נוירואופתלמולוגיה והפרעטת בתנועת העיניים

נוירואופתלמולוג

העיניים חשובות לכל אחד מאיתנו לניהול אורך חיים תקין ובריא. אנו לא שמים לב לכך, אבל תנועות העיניים הן אחת מהתופעות הפיזיולוגיות המרכזיות במערכת הראייה, אנו מזיזים אותם לראות ולהתמקד במשהו מרחוק, העיניים מתמקדות בטקסט שצריך לקרוא, בטלוויזיה ועוד. הן מאפשרות לנו לבצע מגוון פעולות כמו התמקדות בעצם, קריאת טקסט ועוד.  תנועות העיניים יכולות להיפגע כתוצאה של הפרעות נוירולוגיות המורגשות במערכת הראייה. טיפול בהפרעות בעיניים, יכול להיות כפל ראייה, אישונים לא שווים, או תזוזה לא תואמת של האישונים ועוד.הפרעה בפעילות העיניים מחייבת לפנות אל רופא נוירואופטלמולוגיה לבדוק את מקור הגורם בהפרעות בתנועות העיניים, רופא נוירואופטלמולוגיה יבדוק את מקורם הבעיה ויציע טיפול בהתמודדות עם הבעיה.

ההפרעות הנוירולוגיות שבתנועות העיניים

תנועות העיניים נשלטות באמצעות מערכת עצבים במוח, הנקראת המערכת העין-מוחית, המערכת הזו משלבת מספר אזורים במוח, וכוללת מערכת של עצבים המסייעים בשליטה בתנועות העיניים.

ההפרעות בתנועות העיניים יכולות להתרחש במגוון צורות ובמגוון דרגות, וניתן להגיע להסברים נוירולוגיים לכמה מהן. כאלה הן דוגמאות להפרעות נוירולוגית בתנועות העיניים

אופתלמופלגיה (Ophthalmoplegia) – זו הפרעה שבה נתקעות התנועות של אחת מהעיניים, והשנייה זזה.

פזילה פתאומית אצל מבוגרים נפוצה תתלווה עם תמונת ראייה כפולה פתאומית, בה שתי העיניים מתמקדות במקביל לשני נקודות שונות, ולכן המוח מקבל שתי תמונות שונות.

טרמור עין (Nystagmus) – זהו סוג של הפרעה בתנועות העיניים שמתרחשת כאשר העין עוברת בין תנועה מהירה לתנועה איטית כל הזמן. טרמור עין יכול להגיע ממגוון סיבות, כולל נזק באזורי המוח שהאחראיים על תנועות העיניים.

מתי לגשת לרופא עיניים?

ישנם מספר סימפטומים ומצבים בהם כדאי לחשוב על פנייה מיידית לרופא עיניים.

שינויים בראיה –  אם אתה נתקל בשינויים פתאומיים בראיה, כמו ראייה כפולה, פזילה פתאומית, תחושה נוספת שלא הייתה קודם, כדאי להתייעץ עם רופא עיניים.

כאב וגירוי – אם יש לך כאב בעין, גירוי בעיניים, או אם עין שלך אדומה כדאי לבדוק את זה עם רופא עיניים.

כאב ראש או ראיה כפולה – שינויים בראיה שמתמקדים עם כאב ראש או תחושה של ראיה כפולה יכולים להיות סימפטומים של בעיה רצינית ודורשים התערבות מהירה של רופא.

אם אתה חושב שאתה סובל מהפרעות בראייה חשוב לפנות לרופא עיניים.

זכור שאפשרויות הטיפול יכולות להשתנות בהתאם לסוג הבעיה שיש לך. חשוב לפנות לרופא עיניים להערכה מדויקת ולקבל הדרכה מקצועית.

אבחון וטיפול

טיפול בהפרעות בתנועות העיניים נעשה על ידי נוירואופתלמולוג, רופא המיומן ביותר בתחום זה. תהליך הטיפול כולל את הבדיקה המדויקת של תנועות העיניים והפרעות הקיימות בעיניים, אחריות על הבנת הסיבות לבעיה. הרופא יפנה את המטופל לבדיקת סריקות למצוא את מקור הבעיה.

הנוירואופתלמולוגיה היא תחום מרתק ומרכזי בנוירולוגיה המתעסק בתנועות העיניים ובהפרעות בתנועות אלו. הרופאים בתחום יכולים לסייע באבחון ובטיפול בהפרעות שונות בתנועות העיניים, ולשפר את איכות החיים של הסובלנים מבעיות נוירולוגיות בתחום זה.

חלק מהבעיות הנפוצות המאובחנות על ידי נוירו-אופתלמולוג כוללות: בעיות בעצב הראייה (כגון דלקת של עצב הראייה, אוטם של עצב הראייה), אובדן שדה ראייה, אובדן ראייה בלתי מוסבר, אובדן ראייה חולף, ראייה כפולה חדשה, תנועות עיניים לא תקינות, מעורבות העין במחלה של בלוטת התריס, מיאסטניה גרביס, אי שוויון בגודל האישונים וצניחת עפעפיים חדשה.

מה להביא לבדיקה הנוירו-אופתלמולוגית ?

בקש מרופא המשפחה ומרופא העיניים שלך לשלוח את כל המידע הרלוונטי לנוירואופתלמולוג, אם אפשר לפני הפגישה עמו. כולל היסטוריה רפואית, כל התרופות, בדיקה גופנית שלו ושל רופא העיניים המטפל, תוצאות בדיקות מעבדה, דיסקים ופענוחים של כל בדיקות CT ו- MRI.

יתכן שהאישונים שלך יורחבו במהלך הביקור בעזרת טיפות. הדבר יגרום לטשטוש ראייה בעיקר לקרוב למשך כ- 3 שעות. לכן מומלץ שמישהו אחר יסיע אותך לפגישה. אנא זכור להביא את משקפי השמש שלך.

מהלך הבדיקה אצל הנוירואופתלמולוג

ההערכה הנוירואופטלמולוגית היא בדיקה מקיפה שעשויה להימשך אף שעה. הרופאה תשאל על ראשית ההופעה של הבעיה ולספר על ההיסטוריה הרפואית שלך, כולל אשפוזים קודמים, מחלות קשות, ניתוחים, בעיות רפואיות בבני משפחתך ואלרגיות לתרופות.

תבוצע לך בדיקת עינייםבהתאם לבעיה, שתכלול לרוב בדיקה של תפקודי עצב הראייה.

הנוירואופטלמולוג יעבור על המסמכים והבדיקות שביצעת, ולאחר הבדיקה ידון איתך באבחנה האפשרית, בצורך להשלים בדיקות נוספות ובטיפולים אפשריים.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.