נדחתה עתירה נגד ראש העיר עפולה – אבי אלקבץ אינו מנוע באופן גורף מלפרסם את תמונתו במסגרת פרסומי העירייה

אבי גולדהמר

הבחירות המוניציפליות מתקרבות – ואיתן השאלה מה מותר לראש עיר לפרסם

נדחתה עתירה נגד ראש העיר עפולה – אבי אלקבץ אינו מנוע באופן גורף מלפרסם את תמונתו במסגרת פרסומי העירייה

העתירה עסקה בפרסומים שונים שכבר הוסרו, ולכן יו"ר ועדת הבחירות האזורית פסקה בסוגיה באופן עקרוני עוה"ד אבי גולדהמר, שייצג את ראש העיר עפולה: "הסתרת תמונתו ושמו של ראש עיר באופן גורף מנתקת אותו מהציבור באופן לא הגיוני ולא סביר"

הבחירות לרשויות המקומיות ייערכו בעוד פחות משנה, והמאבקים הפוליטיים כבר באים לידי ביטוי, כולל במישור המשפטי. בעפולה ביקשו מספר חברי מועצה להוציא צו מניעה כנגד ראש העיר, אבי אלקבץ – צו שיורה לו לחדול מהפצת עיתון דיגיטלי, להסיר את הקישור לאותו עיתון מחשבונות ברשתות חברתיות, להימנע מהשמעת תשדיר ממומן ברדיו המקומי וכן להפסיק לפרסם את שמו ואת תמונתו בפרסומים של עיריית עפולה.

עוד לפני שיו"ר ועדת הבחירות האזורית יזרעאל, השופטת רננה גלפז מוקדי, דנה בעתירה, הופסקה הפצתו של העיתון (שתוכנן מלכתחילה להיות חד-פעמי). הקישור לעיתון הוסר אף הוא, ואילו התשדיר ברדיו הושמע לפרק זמן קצר בלבד. למרות זאת, דרשו העותרים "צו הצופה פני עתיד", ובהתאם החליטה השופטת גלפז מוקדי לדון בשאלת זכותו של ראש עיר לפרסם את תמונתו ואת שמו בפרסומי העירייה.

העותרים טענו כי פרסום שכזה מפר את חוק דרכי תעמולה, האוסר על שימוש בנכסי ציבור לצורך תעמולת בחירות. לחוק זה שתי מטרות חשובות: האחת, למנוע בזבוז כספי ציבור, והשנייה, לאפשר תחרות הוגנת ושוויונית בין ראש העיר ובעלי תפקידים נוספים ברשות לבין מתמודדים אחרים.

מנגד טען עו"ד אבי גולדהמר, שייצג את ראש העיר אלקבץ, כי "הסתרת שמו, תוארו ותמונתו של ראש עיר באופן מוחלט, מנתקת אותו מהציבור אשר בחר בו ומהעשייה הענפה – באופן לא הגיוני ולא סביר". בהתייחסו לפרסום הספציפי של העיתון הדיגיטלי, ציין עו"ד גולדהמר כי שמו ותוארו של אלקבץ כלל לא הופיעו לצד תמונתו. בנוסף כלל העיתון, שהופץ כאמור באופן חד-פעמי, 360 תמונות של נבחרי ציבור ועובדי עיריית עפולה, ורק בחלק קטן מהן הופיע גם אלקבץ עצמו.

"לא מתקבל על הדעת שמערכת ההודעות של העירייה תנטרל את ראש העירייה"

לפני כחודש דן יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית, בסוגיה דומה – וזאת בעקבות ערעור על צו שחייב את ראש עיריית טירת הכרמל וראש עיריית קריית אתא (שגם אותו ייצג עו"ד גולדהמר) למחוק פרסומים שונים מחשבונות הפייסבוק של הרשויות המקומיות. השופטת גלפז מוקדי בחרה לצטט את השופט עמית בפסיקתה בנוגע לעתירה של חברי מועצת עיריית עפולה: "לא מתקבל על הדעת שמערכת ההודעות והדיווחים של העירייה תנטרל את ראש העירייה, משל אין תואר לו ואין דמות לו, והרי ראש העירייה הוא המנצח על מערכת הפעולה העירונית".

בדומה לשופט עמית, שקבע כי יש לבחון את המאפיינים הספציפיים של כל פרסום, החליטה גם יו"ר ועדת הבחירות האזורית יזרעאל כי "לא ניתן להיעתר לבקשה להטלת צו איסור גורף על פרסום שמו, תוארו ודמותו של ראש רשות. כך גם לא ניתן להטיל צו הצופה פני עתיד בטרם נבחנו נסיבותיו של כל מקרה".

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.