כשרצף המילים "דם במזרח התיכון" הוא עניין חיובי ומלא תקווה

בתמונה: ד"ר לילך בונשטיין.

ד"ר לילך בונשטיין, מנהלת מעבדת בנק הדם בקריה הרפואית רמב"ם המשמשת גם מנהלת מעבדת הטסיות והנויטרופילים, היא הישראלית הראשונה אשר עמדה בראש כנס רפואי ובינלאומי ייחודי שנערך במשך יומיים באופן מקוון בשבוע שעבר ועסק בזיהוי וטיפול במחלות הנגרמות כתוצאה מכשלים של מערכת החיסון וקרישת הדם, בו לקחו חלק מומחים ומובילים ממדינות רבות בעולם, כשביניהן ניתן למצוא מדינות שכנות, לישראל אין קשרים דיפלומטיים עמן.

הכנס החשוב, בו משתתפים טובי המומחים בתחום, התקיים לראשונה בשנת 1990 בפאריז וכעת זו היא הפעם ה-16 שהוא מתקיים. בכנס הנוכחי לקחו חלק נציגי בנקי דם ומעבדות מרכזיות מיותר מ-40 מדינות בעולם, כשלראשונה בתולדותיו, ישראל היא המדינה המארחת וד"ר בונשטיין מבית החולים רמב"ם היא המארגנת והמובילה שלו. בין המשתתפים ניתן היה למצוא, בין היתר, מומחים מאירופה, יפן, ארה"ב קנדה, ברזיל אוסטרליה ואף ממספר מדינות שכנות במזרח התיכון, מדינות שאין לישראל יחסים דיפלומטיים עמן.

בין המחקרים הרבים שהוצגו בכנס הוצג מחקר ייחודי שנערך במעבדה הארצית בבית החולים רמב"ם בשיתוף ד"ר דועא בכרי, מומחית להמטולוגיה ילדים בבית החולים ע"ש רבקה זיו שבצפת, אשר מצא קשר בין חוֹלִי בְקורונה בילדים לבין יצירת נוגדנים מסוכנים אשר הורסים את מערכת החיסון שלהם. תוצאות המחקר שהוצגו, עוררו עניין רב בין מומחים בכל העולם, ואלו יועמדו לרשות הצוותים הרפואיים בכדי להתאים את הטיפול הנכון לילדים שנדבקו בנגיף וחלו.

המעבדה לאימונולוגיה של טסיות ונויטרופילים ברמב"ם שבראשה עומדת ד"ר בונשטיין, הינה המעבדה היחידה בארץ המתמחה בגילוי וזיהוי נוגדנים המובילה לכשלים של מערכת החיסון וקרישת הדם. הימצאות הנוגדנים בדם עלולה להביא להרס של תאי מערכת הקרישה (טסיות הדם) ובהיעדרם, החולה חשוף לסכנת דימום מסכנת חיים ברִיאוֹת ובמוח.

המעבדה ברמב"ם מתמחה בזיהוי נוגדנים כאלה במהלך היריון אשר יכולים לעבור את מחסום השליה, להגיע לעובר ולסכן אותו בדימום מוחי. זיהוי הנוגדנים הללו במעבדה הוא קריטי למניעת דימום מסכן חיים שכזה בכל ההריונות של האם ומסייע בהחלטה על טיפול מתאים לצורך הצלת חיי העובר.

באחד ממושבי הכנס הציגה ד"ר בונשטיין את סיפורה של אישה צעירה משבט בדואי בנגב שהריונה הראשון והשני הסתיימו במות העובר ורק לאחר שדגימות הדם של ההורים נשלחו למעבדה בבית החולים רמב"ם, אובחן נוגדן נדיר שעד כה היה ידוע בעיקר באוכלוסייה במזרח הרחוק ושנמצא אצל האם. איתור הנוגדן הנדיר סייע באבחנה ובהתאמת הטיפול המתאים ביותר לאם, דבר שהביא למהלך שלישי ובריא של תקופת ההיריון, שבסופו נולד ילד בריא.

ד"ר לילך בונשטיין: "מעל 400 משתתפים מעשרות מדינות בעולם לקחו חלק בכנס שעסק בנישה רפואית מאוד ייחודית של בנקי דם בכל העולם אשר באמצעות בדיקות איתור מתקדמות ניתן להתאים טיפולים כפי שלא היה בעבר. זו גאווה גדולה לעמוד בראש הכנס החשוב ולייצג את ישראל בכלל ואת הקריה הרפואית רמב"ם בפרט, כמובילים ולהציג את העשייה הרבה והמתקדמת שלנו בתחום. אני מודה להנהלת בית החולים אשר מאפשרת להוביל את העשייה הרפואית החשובה בתחום זה."

בתמונה: ד"ר לילך בונשטיין.
קרדיט: דוברות הקריה הרפואית רמב"ם

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.