שלוש הקבוצות יטוסו לאליפות העולם ברובוטיקה בדטרויט

הדרים – רמת השרון, טריגון – מודיעין ופאלקון – אור יהודה הן הקבוצות הזוכות בתחרות הרובוטיקה FIRST  ישראל

שלוש הקבוצות יטוסו לאליפות העולם ברובוטיקה שתתקיים בסוף החודש בדטרויט

 

קבוצות התלמידים מתיכון הדרים רמת השרון, טריגון מודיעין וקבוצת פאלקון מבית הספר האמריקאי באור יהודה זכו במקום הראשון בתחרות הרובוטיקה הגדולה בארץ – FIRST ישראל, שהתקיימה ביום חמישי בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב. בפרס היו"ר זכתה קבוצתYteam מירוחם. ארבע הקבוצות יטוסו בסוף החודש לאליפות הרובוטיקה העולמית שתתקיים בעיר דטרויט בארה"ב.

 

12,000 תלמידים בגילאי 18-6 השתתפו בתחרויות הרובוטיקה של FIRST שהתקיימו לאורך השנה ברחבי הארץ. את התחרויות מקיימים ארגון FIRST והטכניון, ונשיא הטכניון פרופ' פרץ לביא משמש יו"ר תכנית FIRST העולמית. התחרות התקיימה בתל אביב בשבוע שעבר בסימן "היעד: החלל העמוק". במסגרת התחרותהתבקשו התלמידים לבנות רובוטים אשר יודעים להעמיס כדורים לחללית, לסדר דיסקיות ולטפס על מדרגות, כל זאת בשישה שבועות אינטנסיביים של תכנון, שרטוט, בנייה ותכנות.

 

FIRST הוא ארגון בינלאומי ללא מטרת רווח שנוסד בשנת 1989 בארה"ב על ידי ממציא הסגוויי דין קיימן (Dean Kamen) – יזם וחסיד בלתי נלאה של מדע וטכנולוגיה, המחזיק ביותר מ-440 פטנטים בארה"ב ובארצות אחרות. הארגון נוסד במטרה להעניק השראה לצעירים, לפתח בהם מוטיבציה וסקרנות ולעודד אותם לערכים, להנדסה, למדע ולטכנולוגיה. FIRST הוא קיצור של For Inspiration and Recognition of Science and Technology ובעברית: "למען השראה והכרה במדע ובטכנולוגיה".

ארגון FIRST ישראל נוסד לפני 15 שנה על ידי מפקד חיל האוויר לשעבר האלוף במיל' אביהו בן-נון, בשיתוף עם הטכניון. בן-נון המשמש יו"ר FIRST ישראל סיפר כי ב-2005 נפגש עם דין קיימן וקיבל הצעה לפתוח את FIRST בישראל. הוא דיבר עם ידידו בני קדר והם החליטו מיד ללכת על זה. "עוד לא הבנו כמה עבודה זה דורש," אומר קדר, "אבל אני שמח שלא הבנו. וידענו שהשותף הטבעי הוא הטכניון." "התוכנית גדלה במהירות," הוא מוסיף, " והיעד שלנו הוא 20 אלף תלמידים בשנת 2020."


בשלושת ימי התחרות שהתקיימה בשבוע שעבר, התחרו בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב עשרות קבוצותFIRST מבתי ספר תיכוניים מכל הארץ.

קבוצת Yteam מירוחם המונה 21 תלמידים, קיבלה ציון לשבח וזכתה בפרס יו"ר FIRST. התלמידים בקבוצת Yteam מפעילים עשרות קבוצות FIRST בעיר ירוחם ובפזורה הבדואית. הפרויקטים הטכנולוגיים עליהם עבדו התלמידים במהלך השנה היו התאמת בימבות לילדים בעלי מוגבלויות, פיתוח אפליקציית ניקיון יישובית ובניית רכב רובוטי לסימולציות מאדים במכתש.

 

שירה ליניק, תלמידת י"ב בתיכון הכפר הירוק, סיפרה שפרויקט FIRST נכנס חזק מאוד בכמה רשויות, ובמקומות מסוימים "זה פשוט כמו הצופים – המון ילדים הולכים לזה כי זה כיף ומעניין ופותח אופקים חדשים. בדימונה, לדוגמה, יש כבר יותר מ-100 קבוצות."

