ברמב"ם שואפים גבוה: ניתוח חדשני נותן תקווה לילדים נמוכי קומה

סופיה בביקורת אצל פרופ' אידלמן לפני ימים ספורים צילום: הקריה הרפואית רמב"ם
סופיה בביקורת אצל פרופ' אידלמן לפני ימים ספורים צילום: הקריה הרפואית רמב"ם

כבר בגיל 5 סופיה ואימה יוליאנה וויצחובסקי משכונת קריית אליעזר בחיפה הבינו כי סופיה עתידה לגדול כילדה נמוכת קומה. סופיה אובחנה על ידי פרופ' מארק אידלמן, מנהל המחלקה לאורטופדיה ילדים בבית החולים ע"ש רות שברמב"ם, כמי שסובלת מתסמונת Schmidt Dysplasia. מדובר בתסמונת רפואית הפוגעת בלוחיות הצמיחה בעצמות של ילדים, דבר שעלול להוביל לגדילת רגליים באופן מעוות ולהשאיר את אותם ילדים נמוכי קומה בסוף תקופת ההתבגרות.

כעת במחלקה האורתופדית לילדים שברמב"ם הוחל, לראשונה בצפון, בטיפול חדשני המאפשר למטופלים הצעירים לבצע יישור של עצמות הירכיים והארכתם. במקרה של סופיה, הצוות בהובלתו של פרופ' אידלמן החל בהליך הטיפולי, שלו מספר שלבים. לפני כשנה וחצי סופיה עברה תיקון עיוות בשוקיים, הליך שהסתיים בהארכתם ב-4 סנטימטרים. משהושלם השלב הזה בהליך הטיפולי, סופיה עברה לשלב הבא במהלכו הושתל בגופה מסמר מגנטי חדשני שאותו היא מאריכה בעצמה (המסמר הייחודי נקרא SLN – Self Lengthening Nail). המסמר הושתל בשתי עצמות הירך שלה, והוא מאפשר שליטה עליו מחוץ לגוף באמצעות מגנט חיצוני ובאופן מבוקר, ללא כאב וללא תחושות קושי. אלמלא הניתוח, סופיה עתידה לסיים את גיל ההתבגרות בגובה מקסימלי של מטר ו-35 סנטימטרים. נכון לימים אלו, סופיה, החוגגת בימים אלו 13, כבר נושקת לגובה של מטר ו-30 סנטימטרים, כך שיש סיבה לאופטימיות.

באמצעות המסמר המגנטי החדשני, המטופלים מקבלים איכות חיים טובה יותר באופן ניכר, שכן אם בעבר הארכת גפיים הייתה כרוכה בשימוש במקבע חיצוני, היו לכך השלכות רבות שכללו פגיעה ברקמות שריר ולעיתים גם בשלד, כאבים חזקים, הגבלות תנועה משמעותיות, זיהומים באופן וודאי, התנוונות ותנועתיות מוגבלת. כעת, המסמר החדש מאפשר שליטה מבוקרת על אורכו באופן חיצוני למקום בו הוא הושתל, אין חשיפה לזיהומים, טווח התנועה של הרגלים והמפרקים נשמרים כמעט באופן מלא, העיוות מתוקן, רמות הכאב כמעט ולא קיימות, רקמות השריר נשמרות, מה שמסייע למטופלים הצעירים להשתקם באופן מהיר יותר ולקבל איכות חיים משופרת.

פרופ' אידלמן: "הארכת גפיים בעזרת מסמר מגנטי זו ממש מהפכה בשנים האחרונות באורטופדיה ילדים, אבל לא רק. חשוב להבין שכשילד מתבגר עם עיוות ברגליו, ההליכה הלא תקינה עתידה לגרום לו בגיל מאוחר יותר נזקים במקומות אחרים בגוף כגון באגן או בעמוד השדרה. תיקון העיוות והעמדתם של ילדים כמו סופיה על הרגליים מבחינה זו, זו פשוט מהפיכה".

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.