החברה להגנת הטבע בפנייה לעיריית חיפה: "יש להפסיק את הפגיעה החמורה בנחל זיו ולהכין תכנית שיקום לפנינת הטבע החיפאית"

* הפניה מגיעה בעקבות זליגת כמויות גדולות של בטון ישירות אל תוך הנחל ביום שישי האחרון, כאשר תושבי השכונה מספרים כי בשנה החולפת נשפכו לנחל עודפי עפר והשטח הטבעי הפתוח משמש להעמדת מכולות, מתקנים וחומרי בנייה שונים, במסגרת תכנית "פינוי-בינוי" שמתבצעת במקום
זליגת בטון אל נחל זיו
צילום-אבנר הולנדר

קהילת חיפה והסביבה של החברה להגנת הטבע שיגרה מכתב לראש העיר ד"ר עינת קליש רותם ולמהנדס העיר אריאל ווטרמן, בו דרשה נקיטת פעולה דחופה להפסקת הפגיעה החמורה בנחל זיו והכנתה של תכנית שיקום להסרת המפגע ותיקונו, בעקבות דיווחים שהגיעו מתושבים המתגוררים באזור שהתלוננו על זליגת כמויות גדולות של בטון ישירות אל תוך הנחל במסגרת תכנית "פינוי-בינוי" שמתבצעת במקום. אירוע זה מצטרף לכמה נוספים בשנה האחרונה, במסגרתם נשפכו עודפי עפר בזליגה של בנטונייט אל הנחל והשטח הטבעי הפתוח של הנחל שימש מעת לעת להעמדת מכולות, מתקנים וחומרי בנייה שונים. "נחל זיו הוא מפנינות הטבע הייחודיות כל כך לעיר חיפה, וכיוון שהוא נמצא סמוך לשכונות מגורים – המקום מהווה אתר טבע חשוב לבילוי בחיק הטבע עבור תושבים רבים בשעות הפנאי, לסיורים לימודיים של תלמידי בית ספר ולהנאת ורווחת מטיילים", מספר אוהד שוורץ, מנהל קהילת חיפה והסביבה של החברה להגנת הטבע.

בחברה להגנת הטבע מסבירים כי דפוס האירועים מצביע על רשלנות מצד הקבלן המבצע של תכנית "פינוי-בינוי" שמתבצעת במקום – א.ש.י פרשקובסקי חברה לבניין בע"מ – ודורשים כי העירייה תדרוש מהיזם השבת המצב לקדמותו בנחל, בתוספת של פיצוי סביבתי נוסף לפי ייעוץ אקולוגי מטעם העירייה. "לאור הנסיון הקשה, נדרש פיקוח הדוק יותר באופן שוטף על פרויקט זה – ועל כל עבודה המתבצעת בסביבה רגישה לפגיעה, ובפרט חוף הים והואדיות. אנו קוראים לעירייה למנוע הישנות המקרים ולשיקום הנזקים", מוסיף אמיר וינר, מתכנן סביבתי במחוז חיפה של החברה להגנת הטבע.

כאמור, זהו אינו אירוע הזיהום והפגיעה הראשון בשטחו של נחל זיו וכבר בחודש דצמבר 2017 פנתה החברה להגנת הטבע לעירייה בעקבות פגיעה חמורה בנחל במסגרת עבודות על פרויקט "פינוי-בינוי" ברחוב ברל כצנלסון. גם בסוף חודש ינואר 2018 נשלח מכתב דומה, עקב שפיכת עפר מעבודות הבנייה לכיוון הנחל וחסימת הגישה אליו מכיוון בית הספר "הפתוח", בו נדרשה העירייה לטפל במפגע ולפקח על הקבלן באתר. בעקבות כך, התקיים סיור בשטח של נציג המשרד להגנת הסביבה במחוז חיפה הממונה על שפכים בנחלים, אולם כחודש לאחר מכן אותרו שוב נוזלים צמיגיים בנחל, שמקורם ככל הנראה בעבודות בנייה. בחודש אוקטובר האחרון אף דיווחו תושבי השכונה על אחסנה של מכולות וציוד בשטח הפתוח, מחוץ לתחום אתר הבנייה, שפגעה גם היא בנחל. "מדובר על פגיעה נוספת בנחל הפגוע כבר ממילא, אנו דורשים נקיטת פעולה דחופה להפסקת הפגיעה החמורה בנחל זיו והכנתה של תכנית שיקום להסרת המפגע ותיקונו", מסכם אוהד שוורץ, מנהל קהילת חיפה והסביבה של החברה להגנת הטבע.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.