‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏כ"ה אדר א תשפ"ד

ח"כ מנסור עבאס בכנס חיפה השני לפוליטיקה ולחברה הערבית בישראל, באוניברסיטת חיפה: אם המלחמה הייתה פורצת בממשלה הקודמת, היא לא הייתה מחזיקה מעמד.

עוד אמר ח"כ עבאס, כי עמדתו העקרונית לשבת בממשלת ימין לא השתנתה.

"הממשלה הקודמת היא הייתה ממשלה שבה בפעם הראשונה התקיימה שותפות יהודית וערבית ברמה הכי גבוהה. וכל הזמן היו התקפות והאשמות שווא במיוחד נגד רע"מ שערערו את הביטחון, מפקירים את המדינה לטובת מפלגה 'תומכת טרור'. ולכן, אני משער שאם אירוע כזה היה קורה בתקופת הממשלה הקודמת, זה היה קטסטרופה מכל הבחינות. לא הייתי חושב שהממשלה הייתה יכולה להחזיק מעמד", כך אמר היום (יום ג', ה-5.3.24) ח"כ מנסור עבאס, בהתייחסו למצב שבו מתקפת החמאס של ה-7 באוקטובר והמלחמה בעזה היו מתרחשים תחת שלטון ממשלת לפיד-בנט, בה כיהנה מפלגת רע"מ בקואליציה.

ח"כ עבאס אמר את הדברים בכנס חיפה השני לפוליטיקה ולחברה הערבית בישראל, המתקיים באודיטוריום הכט של אוניברסיטת חיפה, בשותפות של אוניברסיטת חיפה, עיתון "הארץ", הקרן החדשה לישראל ומרכז קדאיא.

עוד הוסיף ח"כ עבאס כי הוא עדיין חושב שהכניסה של רע"מ לממשלה הייתה ניסיון פוליטי חשוב. "יש היום מחשבה של כל האזרחים, שאפשר לחזור לשם ולהשלים את התהליך הזה. אני חושב שהממשלה הקודמת הצליחה לשלב את כל האזרחים, לתת תקווה לכולם ולעבוד למען כולם לכן, בהחלט, בסיכום כללי אני חושב שזה תהליך נכון וראוי ודמוקרטי. אבל אל מול ההקשר של המצב הנוכחי, אין ספק שהיינו מתקשים מאוד להתמודד עם המלחמה".

כשנשאל על ידי המראיינת נועה לנדאו, סגנית עורכת "הארץ", האם הוא עדיין דבק בעמדתו העקרונית שרע"מ יכולה לשתף פעולה ולשבת בקואליציה של ממשלת ימין בראשות בנימין נתניהו אמר ח"כ עבאס, "הייתי בעמדה העקרונית הזו והיא לא השתנתה. אנו כאזרחי מדינת ישראל, לא פוסלים חלק מהחברה היהודית-ישראלית. אנחנו מוכנים לעבוד עם כולם לטובת הכלל וגם לטובת החברה הערבית. מי שפוסל אותנו, הוא פוסל גם את עצמו. האם אפשר לקיים שותפות כזו במציאות הנוכחית? הסיכויים לדבר הזה מאוד קלושים, אבל כעמדה עקרונית מפלגת רע"מ מקדמת שיח סובלני שמנסה לבנות גשרים".

בהתייחסו לממשלה הנוכחית, דיבר ח"כ עבאס בעיקר על הקיצוץ בתקציבים, שאמורים להגיע לחברה הערבית על פי החלטת הממשלה 550. לדבריו, בשנת 2022 כל הכספים של התוכנית עברו. בשנת 2023 עוד אין נתונים, אבל על פי התרשמותו, לא עברו אפילו 50% מהכספים. לגבי שנת 2024 אמר ח"כ עבאס כי מובן מאליו שיש קיצוץ רוחבי, אבל יש בכל זאת קיצוץ נוסף של 15% בכספים לחברה הערבית. אולם את עיקר הביקורת שלו הוא הפנה לגבי הקיצוץ בתוכנית למניעת אלימות בחברה הערבית. "זה הדבר שהכי כואב לי. ממשלת ישראל כבר הוכיחה שהיא לא יכולה להתמודד עם ארגוני הפשיעה בחברה הערבית, וכעת היא עוד מקצצת בתקציבים הללו. זוהי לא בעיה כלכלית אלא ערכית. זה מצביע על התייחסות אל האזרחים הערבים כאל אזרחים לא שווים. שהחיים שלהם פחות שווים מהחיים של אזרחים אחרים. זה מאוד כואב לי לומר, אבל אין לי הסבר אחר לקיצוץ", אמר ח"כ עבאס.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.