תנועת אומ״ץ פנתה לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ׳ בדרישה לעצור את ביצוע העברת ניהול ותפעול נמל חיפה לחברה סינית

יו״ר-אומ״ץ-פליצ׳ה-פנחס-פלד. צילום אומ"ץ

תנועת אומ״ץ פנתה לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ׳, באמצעות יו״ר התנועה, פליצ׳ה פלד וד״ר זילברשלג, יו״ר השלטון המקומי באומ״ץ, בבקשה לבחון מחדש את ביצוע חוזה התפעול הסיני בנמל חיפה.

במכתב מציינים אנשי התנועה כי בעוד  פחות משנה יעבור ניהול נמל חיפה החדש לניהולה של חברה סינית ממשלתית וזאת לתקופה של 25 שנה. אין מדובר בהחלטה עסקית רגילה אלא בהעברת אחד מנכסיה האסטרטגיים והרגישים ביותר של מדינת ישראל לניהול מלא של מעצמה זרה המיודדת עם הגרועות שבאויבנו דוגמת איראן וסוריה.

בתנועת אומ״ץ טוענים כי מעורבותה של סין הרחוקה בנמל חיפה אינה נעשית במקרה, זהו עוד מהלך בתוכניתה הפומבית של סין הידועה בשם "שרשרת הפנינים" או בכינוייה הרשמי OBOR  (ONE BELT  ONE ROAD)  בו מתכננת סין שליטה על נתיב ימי מסחרי ובטחוני מסין לאירופה. במסגרת מהלך זה רכשה סין בעלות או חוזי ניהול וחכירה בכ-70 נמלים מחוץ לסין. באומ״ץ מסבירים כי זו סכנה אסטרטגית וביטחונית ואיבוד יכולת השליטה המלאה על עורק תעבורה חיוני למדינת ישראל.

גם בנמל פיראוס ביוון החלה סין בחוזה ניהול וסיימה ברכישת בעלות על הנמל. מהלך דומה עלול להתרחש כאן אלא שלישראל אין את האפשרות לקחת סיכונים ועליה לשמור היטב על הנכסים האסטרטגיים והבטחוניים של ישראל בסביבה העויינת בה היא מתנהלת כאשר סין מנצלת תשתיות שהיא בונה במדינות זרות כדי לבצע ריגול, איסוף ולוחמת סייבר.

באומ״ץ מדגישים כי ארה"ב, ידידת ישראל, מתנגדת בחריפות למהלך הסיני בעולם כולו וישראל בפרט. בדיוני ועדות הסנאט האמריקאי הוצג מידע מדאיג על כוונות ברורות של הסינים להשתמש בנמלים שבשליטתה גם למטרות צבאיות ולריגול וקיימות אזהרות רבות על יכולתם של הסינים לנצל את מעמדם בנמלים ולבצע פעולות ריגול על תזוזות צבאיות, ציוד, ספינות וחומרים בנמלים ובסביבתם.

עוד מוסיפים אנשי תנועת אומ״ץ כי באזור נמל חיפה ישראל מחזיקה נכסים צבאיים רגישים האמורים להשתתף במהלכים צבאיים בעת מלחמה ובשגרה וקיומו הסמוך של אתר אסטרטגי בשליטת מעצמה זרה עלול לחבל במאמץ הצבאי ולפגוע בביטחון המדינה כשבנוסף יש משמעות תעסוקתית וכלכלית לתושבי האזור בהעברת ניהול הנמל לידיים זרות.

באומ״ץ מבקשים לציין כי גם נמל חיפה הישן נמצא בתהליך הפרטה ולא יהיה מפתיע אם גם הוא יועבר לתפעול מדינה זרה. בתנועת אומ״ץ מבקשים לשקול שוב את ביצוע חוזה התפעול הסיני בנמל חיפה למרות שהדבר עלול לגרור קנסות כבדים, לפגוע ביחסי ישראל עם סין, בסחר בין המדינות ובתיירות, אולם זו הזדמנות היסטורית לעצור את התהליך המסוכן, לבחון את הנושא מחדש ולוודא שלא יבוצע שום צעד העלול לסכן את עתידה הביטחוני של ישראל ולערער את יחסיה המוכחים עם ארה"ב.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.