שירות הבריאות האמריקאי מדיקר יממן בדיקות דם מדויקות לגילוי סרטן הערמונית

צילום: מדיקל לינק המייצגת בישראל את בדיקת הדם לערמונית IsoPSA.
צילום: מדיקל לינק המייצגת בישראל את בדיקת הדם לערמונית IsoPSA.

הבדיקות עם רמת דיוק של 90%, זמינות גם בישראל בסל השירותים המשלימים של מרבית קופות החולים והביטוחים הפרטיים

ביטוח הבריאות מדיקר בארצות הברית, הכניס לסל השירותים בדיקות דם מהפכניות לחיזוי מדויק של סרטן אגרסיבי בערמונית אשר יחסכו מעל 50% מהביופסיות. מדובר בתוכנית לאומית המיועדת לכ – 60 מיליון אמריקאים ומנוהלת על ידי הממשל הפדרלי של ארצות הברית. בדיקות הדם החדשות שנקראות IsoPSA מיועדות לגברים מגיל 50 ומעלה עם רמת PSA גבוהה מ – 4. הבדיקות המדויקות מאפשרות לרוב המטופלים, להימנע מביופסיה פולשנית המתבצעת בהרדמה מלאה ואף חוסכות למערכת הבריאות האמריקאית עלות משמעותית הכרוכה בביצוע הביופסיות. בנוסף השימוש בהן מסייע בקיצור התורים לבדיקות MRI על ידי הפחתת הצורך בהפניות לבדיקות דימות.

סרטן הערמונית היא הממאירות השכיחה ביותר בקרב גברים בארצות הברית. על פי נתוני החברה האמריקנית לסרטן בשנת 2023 עתידים להתגלות בארצות הברית כ-288,300 מקרים חדשים של סרטן הערמונית וכ- 50,550 גברים ככל הנראה ימותו מהמחלה. הכיסוי הביטוחי של מדיקר מיועד בין היתר לגברים ולנשים בגילאי 65 ומעלה, גיל שבו הסיכון לחלות בסרטן הערמונית, עולה באופן דרמטי.

גם בישראל סרטן הערמונית היא הממאירות השכיחה ביותר בקרב גברים. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, במהלך השנה האחרונה התגלו בישראל כ – 2,600 חולים חדשים וכ – 500 גברים נפטרו מהמחלה.

יצוין כי בדיקת הדם המדויקת אושרה לאחרונה גם על ידי משרד הבריאות לגברים מגיל 50 ומעלה עם ערכי PSA מעל 4 בבדיקה רגילה והפניה מאורולוג. הבדיקה זמינה בסל השירותים המשלימים של מרבית קופות החולים והביטוחים הפרטיים. דגימות הדם נשלחות מישראל בהקפאה לארצות הברית והתשובה מתקבלת בתוך 10 ימים כערך מספרי המשקף באופן ברור תוצאה חיובית או שלילית.

פרופ' עופר נתיב, לשעבר מנהל המחלקה האורולוגית במרכז הרפואי בני ציון וכיום אורולוג בכיר בבית החולים אלישע המשמש כיועץ מדעי לבדיקה בישראל הסביר כי: "בזכות תוצאות הבדיקה אנו יכולים לנבא היום יותר מתמיד את הנוכחות של סרטן אגרסיבי בערמונית ולחסוך למטופל ביופסיה כואבת ולמערכת הבריאות עלות של פרוצדורה יקרה ולהפחית את העומס על מכשירי ה-MRI. כיום לכל מי שיש רמת PSA מעל 4, עבר את גיל 50 והאורולוג שלו כבר שוקל ביופסיה, מומלץ לבדוק את האופציה של בדיקת IsoPSA שכן היא הוכיחה דיוק ואמינות במחקרים קליניים ועל בסיס התוצאה שלה אנחנו שולחים לביופסיה אך ורק את מי שקיבל תשובה חיובית לגבי נוכחות סרטן אגרסיבי בערמונית".

הבדיקה פותחה על ידי חברת קליבלנד דיאגנוסטיקה, ומיוצגת בישראל על ידי חברת מדיקל לינק מקבוצת בייבי לינק המספקת טכנולוגיות מתקדמות למערכת הבריאות. יעילותה הוכחה במחקר בינלאומי שבוצע במהלך 5 שנים וכלל כ – 900 מטופלים עם רמת PSA גבוהה מהנורמה והציג תוצאות מרשימות מבחינת רמת דיוק גבוהה לגבי כושר הניבוי של סרטן אגרסיבי בערמונית ובנוסף הפחית מעל 50% מהביופסיות שהיו מבוצעות לולא הבדיקה. מהמחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי לאונקולוגיה אורולוגית (Urologic oncology) עלה כי בדיקת IsoPSA הציגה ביצועים העולים על כל הבדיקות האחרות הן בחיזוי קיום ממאירות אגרסיבית בערמונית והן בהפחתה של מספר הביופסיות המיותרות.

הבדיקה מתבצעת בתל אביב, הרצליה, ראשון לציון, חיפה, ירושלים, באר שבע וכרמיאל. עלותה היא 2,990 שקלים. מבוטחי כללית מושלם מקבלים החזר של 75% ממחירה, מבוטחי לאומית זהב החזר של 80% והיא כבר נכללת ברוב ביטוחי הבריאות הפרטיים. להזמנת הבדיקה, ניתן להתקשר למוקד הטלפוני המאויש 24/7 לטלפון שמספרו 5901* או להיכנס לאתר לכתובת הבאה: https://isopsa.co.il/

לינק למחקר המקורי באנגלית:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1078143922002204

לינק לנתונים בארצות הברית:
https://cancerstatisticscenter.cancer.org/?_ga=2.131159695.1497643530.1674324161-966668373.1674324160#!/

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.