נהריה: מנציחים את זכרם של בני הזוג בירנבאום שהצילו מאות ילדים בשואה

מנציחים את זכרם של בני הזוג בירנבאום שהצילו מאות ילדים בשואה
צילומים: מיקי אלקובי ועיריית נהריה

היום, ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, הוסר בטקס חגיגי הלוט משלט שביל בנהריה, הנושא את שמם של בני הזוג יהושע והני בירנבאום, שהצילו בתקופת השואה מאות ילדות וילדים יהודים ממוות. ״בני משפחה יקרים, אין סמלי מיום זה כדי להנציח את זכרם של הוריכם היקרים, שפעלו מתוך שליחות אמיתית ואהבת העם ותרמו רבות לקידום תחומי החינוך והקהילה גם אצלנו בעיר", אמר בטקס ראש עיריית נהריה רונן מרלי

בטקס מרגש הוסר היום, יום שני, הלוט משלט שביל המנציח את זכרם של בני הזוג יהושע והני בירנבאום זכרם לברכה, שהתגוררו שנים רבות בנהריה. הזוג בירנבאום, זוג יקר וערכי שפעל להצלת מאות ילדים יהודים במחנות הריכוז בזמן השלטון הנאצי, והיו להם להורים תוך שהם דואגים לשמור על הרוח והזהות היהודית שלהם. המהלך התקיים בהמשך לאישורה בפה אחד של מועצת העיר בהתאם להמלצת ועדת השמות העירונית לקרוא את השביל על שמם של בני הזוג לבקשת תושב העיר ומורה הדרך הוותיק והמוכר בעיר, רוני פלד.

השביל ממוקם בלב שכונת כצנלסון, בתווך שבין שני בתי ספר סמוכים: כצנלסון ורמב"ם, בו גם חינך ולימד יהושע ז"ל דורות רבים של תלמידות ותלמידי העיר. הני הלכה לעולמה בשנת 1985 ויהושע בשנת 1992. לבני הזוג נולד שישה ילדים: צבי, סוזי, שמואל, סוני, יעקב ורבקה זכרה לברכה. ילדיהם של יהושע והני, קיבלו בשנת 2011 את 'אות המציל היהודי' של ארגון 'בני ברית', בטקס שהתקיים ביער הקדושים בירושלים. האות הזה, מוענק ליהודים שחיו תחת משטר פאשיסטי במדינות כבושות, או באזורים בהם חיו יהודים תחת סכנה של גירוש למחנות השמדה ועבודה.

בטקס המרגש השתתפו ילדיהם וקרובי משפחתם של בני הזוג בירנבאום, פרופ' אברהם קוניין, שגדל בבית הילדים של משפחת בירנבאום, ראש עיריית נהריה, רונן מרלי, הנהלת העירייה, צוות חינוכי ותלמידים מבתי הספר היסודיים הסמוכים.

"בני משפחה יקרים, אין סמלי מיום זה כדי להנציח את זכרם של הוריכם היקרים, שפעלו מתוך שליחות אמיתית ואהבת העם ותרמו רבות לקידום תחומי החינוך והקהילה גם אצלנו בעיר", אמר בטקס ראש עיריית נהריה רונן מרלי. "נמצאים איתנו כאן היום תלמידות ותלמידים יקרים, נציגים של שני בתי הספר שמשני צדדיו של השביל הזה. אני פונה אליכם, לכם יש תפקיד מרכזי וחשוב ביום הזה ובכלל, התפקיד שלכם ושל כולנו הוא לזכור ולא לשכוח, להנחיל לדורות הבאים את זכר הנספים בשואה ולהבטיח כי דבר כזה לא יקרה שוב לעולם! יהי זכרם ברוך", הוסיף מרלי.

בשם המשפחה נשא דברים בטקס נכדם של הזוג, הרב אמיר בירנבאום: "אני מודה לשם יתברך שזיכה אותנו בסבא וסבתא כאלה מיוחדים שהקימו משפחה לתפארת מתוך גיא צלמוות והעניקו לכל המשפחה שלושה עמודי עולם באופן הכי אמיתי ונצחי: עמוד של תורה, עמוד של עבודה ועמוד של גמילות חסדים. תודה לראש העירייה והנהלת העיר שבחרו להנציח בשביל הנמצא בין שתי מוסדות חינוך, המקום הראוי להנצחת זכרם של סבא וסבתא, הם מסרו את נפשם למען הצלת ילדי ישראל וכך הצילו מעפר דל בשואה ולאחריה נשמות רבות של ילדי ישראל ששרדו והפכו למשפחות גדולות שממשיכות את דרכם".

צילומים: מיקי אלקובי ועיריית נהריה

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.