לקראת חגיגות ל"ג בעומר מזהירים במרכז הרפואי זיו מפני כוויות הגורמות סבל רב, אשפוז ממושך וסכנת חיים ממשית

במרכז הרפואי זיו נערכים לקראת חגיגות ל"ג בעומר והילולת רבי שמעון בר-יוחאי בהר מירון, שתחל ביום רביעי (22.5), אליה צפויים להגיע חצי מיליון איש במהלך ימי החג.  מדי שנה קולט חדר המיון במרכז הרפואי זיו מבוגרים וילדים שנפגעים במהלך ההילולה בהר מירון ובמדורות החג וחוגגים אחרים שאינם זהירים בהדלקת המדורות. מבין הפגיעות הבלתי מכוונות, כוויות הן הגורם הרביעי בשכיחותו לתמותה בילדים בגיל 0-14 שנים ולכן אין להשאיר את הילדים בסמוך לאש ללא השגחה אפילו לרגע.

 

לקראת חגיגיות ל"ג בעומר בכל רחבי הארץ, מבקשים במרכז הרפואי זיו מההורים לעבור עם הילדים על הוראות הבטיחות לפני הדלקת המדורה בכדי למנוע אפשרות של פגיעה מכוויות וממליצים להקפיד על מספר כללי זהירות, החל משלב איסוף העצים ועד לכיבוי המדורה: במהלך החיפוש אחר קרשים, רצוי לא להיכנס למקומות בהן הצמחייה עזובה, מחשש להימצאות נחשים ועקרבים. אין להיכנס לאתרי בניה מחשש לנפילות, חבורות וחתכים.

בשלב הקמת המדורה מומלץ, כי אדם מבוגר ילווה את התהליך ויקפיד על מיקום המדורה בשטח נקי מקוצים ועשבים, לא מתחת לקווי חשמל וטלפון, או בקרבת עצים, שיחים ומתקני אחסון גז ודלק. בנוסף, יש לתחום את המדורה באבנים, כדי למנוע מילדים להתקרב אל האש יתר על המידה וכן לוודא שהמרחק מהמדורה השכנה גדול דיו. את הקרשים אין להעמיד במבנה גבוה מדי מכיוון שהם עלולים ליפול בעת התלקחותם ולגרום לפגיעות ולהתפשטות האש.

מומלץ לנעול נעליים גבוהות, ללבוש מכנסיים ארוכים וחולצה מתאימה להגנה על הגוף, מפני גיצים וגחלים וכן מעקיצות זוחלים ומעופפים הנמשכים אל חום המדורה. רצוי להצטייד בתיק עזרה ראשונה ובפלאפון שממנו אפשר יהיה להתקשר למכבי האש או לאמבולנס בעת הצורך וכן להחזיק בקרבת המדורה לפחות שני דליי מים מלאים למקרה של התלקחות שריפה. אין להשאיר את חומרי ההדלקה בשטח וחובה להרחיקם מהישג ידם של ילדים קטנים, אין לזרוק למדורה בוערת מיכל תרסיס, חזיזים, או קליעי נשק העלולים להתפוצץ ולפגוע ביושבים סביב המדורה ואין להתיז דלק או חומר הדלקה נוזלי על האש הבוערת. לא מומלץ לישון בתוך שקי שינה סגורים סמוך למדורה, מחשש למלכודת אש ורצוי לקיים הפעלות לילדים, לצד המדורה ולא מסביבה. בנוסף, לפני הגשת תפוחי האדמה לילדים, יש לוודא שהם אינם חמים מדי לאכילה, משום שתפוחי-אדמה ובצלים חמים אוגרים חום רב ועלולים לגרום לכוויות קשות בפה.

הסכנה הברורה והמידית במקרה של התלקחות או של מגע עם אש היא כוויות, העלולות להיגרם לא רק מהאש הגלויה אלא גם מהחומר הכימי שמשמש להדלקת האש במדורה. כוויות מחולקות על פי דרגות חומרתן, בהתאם לעומק הפגיעה בעור: דרגה 1 (הקלה ביותר) – דומה לשיזוף עמוק ומתבטאת באודם, בכאב ובנפיחות קלה. דרגה 2 – פגיעה עמוקה יותר בחלק משכבות העור. מתבטאת באודם, בשלפוחיות ובכאב עז. דרגה 3 – פגיעה בכל שכבות העור וברקמות שמתחתיו. צבע הכווייה לבן, דמוי שעווה, והאזור כואב בדרך כלל עקב פגיעה בעצבים תחושתיים.

במקרה של כוויה יש להעניק לנפגע טיפול ראשוני: 

  • במידה והאש אוחזת בבגד יש להשכיבו על הקרקע ולהתגלגל מספר פעמים, בשום אופן לא לרוץ!

·         יש להרחיק את הנפגע והמטפלים בו ממקור האש ולהסיר בעדינות את בגדיו בשטחי הכוויות. במידה והבגד אינו יורד, ניתן להשתמש בעדינות במספריים או להשאירו במקומו. בכל מקרה לא להסיר בכוח!

·         רקמות פגועות נוטות להתנפח ולכן יש להסיר מהאזור הפגוע או בסמוך לו כל חפץ העלול להפריע להתנפחות הרקמות הפגועות, כגון: שעון או נעליים ולשבש את זרימת הדם התקינה.

·         יש לשטוף את שטח הכווייה במים קרים במשך מספר דקות.

·         יש לכסות את אזור הכוויה בתחבושת סטרילית, לא מהודקת מדי, או לעטוף את הנפגע כולו בסדין נקי ויבש. אין למרוח משחה, שמן או כל חומר אחר על העור. אין להשתמש בחומר מחוספס כגון צמר גפן. העור החשוף מייצר שלפוחיות המגנות עליו מפני זיהום  ולכן, אין לגעת בשלפוחיות אלו או לפוצץ אותן.

·         יש לדאוג לנוחיותו של הנפגע ולתת לו לשתות מים בלגימות קטנות, זאת כדי למלא את המחסור בנוזלים, עקב הכוויה.

·        לאחר הטיפול הראשוני יש להזעיק עזרה רפואית ולהביא את הנפגע לחדר המיון הקרוב בדחיפות!

 

 

 

ניתן להשתמש בצילום ללא תמורה

צילום – המרכז הרפואי זיו

 

בצילום: הכניסה לחדר המיון במרכז הרפואי זיו בצפת

 

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.