ישראל משתתפת ב – MyPeBS – מחקר בינלאומי ראשון מסוגו במרכזו עומדת אסטרטגיה חדשה מותאמת אישית לגילוי מוקדם של סרטן השד (לעומת ממוגרפיה בתדירות אחידה לכולן)
• שלושה גופים חברו למחקר
אסותא מרכזים רפואיים, מכבי שרותי בריאות והאגודה למלחמה בסרטן

סרטן-השד

• בהובלת ד"ר מיכל גינדי, רדיולוגית, ראש אגף חדשנות באסותא מרכזים רפואיים:
"המודעות בישראל לגילוי מוקדם של סרטן השד גבוהה יחסית ולמרות הקורונה זכינו להיענות גבוהה

משתתפות במחקר כעת כ-7700 נשים מישראל מתוכן כבר אותרו יותר מ-50 נשאיות או בקבוצת סיכון גבוהה. נשים ישראליות המעוניינות להשתתף במחקר עדיין יכולות להירשם"

  1. כיום נשים מוזמנות לממוגרפיה באופן זהה ובתדירות אחידה לכולן. אבל נשים אינן זהות: לכל אישה יש את הסיכון האישי שלה לפתח סרטן שד, בהתאם לגורמים רבים כגון גורמים גנטיים, סגנון חיים או חשיפה הורמונלית. בזכות ההתקדמות המדעית יש לנו כלים מדויקים להערכת סיכונים וידע מספק כדי לחקור את יתרונות שימוש בגישה חדשה המבוססת על הערכת הסיכון האישית לסרטן השד.
  2. מאז סוף שנות 1980, התבססה האסטרטגיה של "מידה אחת מתאימה לכולם" לפיה נשים בקבוצת גיל יעד (בדרך כלל בגילאים שבין 50-69 שנים) מוזמנות לבדיקת ממוגרפיה (2 צילומי רנטגן דו–צדדיים של החזה) מידי שנתיים או 3 שנים.
  3. גישה זו הציגה יתרונות (הפחתה של תמותה ספציפית לסרטן השד ב-20%). עם זאת, היא מביאה עמה גם חיוביים שגויים, אבחון יתר וטיפול יתר וכן סיכון קטן לכל החיים של סרטן הנגרם מקרינה. יתר על כן, הרגישות הנוכחית של סריקת ממוגרפיה אינה מושלמת. והשפעתה על התמותה אינה גבוהה כפי שניתן היה לצפות.
  4. זוהי המטרה של MyPeBS – פרויקט בינלאומי ייחודי, במימון האיחוד האירופי הבודק האם סקר מותאם אישית לסרטן שד יכול לשמש כאפשרות לאיתור טוב יותר של נשים נשאיות או חולות בגילאי 40-70.
  5. כלומר: המחקר החדש ישווה בין האסטרטגיה הזו לבין אסטרטגיה מותאמת אישית, הסוקרת נשים בסיכון גבוה יותר לסרטן השד ויענה על שאלה פשוטה אך מהותית: האם עדיף להתאים אישית את השיטה ואת התדירות של בדיקות סקר לאבחון מוקדם של סרטן השד על בסיס הסיכון האישי של האישה.
  6. זהו מחקר קליני רב-מרכזי, בינלאומי ואקראי, שיגייס עד שנת 2025 85,000 נשים מבלגיה, צרפת, ישראל, איטליה, בריטניה, וספרד, ובמימון של 12.5 מיליון אירו מתוכנית Horizon 2020.
  7. במחקר ישתתפו שתי קבוצות של נשים: קבוצה אחת אשר תבצע את בדיקות הסקר הסטנדרטיות הנוכחיות לאבחון מוקדם של סרטן השד, וקבוצה שניה שתבצע אסטרטגיה בדיקות סקר ייחודית המבוססת על סיכון אישי, שתחייב בדיקת רוק וביקור נוסף לעומת הקבוצה הסטנדרטית.
  8. לאחר שיוודעו תוצאות המחקר תציע MyPeBSהמלצות כלליות לסריקה יעילה יותר של סרטן השד באירופה ובישראל.

על רקע חודש המודעות לסרטן השד המתקיים בעולם בכל חודש אוקטובר, ניתן לראיין את ד"ר מיכל גינדי שבין השאר תקרא לעוד נשים להצטרף למחקר – בתאום איתנו

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.