סגירת מעגל: צילום ענק של פרופסור ישראלי ניצול שואה התנוסס בברלין לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה

צילום של ניצול השואה וחוקר מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב מעטר את חזית מוזיאון ווילי ברנדט בברלין

צילום המתעד את פרופ' שאול לדני, איש אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ושיאן העולם בהליכה תחרותית למרחק של 50 מייל, עיטר עד לא מכבר את חזית מוזיאון ווילי ברנדט בברלין. הצילום נבחר מבין גלריית צילומים שהוקדשה לניצולי שואה. הכול התחיל לפני כשנה וחצי. הצלם צפריר אביוב פנה ללדני וביקש לתעד אותו במצלמתו לקראת תחרות צילומים של ניצולי שואה. תמונתו של שאול נבחרה בין 100 התמונות הזוכות בתחרות והוצגה בשנה שעברה במטה האו"ם בניו-יורק כחלק מאירועי יום השואה הבינלאומי. הצילום הזוכה התווסף לשני צילומים נוספים שלדני הופיע בהם, ושלושתם הוצגו במוזיאון יד מרדכי.

סמוך ליום השואה הבינלאומי שחל השנה ב-27 בינואר, העלה מוזיאון ווילי ברנדט בברלין את תערוכת הצילומים החשובה הזאת, ותמונתו של הפרופסור מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב נבחרה לעטר את חזיתו. התערוכה הפיסית אינה נגישה לקהל הרחב בגלל מגבלות הקורונה, אך יש גישה לגרסה מקוונת והיא תהיה זמינה עד סוף חודש יוני 2021. ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה ניתן יהיה להתרשם מהצילום במשכן נשיא המדינה בירושלים.

פרופ' שאול לדני בן ה-85 הוא שורד אולטימטיבי. הוא ניצל לא רק מן הטבח במינכן, אלא היה במשך חודשים ארוכים כלוא במחנה-הריכוז ברגן-בלזן ושרד; וגם גבר על מחלה קשה. שנת 1944, בהיותו בן שמונה בלבד, הועברה משפחתו של לדני למחנה הריכוז ברגן-בלזן. המחנה הוקם כמחנה מעבר ותכליתו המקורית הייתה להחזיק יהודים כבני ערובה לצורך החלפתם עם בעלי אזרחות גרמנית שהיו עצורים בידי כוחות בעלות הברית במלחמת העולם השנייה.

לדני זוכר בפרטי פרטים את היום שהגיע לברגן בלזן: "אני זוכר כל יום מששת החודשים שהייתי שם – את הרעב, והקור, והקריאות הבלתי-פוסקות להתייצב למסדרים, וגדרות-התיל המחשמלות, ומגדלי השמירה, וקציני האס.אס שצרחו עלינו כל הזמן. אחד מהם אני זוכר במיוחד, הייתה לו שפה של ארנבת. גם את האסירים ההולנדים שבמחנות הסמוכים לנו אני זוכר, אלה עם הבגדים עם הפסים. המראות האלה שראיתי כילד בן שמונה נחרתו עמוק בנפשי".

לדני חזר לברגן בלזן ב-5 בספטמבר 2019 כדי לחנוך תערוכה המציגה את מסמכיו האישיים המתעדים את הישרדותו בשואה.  התערוכה נתנה הזדמנות מרתקת לבחון את התקופה החשוכה מנקודת מבטו של שורד. לצד המסמכים הוצג גם מידע אודות הכיבוש הגרמני של סרביה והונגריה, על ד"ר ישראל רודולף קסטנר ומאמציו להצלת האסירים ועל תחילת חייהם של הניצולים במדינת ישראל.

פרופ' לדני זקף לזכותו במרוצת השנים אינספור הישגים וזכה בהרבה פרסים, בתחומי הספורט והאקדמיה. שאול כתב מעל 110 מאמרים מדעיים ו-13 ספרים מקצועיים בנושא יישום תורת הניהול והאופטימיזציה של ביצועים בתעשייה, וכן חקר ביצועים בעולם הספורט ופעילות פנאי. שמונה פטנטים רשומים על שמו בתחומי מחקרו.

בנוסף לזכייתו של לדני בפרס מפעל חיים בכנס הישראלי להנדסת תעשיה וניהול, העניקה לו אוניברסיטת בן-גוריון בנגב אות על מפעל חיים במסגרת חגיגות ה-50 להיווסדה. בחירת תמונתו של לדני והצגתה על חזית בניין מוזיאון ווילי ברנדט בברלין הן בשבילו עוד סגירת מעגל.

קרדיט צילום תמונה: צפריר אביוב

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.