תנועת אומ״ץ בהתראה חמורה ליועץ המשפטי לממשלה להתנגד לכוונת הממשלה להרחיב את סמכויות השב״כ שתפגענה בחירויות הפרט

צילום אתר פוזציה

תנועת אומ״ץ פנתה אתמול, יום ד׳, ליועץ המשפטי לממשלה, ד״ר אביחי מנדלבליט, לאור כוונת הממשלה להטיל על השב״כ משימות נוספות אשר תפגענה בחירויות הפרט של אזרחי המדינה בחסות מגפת הקורונה, מבלי שהממשלה מפרטת את הכלים בהם יעשה השימוש ומה הן המגבלות הנוספות אשר תוטלנה על הציבור.

יו״ר אומ״ץ, פליצ׳ה פלד, עו״ד יצחק מינא, יו״ר המועצה הציבורית שליד אומ״ץ ועו״ד עמית עוז פנו ליועמ״ש לאור מידע המתפרסם בתקשורת כי הממשלה אינה מסתפקת יותר במעקב דיגיטלי אחר אזרחים, אלא מצהירה על השלב הבא בתכניתה: שימוש בכלים נוספים חסויים, במטרה לסייע במאבק נגד נגיף הקורונה.

לדעתם של הפונים זו עליית מדרגה מסוכנת וחריפה בשלילת חרויות הפרט והיא מעוררת תמיהות ומחייבת  תכנית פעולה מידית, להגנה על יסודות הדמוקרטיה, במיוחד בזמן חירום.

סעיף  (7 ) בחוק יסוד: כבוד האדם וחרותו אומר:

(א)"כל אדם זכאי לפרטיות ולצנעת חייו"

(ב)"אין נכנסים לרשות היחיד של אדם ללא הסכמתו"

בסעיף 8 פסקת ההגבלה ממחישה את חשיבותו של החוק, כשהיא מתירה את הפגיעה בזכויות שלפי החוק אר ורק "בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל ,שנועד לתכלית ראויה, ובמידה שאינה עולה על הנדרש או לפי חוק כאמור מכוח הסמכה מפורשת בו".

 בדומה לסעיף 8 גם התקנתן של תקנות לשעת חרום שיש בהן כדי לשלול או להגביל זכויות לפי חוק זה מותנית: "ובלבד שהשלילה או ההגבלה יהיו לתכלית ראויה ולתקופה ובמידה שלא יעלו על הנדרש".

צילום אומץ

כזכור טוענים ראשי התנועה, השב"כ מבצע מזה מספר שבועות מעקב דיגיטלי אחר חולי קורונה לבקשת הממשלה באמצעות איכוני טלפונים סלולריים במטרה לגלות נדבקים חדשים ולבודדם ועל ידי כך לנסות ל"שטח את עקומת ההדבקה".

מאחר שמדובר בהחלת תקנות שעת חרום הפוגעות ישירות בחירויות הפרט, אישר בג״ץ למדינה לנקוט צעדים חריגים הנוגדים את הדמוקרטיה במסגרת תקנות שעת חירום,  תחת סייגים חמורים ברוח חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. סייגים אלה מתנים את המעקב אחר אזרחים בפיקוח פרלמנטרי ומשפטי הדוק שייעשה באמצעות המשנים ליועמ"ש.  בנוסף הורה בג"ץ למדינה למחוק נתונים  ממאגר משרד הבריאות לאחר תקופת פענוח בתוך 60 יום וזאת כדי להגן ולבצר את הדמוקרטיה בארץ מפני הדלפות ושימוש לא ראוי בנתונים אישיים של אזרחי המדינה.

בתנועת אומ״ץ רואים את החשיבות העצומה שהעניק המחוקק לזכויות האדם בחוק יסוד שתכליתה לבצר ולהגן  על חרויות הפרט וזכויות האדם במדינה. על רקע זה וההכרזה על מצב חרום עקב מגפת הקורונה, קשה

להגזים בתיאור הסכנה הברורה והמיידית הנשקפת לדמוקרטיה השברירית שלנו בעיקר בימים אלה של מגיפה כאשר שואפת הממשלה להתקין תקנות דרקוניות ללא פיקוח ממשי.

הפונים מדגישים כי היוזמה להתקין תקנות  ללא שקיפות ו/או להשתמש בפעילות השב"כ שייעודו מלחמה בטרור, כנגד אזרחי המדינה ללא גילוי ושקיפות ציבורית ומשפטית מעורר חלחלה וצמרמורת והיא נמצאת רק בדיקטטורות טוטליטריות  – ובוודאי לא בדמוקרטיה ליברלית.

מעל לכל, אין זה בלתי מציאותי לטעון ששיטות מעקב ומידעים ימצאו דרכם בעיקר לפוליטיקאים שיתקשו לעמוד בפיתוי ויעשו בו שימוש אינטרסנטי לרעה גם בתום מגפת הקורונה ומכאן ואילך, זהו מדרון חלקלק.

תנועת אומ״ץ מצטרפת בקריאה למשפטנים החרדים לעתידה הדמוקרטי של המדינה להשמיע את קולם ברבים ולהתנגד לכל יוזמה הכרוכה בהרחבת שימוש מעקב וריגול חסויים על ידי השב"כ כלפי אזרחים בחסות הקורונה ומבקשת מהיועץ המשפטי לממשלה להתערב מיידית ביוזמה הפסולה ולגרום לביטולה, כל עוד בית המשפט לא השתכנע כי היא עניינית ונחוצה, ואם כן – האם אין לה תחליף אחר שפגיעתו בזכויות אדם פחותה.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.