקת ואינטראקטיבית תוך שימת דגש על פיתוח מיומנויות רגשיות, חברתיות וקוגניטיביות כהכנה להשתלבותם בעולם העבודה החדש או בחייהם הבוגרים. למידה זו תאפשר את הגמישות המחשבתית הנדרשת כדי לענות על צרכי עולם העבודה המשתנה".

מנהלת בית הספר, מילנה מירון: "אני שמחה שהתלמידים שלנו נחשפים לחשיבה חדשנית ופורצי דרך. אני מאמינה שהשאלה הרלוונטית להיום שיש לשאול הינה לא איזה חומר מלמדים, אלא איזו מיומנות מטפחים באמצעות החומר".

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.