תופעת לוואי להסגר: עליה במשקל הילדים

דר קורינה הרטמן ודר טלי שחר. צילום דוברות הכללית

מומחיות כללית במחוז חיפה וגליל מערבי לטיפול בעודף משקל והשמנה בילדים ונוער: בין תופעות הלוואי של ההסגר מסתמנת תופעה של עליה במשקלם של הילדים והתרופפות הרגלי חיים בריאים

השמנה ועודף משקל בילדים ובני נוער היא תופעה ששכיחותה עולה בארצות העולם המערביובישראל לכשליש מהילדים יש עודף משקל ו-12% אף מתמודדים עם השמנה. ד"ר קורינה הרטמן וד"ר טלי שחר, המובילות את התוכנית הייחודית של כללית לטיפול בהשמנת יתר ועודף משקל בילדים ומתבגרים מציינות כי ילדים צעירים עם תופעות אלה נמצאים בסיכון גבוה, המגיע בגילאים הצעירים בשיעור של 25% סיכון להיות שמנים גם בבגרותם כולל התחלואה הנלווית שעלולה להופיע כבר בילדות. בגיל ההתבגרות הסיכון כבר עולה 75%.  טיפול בעודף משקל והשמנה בשלב מוקדם ככל האפשר משפר את הסיכוי שהרגלים נכונים של אורח החיים יופנמו ויתרמו לבריאותם בהווה ולעתיד.

צוות כללית מוסיף ומציין שהצורך בתערבות טיפולית גבר בעקבות תקופת הסגר הקורונה. הנתונים מראים על החמרה של התופעה לאחר שהרגלי חיים התרופפו ונרשמה מגמת עליה נוספת במשקלם של ילדים. תרמו לתופעה מספר גורמים: חוסר מעש, התרופפות המסגרות והמשמעת, העדר פעילות גופנית וחרדה בשל אי וודאות. כתוצאה, הילדים צרכו יותר חטיפים ומשקאות ממותקים, אכלו יותר אכילה רגשית, כשתופעות אלו מלוות בירידה ניכרת בזמן שהוקדש לפעילות גופנית, משחקי חוץ, הליכה ממקום למקום.

ההערכה היא שחלה עלייה בזמן השימוש במסכים בשיעור של כחמש שעות נוספות ביום בממוצע. בהעדר בית ספר הילדים שהו זמן רב גם ליד מסכים בלימודים מקוונים, ללא הפעילות בהפסקות. מאידך, נוצר גם בסיס להרגלים נכונים יותר, שיש לטפחם ולשמרם, כמו יותר בישול ביתי וארוחות משפחתיות.

הטיפול הנכון במצב זה הוא שינוי אורח חיים במשפחה כולה על ידי  טיפול תזונתי, רגשי, פעילות גופנית והדרכת הורים.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.