ללא קשר ואולי עם קשר לאיציק סעידיאן, תקדים משמעותי: הכרה בפוסט טראומה עקב שירות צבאי כעבור 25 שנים

עוד אריה אבריאל צילום פרטי

השתתף בקרב קשה ב-1996 – וכעת הוכר כנכה צה"ל. ב-1996 כוח צבאי קטן נלכד תחת אש בצומת נצרים וספג אבידות ופצועים ∙ אחד החיילים שלחמו נגד המון פלסטיני סובל מאז מקשיי תפקוד חמורים ∙ עו"ד אריה אבריאל שייצג את החייל: "זהו הישג תקדימי יוצא דופן שעשוי לסייע לרבים אחרים אשר סובלים מפוסט טראומה"   

אגף שיקום נכים במשרד הביטחון סופג בחודשים האחרונים ביקורת נוקבת. המקרה של מ.ב. – שהתגייס לצה"ל ב-1994 ושירת במשך למעלה מ-20 שנים בתפקידי לחימה, הן בסדיר והן במילואים – מעורר תקווה לשיפור בתפקוד האגף. גם לזהות עורך הדין שייצג את מ.ב. יש חלק נכבד בהכרה בו כנכה צה"ל, ובאפשרות שנפתחה עבורו לממש את זכויותיו.

הפגיעה החמורה ממנה סובל מ.ב. היא תוצאה של קרב עקוב מדם שהתרחש ברצועת עזה בספטמבר 1996: כ-30 חיילים שהוצבו בצומת נצרים על-מנת להגן על הישוב היהודי הקטן במקום נלכדו תחת אש תופת, מוקפים בכוח צבאי פלסטיני ובעשרות אלפי עזתים זועמים שניסו להשתלט על כפר נצרים.

במהלך הקרב הקשה נהרגו שניים מחבריו הקרובים של מ.ב. לנגד עיניו. הוא עצמו פינה פצועים מדממים למסוק תוך שהפלסטינים יורים לעברו ומשליכים בקבוקי תבערה מטווח אפס. גם אחרי האירוע המטלטל המשיך מ.ב. לשרת בצה"ל, בתפקידי לחימה, והשתתף כחייל מילואים במבצעי חומת מגן, עמוד ענן וצוק איתן וכן במלחמת לבנון השנייה.

חוסר יכולת לפרנס את המשפחה וסיוטי לילה חוזרים

יחד עם זאת חווה מ.ב. קשיים משמעותיים בתפקוד היומיומי. הוא ירד במשקל עד ל-60 ק"ג (כשהגובה שלו הוא 1.84 מ'), ואיבד את היכולת לפרנס את משפחתו. המראות הקשים מצומת נצרים חזרו וצפו ולא אפשרו לו להירדם בלילות. גם כשכבר נרדם, התעורר שטוף זיעה עקב חלומות שבהם הוא מהווה נטל על המשפחה. בעקבות זאת אובחן מ.ב. כסובל מהפרעת דחק פוסט טראומתית (PTSD) ע"י הרופאים בקופת החולים – אך צה"ל לא הכיר בכך.

ביוני 2021 פנה מ.ב. אל עורך דין אריה אבריאל, שכיהן כשופט בבית דין צבאי לערעורים בדרגת סא"ל וכיום המומחיות שלו היא ייצוג חיילים. התביעה שהגיש עו"ד אבריאל בשמו של מ.ב. התקבלה ע"י קצין תגמולים באגף שיקום נכים. לאחר שמשרד הביטחון אישר כי הפרעת הדחק אירעה בתקופת השירות ועקב השירות, ייקבעו למ.ב. אחוזי נכות והוא יוכל לממש את הזכויות המגיעות לו כחוק.

"מדובר בהישג נדיר ביותר", ציין עו"ד אבריאל בסיפוק. "25 שנה אחרי האירוע הטראומתי שעבר מ.ב. בצומת נצרים, הכיר בו קצין התגמולים".

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.