צינור ענק פונה מקרקעית נחל הקישון במבצע מורכב

מבצע אכיפה משולב של רשות נחל הקישון ועיריית חיפה להסרת מפגע צינור שפכים תעשייתים בנחל קישון
צינור שפכים תעשייתים בנחל קישון
קרדיט תמונות: רשות נחל הקישון

לפני מספר שנים הונח במורד נחל קישון צינור צף ארוך ששימש את פרויקט ניקוי קרקעית הנחל. לאחר מכן חברת "טכנולוגיות לשימור סביבה" השתמשה בו להולכת קולחין באופן זמני מבז"ן למתקן הטיפול בשפכים שהחברה מפעילה במפעל גדות תעשיות ביוכימיה בע"מ. לאחר הפעלת מתקן להשבת קולחין של חברת GES הופסקה ההזרמה בצינור, הוא נותר בנחל והיווה מפגע סביבתי, אקולוגי, נופי ובטיחותי.

בעקבות פעילות משותפת של רשות נחל הקישון ומחלקת הפיקוח על הבניה בעיריית חיפה, הצינור פונה והמפגע הוסר מהנחל.

במהלך פרויקט ניקוי קרקעית נחל קישון מזיהום שהתבצע לפני מספר שנים, הונח על ידי קבלן הפרויקט צינור זמני באורך של למעלה מקילומטר לצורך העברת הקרקעית שנשאבה, אל אתר הפרויקט. הצינור הונח במיוחד עבור הפרויקט ועם סיומו תוכנן לפנותו מהנחל. בפועל, הצינור נמכר והועבר לשימוש חברת "טכנולוגיות לשימור סביבה" ללא אישור רשות נחל הקישון. הצינור שימש להעברת קולחים ממפעלי בז"ן ודשנים וחומרים כימיים בע"מ למתקן הטיפול בשפכים של מפעל גדות תעשיות ביוכימיה בע"מ. לפני כשנתיים הופסק השימוש בצינור ורשות הנחל דרשה לפנותו ולסלק את המפגע לאלתר.

על אף פניות מיועציה המשפטיים של הרשות, בעלת הצינור לא הסירה את המפגע מהנחל ועל כן הוחלט לארוך מבצע אכיפה משולב עם עיריית חיפה. ראש תחום תעשייה ותשתיות ברשות נחל הקישון, נמרוד אבני, התריע בחו"ד מומחה שכתב, כי קיימת סכנה בטיחותית בהשארת הצינור מכיוון שהוא לא נוקה ומכיל שאריות שפכים תעשייתים והסביר כי הצינור עלול להפריע לציבור השט בנחל ומהווה מפגע נופי, אקולוגי וחסם לבעלי חיים ימיים במעבר בין הגדה לערוץ הנחל. בחוות דעתו ציין אבני, כי במקטע נחל זה קיים אתר לינה וקינון של עופות מים, אשר ניזונים מדגים ויצורים ימיים אחרים ונוכחות הצינור במים מגבילה את תנועת בעלי החיים, מדלדלת את מזונם ומפריעה לרביית חסרי החוליות הימיים.

בעקבות הפניה לאגף הפיקוח על הבניה בעיריית חיפה, בראשותו של ניר לוי, נשלח מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים והטלת קנסות כבדים לחברה שהחזיקה בצינור. לפיכך, נאלצה החברה לפנות את צינור השפכים מהנחל במבצע לוגיסטי מורכב של ניסור הצינור למקטעים ופינויו לאתר מורשה.

מנכל"ית רשות נחל הקישון, שרון נסים: "המפגע הוסר ואולם צר לנו כי היה צורך בהליכי אכיפה, על מנת לאלץ את החברה להוציא את הצינור מהנחל. אנו מודים לאגף הפיקוח של עיריית חיפה על שיתוף הפעולה. רשות נחל הקישון תמשיך לשמור על הטבע ולפתח את נחל קישון לטובת כלל הציבור".

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.