ראייתה של נערה ניצלה בעקבות איבחון במעבדת הפרזיטים של כללית

צוות המעבדה הפרזיטולוגית המחוזית של כללית בנשר איבחן פרזיט שגרם לדלקת חמורה בעינה של נערה וראייתה ניצלה

למחלקת עיניים של מרכז רפואי לין במחוז הופנתה נערה שסבלה מדלקת בקרנית כתוצאה משימוש בעדשות מגע. היא קיבלה בעבר טיפול מקובל בדלקת, אך הדלקת לא נרגעה ואף החמירה. מהמחלקה נשלחה דגימה לבדיקה במעבדה הפרזיטולוגית של כללית, הפועלת במסגרת המעבדה המחוזית בנשר. כאן אובחן שבמקרה זה הדלקת נגרמה על ידי פרזיט הנקרא אקנטאמיבה. הוחל במתן טיפול מתאים וראייתה שהיתה בסכנה לולא האבחון המהיר והתאמת הטיפול, ניצלה.

מסבירות גב' אלסה פבלוצקי, מנהלת המעבדה לפרזיטולוגיה וד"ר שפרה קן-דרור, מנהלת המעבדה המיקרוביולוגית של כללית: מדובר בפרזיט חד-תאי ממשפחת האמיבות. הוא מצוי באויר, בעפר ובמים ולעתים אף מתקיים כחלק מהפלורה הטבעית של מערכת הנשימה העליונה בבני אדם.

יחד עם זאת, האקנטאמיבה עלולה גם להיות גורם נדיר להתפתחות דלקת של קרנית העין (קרטיטיס); בדרך כלל בעקבות שימוש בעדשות מגע, בעיקר עדשות רכות. במקרים שהפרזיט מתגלה  באנשים שאינם משתמשים בעדשות, הזיהום נובע מטראומה שנגרמה לעין או מחשיפה למים או לעפר מזוהמים. במקרים בהם לא מאבחנים מוקדם ומטפלים בהתאם באקנטאמיבה, עלולה הפגיעה בעין להיות חמורה, עד כדי לעיוורון. במקרים קיצוניים  עלולה להתפתח גם דלקת המוח. אבחון המחלה נעשה על-ידי דיגום מהקרנית ואבחון מעבדתי בשיטות של מיקרוסקופיה, תרבית וביולוגיה מוליקולרית במעבדת ייחוס. הטיפול כרוך בהטריה ובהמשך בטיפול תרופתי למספר חודשים.

מדובר בתופעה נדירה למדי, שכן שכיחות המקרים המדווחים של אקנטאמיבה נעה מ-0.15 ל-1.4 מקרים למיליון מקרי קרטיטיס בארה"ב ובאנגליה, בהתאמה. בישראל דווחה שכיחות של 0.06 מקרים ל100,000 בין השנים 2008 – 2012.

מכאן החשש שלא תמיד יהיה הצוות עירני לצורך בבדיקה המעבדתית, ואף לא כל מעבדה מבצעת את הבדיקה.

 

המעבדה הפרזיטולוגית המחוזית של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי התמחתה באבחון פרזיט נדיר זה והיא אף משרתת את בתי החולים של האזור. בין השנים 2014 לאוקטובר 2019, אבחן צוות המעבדה 22 מקרים של אקנטאמיבה, 46% מהם אובחנו רק לאחר שימוש בתרבית. טווח הגילאים נע בין 17 ל-67 שנים. בכך תרמה המעבדה למניעת החמרה של מקרי קרטיטיס נדירים אלו, והשימוש בתרבית העלה את רגישות הגילוי.

ד"ר מירה ברק, מנהלת המעבדה המחוזית של כללית, מציינת כי מדובר במעבדה השניה בגודלה בארץ ולכן היא מצויידת במיכשור ואמצעי בדיקה מתקדמים, שאינם נמצאים במעבדות אחרות באיזור ומבוצעות בה בדיקות, שאינן נעשות במעבדות של קופות החולים האחרות ולעתים אף לא בבתי החולים, דוגמת בדיקה זו.

 

רצ"ב צילום: דוברות כללית

 

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.