סוף החיים? צריך ללמוד על זה בגיל צעיר חדש בקריה הרפואית ברמב"ם: הדרכה בליווי רוחני לסטאז'רים צעירים המטפלים בחולים סופניים ובני משפחותיהם

וואוקלינה גיל מרצה לסטאז'רים
וואוקלינה גיל מרצה לסטאז'רים בפאנל עם הסטאז'רים: פרופ' גלעד עמיאל (משמאל) ומלווה רוחנית שרון סטנהיל (מימין) מייק שולץ, אחראי תחום ליווי רוחני ברמב"ם מרצה לסטאז'רים קרדיט: הקריה הרפואית רמב"ם

לא אחת מוצאים את עצמם הרופאים המטפלים במחלקות האונקולוגיות, פנימיות ואחרות, כמי שנדרשים להתמודד עם מטופל הנמצא בתחלואה סופנית, לצד משפחתו. רופאים אלו מלווים את המשפחה לכל אורך הדרך הטיפולית והרפואית ומהווים למעשה משענת להישען עליה ברגעים הקשים. במקרים אלו הרופאים הצעירים נדרשים להתמודד עם אבדן חיים של מטופל, עצב ותסכול רב. החודש יצא צוות היחידה לליווי רוחני ברמב"ם בראשות מייק שולץ, במענה ייחודי לרופאים אלו, מתוך מטרה ברורה: להדריך את הרופאים הסטאז'רים, כבר בראשית דרכם המקצועית, ללמד אותם איך להתמודד עם מקרים רפואיים המסתיימים בפטירת המטופלים שלהם, במטרה להקל כבר עכשיו על השחיקה העתידית כתוצאה מהתהליך ולאפשר להם להיות שם עבור המטופל הנמצא ברגעיו האחרונים ומשפחתו.
במסגרת יום העיון לרופאים ורופאות סטאז'רים, בהובלת ד"ר נירית אוליצור והגב' וואוקלינה גיל שהתקיים בפקולטה לרפואה של הטכניון, הוסבר תפקידו של הליווי הרוחני בטיפול הפאליאטיבי, בוצעה התבוננות על עולם הילדים והוריהם במסגרת זו, התקיימו שיחות בקבוצות קטנות לעיבוד חווית הרופאים הצעירים של פטירת מטופליהם. אולם אין מדובר במפגש חד פעמי אלא בסדרת מפגשים מתוכננת אשר עתידה להתקיים אחת לחודש לכל אורך שנת הסטאז'.

מייק שולץ, אחראי תחום ליווי רוחני ברמב"ם: "בקבוצות אלה, כמו בסדרת המפגשים שאנחנו מקיימים עבור המתמחים, אנחנו פוגשים קבוצת רופאים בתחילת דרכם, מוכשרים, אידיאליסטים, ואוהבי אדם, המחפשים את דרכם ללוות את המטופלים ובני משפחתם בחמלה ובנוכחות גם כאשר המוות בלתי נמנע, מבלי להישחק מלחץ עבודה אדיר המחייב מעבר מהיר למטופל הבא, ומהכאב הכן שהאיכפתיות לחולה מסיבה לו בעת הדרדרות במצבו ובעת הפרידה ממנו".

ליווי רוחני – מה זה וכיצד זה עשוי לסייע למטופל?

מייק שולץ מסביר: "הליווי הרוחני מחזק את משאבי הרוח של האדם, תוך התייחסות למערכת אמונותיו, ערכיו ותפיסת עולמו. הוא מאפשר לאדם הנמצא במצבי מצוקה ומשבר, סבל או אובדן, להכיר ולפתח את המשאבים הרוחניים הפנימיים שלו. כך, עם סקרנות, ענוה, כבוד, ויראה, הליווי הרוחני מציע להכיר את האדם הייחודי הזה: מי הוא, מה הוא עובר, ומה הכי חשוב לו. נוכחותו התומכת של המלווה הרוחני מאפשרת למטופלים להביע את אשר על ליבם, ואף את הכעסים והאובדנים. יחד הם מגלים מחדש את התקוות ומקורות הכוח, שומרים על תחושת הזהות וכבוד העצמי, מזהים ערכים עיקריים, ומסייעים להחזיר תחושת משמעות ותכלית, לרגע הזה ולבאים אחריו".

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.