"בכפר הירוק פרויקט FIRST קידם מאוד את הנושא הטכנולוגי," היא מספרת, "וכיום לומדים כ-250 תלמידים את התחומים הטכנולוגיים. לסדנת הרובוטיקה שלנו אנחנו קוראים 'הבונקר' ועבורנו זה בית שבו אנחנו נמצאים לפעמים עד חצות בתקופת ההכנה לתחרות."

ד"ר רמי מראלי, מנטור של FIRST בכפר הירוק, אומר שמדובר בפרויקט סוחף שמושך ילדים רבים. "התחרות היא שלושה ימים, הפרויקט הוא 6 שבועות, אבל למעשה אנחנו עובדים על זה שנה שלמה. זה מאמץ גדול מאוד והוא לא היה אפשרי בלי ההתגייסות המדהימה של התלמידים."


פרופ' מנחם כפתורי מהפקולטה לכימיה ע"ש שוליך בטכניון, המלווה את הפרויקט מראשיתו, מסביר כי "יש כאן נכס חשוב מאוד למדינת ישראל, והניצחון הוא כמובן לא הדבר החשוב ביותר. אנחנו מחנכים כאן לעבודה בקבוצות, לשיתוף פעולה, לחשיבה יצירתית – הכל מתוך תפיסה של coopertition, כלומר תחרות תוך שיתוף."


"התפיסה שלנו שכולם חייבים לעזור לאחרים – התחרות בנויה כך שמי שהתחרה בך כרגע יהיה השותף שלך בסבב הבא, ולהיפך," מסביר פרופ' אלון וולף מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון. "בנוסף, הניקוד ניתן לא רק על הצלחה טכנית במשימה אלא גם על שורה של קריטריונים נוספים."

 

"הפרויקט מושתת על שלוש רגליים," אומר האלוף במיל' בן נון. "האחת – תכנון קדימה לחמש שנים, על ידי טובי המומחים ב-MIT. השנייה, המתנדבים המופלאים שלנו, שכיום מונים 1,500 איש לצד 8 עובדים בשכר בלבד. השלישית, שיטת הלימוד הערכית שלנו שמושתת על למידה באמצעות שאלות. תוך שישה שבועות מגיעות כל הקבוצות ליצירת מתקן שעומד במשימות מורכבות מאוד. זאת חוויה מאוד חזקה ומשמעותית."


פעילות ארגון FIRST ישראל נשענת על מעורבותם של מאות אלפי מתנדבים השותפים בקהילת FIRSTהעולמית. הארגון מארגן מידי שנה ארבע תחרויות שונות בתחום הטכנולוגיה לילדי גן, תלמידי בית ספר יסודי, חטיבות ביניים ותיכונים במדינות רבות ובהן ישראל. בשנת 2013 הפכה התחרות לפרויקט רשמי של הטכניון. יותר מ-200 רשויות מכל הקשת החברתית והגיאוגרפית ברחבי הארץ מעורבות בהפעלת קבוצות תלמידים מגיל הגן ועד גיל תיכון בתוכניות המשלבות התרגשות ויצירתיות ומטפחות כישורי חיים.

כיום מתנדבים בפרויקט מבוגרים רבים שהכירו את הפרויקט כילדים – הם המשיכו כנערים, והתנדבו בימי חופש שלהם מהצבא, וכיום באים לסייע ולשפוט בתחרויות. לבוגרי התוכנית יש סיפורים רבים על ילדים ביישנים שהתחרות הכניסה בהם ביטחון והם מסוגלים כיום להציג את הפרויקטים שלהם. דן ותמי בליברג מהיישוב הקהילתי רקפת מגיעים בכל שנה לתחרות מאז שבתם גל הייתה תלמידת תיכון. כיום גל מתנדבת בפרויקט, אחותה הצעירה מתחרה כאן וההורים מתנדבים כמנטורים וכשופטים. "נשאבנו לתוכנית בלי להבין שאין כאן נקודת יציאה. מי שמתחיל כאן לא יכול לעזוב," אומרת תמי. 

 

לתמונות מהתחרות לחצו כאן

קרדיט צילום : FIRST ישראל

 


Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.