פסק דין תקדימי: ספייס יזמות תפצה דיירים ב"פיבקו על הים"

זוג דיירים בפרויקט בנאות פרס יקבל 78,000 ש"ח עבור 14 חודשי פיגור ∙ "בנחישות ובעמידה איתנה גם דייר אחד קטן יכול לעמוד מול חברה גדולה" ∙ 150 שכנים נוספים בבניין עשויים לזכות גם הם בפיצויים

בית המשפט המחוזי בחיפה, דחה את ערעורה של חברת ספייס בניה ויזמות על פסק דין קודם של בית המשפט השלום בחיפה, וקיבל בחלקו ערעור נגדי של הדיירים. בפסק הדין של השופט ד"ר מנחם רניאל, (ניתן ב-9.3), נקבע כי הדיירים זכאים לפיצוי בגין מלוא תקופת האיחור במסירת דירתם.

סכום הפיצוי עומד על 78,000 ש"ח, ובנוסף תשלם ספייס יזמות שבבעלות איש העסקים יוסי לאטי הוצאות משפט בסך 10,000 ש"ח.

עו"ד יוסף ליבנה, שייצג את הדיירים ביחד עם עו"ד שמעון חסון ועו"ד מוריאל חכים, קיבל בסיפוק רב את פסק הדין: "בתי המשפט, בשתי הערכאות, קיבלו את ההחלטה הנכונה והצודקת, הן מוסרית והן משפטית. אנו גאים בכך שהובלנו ופרצנו את הדרך עבור יתר דיירי הפרויקט שנכנסו לקשיים כלכליים בשל אי קבלת הפיצוי. הוכח שוב, שבנחישות ובעמידה איתנה גם דייר אחד קטן יכול לעמוד מול חברה גדולה וסוללת עורכי דין, ולנצח".

ניסיון ההתחמקות של חברת הבנייה – והמענה המשפטי

מסירת הדירות בפרויקט "פיבקו על הים" התעכבה באופן משמעותי, בין היתר בשל קריסת חברת אורתם סהר, ששימשה כקבלן מבצע. כשהדיירים ביקשו לממש את זכויותיהם בהתאם לחוק המכר, סירב היזם לפצותם בגין חלק נכבד מחודשי האיחור בטענה שקריסת הקבלן המבצע אינה בשליטתו או באחריותו. בהתאם דרש היזם להפחית מתקופת הפיגור, ומפיצויי הדיירים, 3 חודשים בהם עמד צו שיפוטי לפיו נאסר להתקדם בפרויקט ועוד 7 חודשים שנדרשו להחלפת הקבלן המבצע.

הדיירים הגישו תביעה באמצעות עורכי הדין יוסי ליבנה, שמעון חסון ואילן נניקשוילי ממשרד יוסף ליבנה ושות'. בכתב התביעה נטען כי היזם הוא זה שבחר את הקבלן המבצע, והוא זה שאמור לקבל בטוחות למילוי ההסכם עימו – כך שאין להטיל את הסיכון לקריסת קבלן מבצע על כתפי רוכשי הדירות אלא על היזם.

בתי משפט השלום ברחבי הארץ נחלקו בסוגיה זו. השופטת מירב קלמפנר נבון בבית משפט השלום בחיפה קיבלה את עמדת הדיירים – אולם חברת ספייס יזמות המשיכה בניסיונות ההתחמקות והגישה ערעור.

שופטים בבתי משפט השלום השהו את הטיפול בתביעות דומות של דיירים אחרים ב"פיבקו על הים" עד להכרעת בית המשפט המחוזי בחיפה. ב-9.3 נדחה כאמור הערעור, והשופט ד"ר רניאל חייב את היזם לשלם פיצויים מלאים. בנוסף התקבל ערעור הדיירים בנוגע למועד המסירה הספציפי של דירתם. כעת, כך נראה, סלולה הדרך לכ-150 דיירים נוספים בפרויקט לקבל את הפיצוי המגיע להם.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.