שהפנסיה לא תדאיג אתכם: לרוב בני הזוג של פורשים לגמלאות אין בעיות בזוגיות בעקבות הפרישה

חוששים שיציאה לגמלאות תגרום לבעיות בזוגיות? מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה מצא שהרוב הגדול של בני ובנות הזוג של פורשים ופורשות לא דיווחו על בעיות בזוגיות או בניהול הזמן הפנוי המשותף שנוצר בעקבות הפרישה.  "רוב גדול של הפורשים נהנה מזוגיות טובה ומצליח לנצל בצורה מוצלחת את הזמן הפנוי שנוצר לאחר היציאה לגמלאות", אמרה ד"ר דקלה סגל-כרפס מהשותפות למחקר.

לפרישה לגמלאות יש השלכות משמעותיות בהן השלכות כלכליות, חברתיות ומשפחיות המשפיעות על חיי היום יום. בעוד שגרת העבודה מהווה בסיס כלכלי ומקור קבוע לאינטראקציה חברתית, היציאה לגמלאות דורשת מהפורשים להיות פעילים וזאת בכדי לשמור על רמה דומה של מעורבות חברתית ואינטראקציה יומיומית. מחקרים רבים שנעשו בעבר התמקדו בפורש עצמו, אולם המחקר הנוכחי מתמקד בתחושותיו של בן או בת הזוג של הפורש.

במחקר שפורסם בכתב העת Aging & Mental Health ובוצע ע"י ד"ר סגל-כרפס מהחוג לגרונטולוגיה באוניברסיטת חיפה וצוות חוקרים מהמכון הדמוגרפי האינטרדיסציפלינרי של הולנד, השתתפו 724 בני זוג של עובדים הולנדים שפרשו מעבודתם והוא כלל איסוף מידע על הפורשים ובני/בנות זוגם/ן עוד במהלך עבודתם ועד לאחר פרישתם וזאת לאורך תקופה של כ – 10 שנים.

מתוצאות המחקר עולה כי רוב בני ובנות הזוג לא חששו מבעיות בזוגיות לפני הפרישה, וכנראה ידעו למה: רק 9% מהם צפו לבעיות ביחסים ביניהם לפני הפרישה, כאשר לאחר הפרישה, רק 8% דיווחו על בעיות בפועל בזוגיות. גם הצמיחה המשמעותית בזמן פנוי משותף לא הדאיג את בני הזוג, וגם במקרה זה, בצדק: רק 12% מהם צפו שיהיו בעיות בזמן הפנוי המשותף כשבפועל 10% דיווחו על בעיות בזמן הפנוי לאחר הפרישה.

"עבור אלו שבזוגיות טובה, היציאה לגמלאות מהווה הזדמנות לעשות דברים שנדחקו מסדר היום כשהעבודה תפסה את מרבית השעות. כמובן שמי שיוצאים לפרישה מתוך אילוצים – כלכליים, בריאותיים או משפחתיים – נמצאים במצב אחר, והסתגלותם תהיה טובה פחות", אמרה ד"ר סגל-כרפס.

לדברי החוקרים תוצאות המחקר מתכתבות עם מחקרים קודמים שמראים כי עובדים רבים מחכים לפרישה ומעוניינים בה. "בני הזוג ברובם אינם חוששים מקשיים מיוחדים ביחסים עם בני הזוג או בנוגע לזמן הפנוי שיחלקו, אך כן מעלים חששות מסוימים בהקשר לאספקט הכלכלי של הפרישה. פרישה היא תופעה בעלת משמעות עבור משק הבית,  ובן או בת הזוג בין אם עבד קודם או לא, מושפע מכך", סיכמה ד"ר סגל- כרפס.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.