הזדמנות אחרונה להצטרף לאלפי ישראלים שהתגייסו לספירת הציפורים השנתית של ישראל‎

מצייצים מהשטח: מהבית, בגינה וברחוב: כולם מתגייסים לספירת הציפורים השנתית של ישראל, בהובלת מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע והמרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר
סופרים ציפורים
קרדיט תמונות: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

* הזדמנות אחרונה להצטרף לאלפי ישראלים, שכבר יצאו מבתיהם לספירת הציפורים הגדולה שמתקיימת בפעם ה-14 ולראשונה תיכלל באפליקציית eBird של מעבדת הצפרות באוניברסיטת קורנל, כך כל הנתונים שיאספו בארץ ישמשו גם את הצפרים והחוקרים מכל העולם. הספירה מוקדשת השנה לזכרו של שלום זו-ארץ ז"ל

אנחנו רגילים לשמוע את ציוץ הציפורים כרעש רקע בלתי מורגש, אבל אף אחד מאתנו לא רוצה לדמיין את העולם בלעדיהן. בפעילות ייחודית מסוגה של מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע והמרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר נספרים ציפורי ישראל ויתועדו ביישומון eBird של מעבדת הצפרות באוניברסיטת קורנל, כך כל הנתונים שיאספו בישראל ישמשו גם את הצפרים והחוקרים מכל העולם. "המטרה היא הבנת שינויים ומגמות באוכלוסיות הציפורים בישראל שתסייע לאנשי המדע והטבע לשמור עליהן ולהבטיח שישרדו למרות השינויים הסביבתיים שיוצר האדם", מסביר דן אלון, מהצפרים הבכירים בישראל ומנהל מרכז הצפרות בחברה להגנת הטבע.

בחברה להגנת הטבע מסבירים כי על מנת לדווח על ממצאי הספירה, יש להוריד את היישומון eBird (זמין להורדה למכשירי אפל ואנדרואיד). לאלו המעדיפים לרשום על דף ורק אח"כ להכניס את הנתונים, ניתן גם להוריד ולהדפיס טופס לדיווח ידני באתרhttps://www.teva.org.il/birdscount. האתר הורחב ושודרג ומצויים בו כל המידע, סרטונים, מצגות, חומרי עזר למחנכים והסברים מפורטים. בנוסף, אפשר למצוא בו גם את סיכומי הספירות מהשנים האחרונות וכן את כלל הנתונים הגולמיים שנאספו. "בתקופה זו, בה מבט רגעי לשמיים יכול לספק הצצה אחרונה למסע הנדידה של השקנאים או העגורים שרק מבקרים בשמי הארץ בדרכם דרומה, כדאי לזכור את דיירי הקבע שלנו. האם אתם מכירים את הציפורים שיש לכם מחוץ לבית? ליד המשרד? ברחוב, בגינה או בפארק?", תוהה ד"ר נירית לביא-אלון, רכזת מדע אזרחי בחברה להגנת שהטבע.

שלומית ליפשיץ, מהמרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר, מציינת כי רוב הסיכויים שהמינים בתצפית ליד הבית יהיו מיינות, עורב אפור, דרור הבית, צוצלת, יונת הבית ובולבול ממושקף. "על פי הדיווחים שמגיעים מדי שנה בספירת הציפורים השנתית, אנחנו מחשבים את המינים השכיחים ביותר. חמשת המינים הללו נפוצים במשכנות האדם בזכות המזון הזמין והיותם סתגלתנים לסביבות משתנות, ונכללו בראש רשימת המינים הנפוצים גם בשנים הקודמות, מה שמעיד מחד על יציבות יחסית של המערכת, ומאידך על מהימנות הנתונים", היא מסבירה.

סופרים ציפורים
קרדיט תמונות: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.