בניתוח קצר ובאשפוז יום מטפלים במרכז הרפואי זיו בצפת ב"מחלת ההקלדה"

במרכז הרפואי זיו בצפת מרפאים את תסמונת התעלה הקרפלית (CTS – Carpal Tunnel Syndrome) בשורש כף היד, הידועה בכינויה: "מחלת ההקלדה", באמצעות ניתוח מהיר הנמשך ארבע דקות בלבד, בהרדמה מקומית ובאשפוז ליום אחד.
ד''ר יורם עוזר והמטופלת שירלי פלר לפני ניתוח
צילום - המרכז הרפואי זיו


ד"ר יורם עוזר, רופא בכיר במחלקה האורתופדית במרכז הרפואי זיו, מומחה לכירורגיה אורתופדית של כף היד ומנהל מרפאת כף היד בזיו
 אומר, כי בשנים האחרונות קיימת עלייה משמעותית במספר האנשים הסובלים מהתסמונת, אותה הוא מייחס לשימוש הגובר במחשבים ובטלפונים הסלולאריים. "הקלדה מתמדת גורמת לדלקות בגידים באצבעות הידיים ובהמשך לתסמונת התעלה הקרפלית. העצב האחראי על התחושה והתפקוד של מרבית כף היד הנו העצב המידיאלי הממוקם במבנה דמוי תעלה בשורש כף היד. העצב המידיאלי מוקף בתשעה גידים, שני גידים לכל אצבע ואחד לאגודל. התעלה מורכבת מעצמות בבסיסה ובצדיה ותקרתה עשויה מרקמה דקה. כאשר יש דלקות בגידים, נסתמת התעלה והעצב, שהינו רך יותר מהגידים, מתחיל לסבול כתוצאה מהצפיפות הגוברת בתעלה ומאבד לאט לאט מהיכולת לבצע תפקידו", אומר ד"ר עוזר ומוסיף: "במהלך הניתוח לשחרור התעלה הקרפלית גוזרים את הרקמה שבתקרת התעלה ובכך משחררים את הלחץ בתוכה ומחזירים לעצב המידיאלי את כושר הפעולה. הניתוח קצר, יעיל מאוד וההחלמה ממנו היא יחסית קלה ועורכת בדרך כלל, ימים ספורים בלבד. האדם המנותח זוכה לקבל שוב את התחושה ביד, תוך היעלמות הכאב והשבת איכות החיים בחזרה".

שירלי פלר, בת 29 מקיבוץ להבות הבשן, שנותחה השבוע על ידי ד"ר יורם עוזר במרכז הרפואי זיו אומרת, כי אם הייתה יודעת שמדובר בניתוח כה קצר ובהחלמה כל כך מהירה, הייתה מבצעת אותו כבר לפני שנתיים. "בחודש התשיעי להיריון התחלתי להרגיש תחושת נימול בידיים. הייתי מתעוררת בכל לילה עם ידיים רדומות ונאלצת לנער אותן במשך 20 דקות עד חצי שעה, כדי שהתחושה תשוב לאצבעות ולכפות הידיים. מאוחר יותר התופעות החלו לפקוד אותי גם בשעות היום, בזמן הפעולות הפשוטות ביותר, למשל בכל פעם שרציתי לאחוז במשהו או כשניסיתי לשזור צמה לשיער של בתי. בשלב מסויים השתמשתי בסד תומך לכף היד, שהקל מעט, אולם אז הייתי מוגבלת מאוד בתנועת כף היד", אומרת פלר ומוסיפה: "פשוט הרגשתי שכבר אין לי ידיים ועכשיו אני מקבלת אותן בחזרה וזו הקלה גדולה מאוד".

תסמונת התעלה הקרפלית היא מנת חלקם של עשרות אלפי ישראלים. בעבר קראו לתסמונת "מחלת המזכירות" שכן הייתה שכיחה בעיקר בקרב נשים שהועסקו כפקידות וצברו שעות הקלדה ארוכות על מכונות הכתיבה, אולם בשנים האחרונות, עקב השימוש הגובר במחשבים ובטלפונים הניידים, עלתה שכיחות התסמונת הפוקדת את כלל האוכלוסייה. התסמינים המדווחים הם רדימות בכפות הידיים, תחושות נימול וזרמים, כאבים וקושי להניע את האצבעות. הסימפטומים מחריפים לרוב בשעת לילה, שכן בשינה הגוף צובר נוזלים ובנוסף, אנשים רבים נוטים לישון בתנוחה העוברית תוך כיפוף שורש כף היד למנך הגורם להיצרות התעלה הקרפלית, תוך הפעלת לחץ על העצב שבתוכה. ככל שהתסמינים מחריפים תופיע תחושת עקצוץ גם במהלך היום, הפחתה בחוזק הלפיתה והיכולת לאגרף את כף היד, קושי בסגירת האגודל פנימה לכיוון האצבע וקושי בתפיסת חפצים קטנים. ללא טיפול המצב עלול להידרדר עד לכדי איבוד השרירים בבסיס האגודל ופגיעה סנסורית בלתי הפיכה, שבאה לידי ביטוי בחוסר היכולת להבחין בין חום לקור בנגיעה. האבחנה של התסמונת מתבצעת לפי תלונות אופייניות ובדיקה נוירולוגית של היד. ניתן גם להיעזר בבדיקת מוליכות חשמלית של העצב המידיאני (EMG).

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.