ישר לפנים: ברמב"ם מזכירים למעשנים מה הסיכוי שלהם לחטוף סרטן

פינות העישון עם השילוט החדש
בתמונות: פינות העישון עם השילוט החדש; צילום: הקריה הרפואית רמב"ם;

המרכז לאבחון מהיר של סרטן ריאה ברמב"ם יזם פרסום "גרילה" במהלכו הוצב שילוט אגרסיבי נגד עישון בפינות העישון בבית החולים

בשנים האחרונות נלחמים ברמב"ם בתופעת העישון במגוון כלים. בבית החולים רואים ומטפלים בחוליים הקשים של העישון במגוון מחלקות, ומכירים גם את מספרי הנפטרים – מקרב אלה שלא מצליחים להיגמל. השבוע החליטו ברמב"ם לעלות עוד שלב במאבק בתופעה הקטלנית.

הרעיון נולד אצל מתאמת מכון ריאות, חגית בורנשטיין, הרואה ביום עשרות מטופלים מעשנים שכעת, מגיעים למגוון של טיפולים עבור מספר בעיות שמקורן בעישון. המרכז לאבחון מהיר של סרטן ריאה הושק לפני תשעה חודשים ומאז נבדקו בו כ-170 מטופלים עם נגע ריאתי חשוד, מהם אובחנו כמחצית עם סרטן הריאה. משך הזמן הממוצע מהמפגש הראשון עם הרופא במרכז ועד להתחלת טיפול אחרי כל הפעילות האבחנתית, עומד על כ-27 ימים בלבד. כך מצליחים במרכז להעניק את המענה המהיר ביותר בישראל לפונים. פעילות המרכז לאבחון מהיר היא תוצאה של שילוב כוחות בין מחלקות איזוטופים, דימות, ריאות, כירורגיית חזה, פתולוגיה ואונקולוגיה.

כחלק מאסטרטגיית הפעולה של המרכז, הצוות פנה למחלקת השיווק, יחד עוצבו שלטים ייעודיים בכל פינות העישון ברחבי הקריה הרפואית רמב"ם, המוצבות רחוק ככל האפשר מפתחי בניינים ומאזורי התכנסות של הציבור הלא-מעשן, כאשר המסר המרכזי חושף את המעשנים לסטטיסטיקה הכאובה: "כ-90% מהחולים עם סרטן ריאה הם מעשנים", לצד פרטים לקבלת מידע ויצירת קשר עם המרכז.

אולם לא על השילוט לבדו מתנהל המאבק במעשנים, עיריית חיפה מפעילה מצידה אכיפה באמצעות צוות פקחים ייעודי למניעת עישון במקומות ציבוריים בשטח בית החולים, צוות שאוכף ביד רמה כל מי שמפר את האיסור על העישון באזור שאינו נועד לכך. הקנס אגב, כואב מאוד לכיס: 1,000 שקלים למי שנתפס עם סיגריה שלא בפינת עישון.

ד"ר יניב דותן, מנהל מכון הריאות ברמב"ם, מסכם: "במרכז המהיר לאבחון סרטן ריאה מאמינים שבדומה לנעשה בתחום האזהרות על גבי קופסאות הסיגריות והעיצוב האחיד לקופסאות, חשוב להקפיד ולהזהיר את ציבור המעשנות והמעשנים מפני נזקים אפשריים לבריאותם, גם בסביבת העישון, וזאת במטרה להגביר את המודעות למחלה, השלכותיה והנזקים הקשים העלולים להיגרם כתוצאה מכך".

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.