תנועת אומ"ץ ממליצה לכבד חסידת אומות עולם אירנה סנדלר ז"ל שהלכה לעולמה – ולבחור במשפחתה להדליק משואה

פליצ'ה פלד יו"ר תנועת אומ"ץ. יאיר לפיד ראש הממשלה החליפי ושר החוץ. עיבוד תמונה הללי אורגינל
פליצ'ה פלד יו"ר תנועת אומ"ץ. יאיר לפיד ראש הממשלה החליפי ושר החוץ. עיבוד תמונה הללי אורגינל

אירנה סנדלר ז"ל הצילה בזמן השואה כ-2,500 ילדים מגטו ורשה תנועת אומ"ץ קוראת לשר החוץ יאיר לפיד להביע הערכה לפועלה של סנדלר, ע"י הזמנת בני משפחתה להדליק משואה ביום העצמאות יו"ר התנועה, פנחס פליצ'ה פלד: "חסידי אומות עולם היו לקרני אור אשר האירו את החשיכה בתקופה אפלה"

שואת העם היהודי היא אחד האירועים המחרידים ביותר בהיסטוריה של המין האנושי. לקראת יום השואה, מבקשת תנועת אומ"ץ להזכיר כי גם באותה תקופה זוועתית היו מי שגילו אומץ לב, הקרבה ומעל לכל אנושיות. בפרט ראויים לציון חסידי אומות עולם – אזרחים אירופאיים לא יהודים שסיכנו את חייהם על-מנת להציל יהודים.

אחת מהן היא אירנה סנדלר ז"ל. על-מנת להנציח את פועלה, ולהפגין הכרת תודה כלפי חסידי אומות העולם באופן כללי, פנתה תנועת אומ"ץ ליאיר לפיד: "אסור לשכוח את אומץ ליבם של אנשים מיוחדים אלה", כתבו יו"ר התנועה פליצ'ה פלד ויו"ר המועצה הציבורית עו"ד יצחק מינא, "אנשים אשר פעלו כיחידים תוך סיכון גורלם ומשפחותיהם, ותוך התעלות בלתי מובנת מעל עצמם. בכך חסידי אומות עולם היו לקרני אור אשר האירו את החשיכה בתקופה מפלצתית ואפלה".

גם 77 שנים אחרי שהסתיימה השואה, חשוב מאוד לזכור את האנשים

עו"ד יצחק מינא. צילום יח"צ
עו"ד יצחק מינא. צילום יח"צ

הפנייה ללפיד באה לנוכח תפקידו כשר החוץ וכראש הממשלה החליפי, אבל גם מפני שאביו, השר לשעבר טומי לפיד ז"ל, הרבה לפעול עבור ניצולי שואה ולמען הנצחת ההיסטוריה על-מנת שלעולם לא תתרחש שואה נוספת. במכתב מציעים פליצ'ה פלד ועו"ד מינא ללפיד לבחור בבני משפחתה של סנדלר כמדליקי אחת המשואות ביום העצמאות ולהביא לידיעת הציבור הרחב את סיפורה מעורר ההשראה של סנדלר.

אירנה סנדלר הייתה עובדת בכירה בעיריית ורשה. היא ניצלה את תפקידה על-מנת להיכנס לגטו הגדול שהוקם בעיר הבירה של פולין, ולהעביר ליהודים הנצורים מזון, תרופות, כסף ובגדים. בהמשך החלה להבריח ילדים יהודים מגטו ורשה למנזרים ולמשפחות נוצריות שהעניקו להם בית בטוח. במשך למעלה משנה הצליחה סנדלר להציל כ-2,500 ילדים בדרכים שונות. סנדלר הקפידה לרשום את שמות הילדים ואת המקום שאליו הגיעו, כדי שבסיום המלחמה ניתן יהיה להשיבם להוריהם, ואת התיעוד הסתירה בכד בגינת ביתה. גם כשנעצרה ע"י הגסטפו ועברה חקירות אכזריות, היא שמרה על הסוד ולא הסגירה את שמות הילדים שהצילה. ב-1965 הוענק לה תואר חסידת אומות העולם, וב-2008 הלכה לעולמה בשיבה טובה ובגיל 98. בתנועת אומ"ץ הביעו תקווה כי השר לפיד ייענה לפנייה ובכך יביע את תודתה והערכתה של מדינת ישראל לאירנה ז"ל ולחסידי אומות העולם – והדגישו כי חשוב מאוד לזכור, גם אחרי שחלפו 77 שנים, שיש אנשים אשר ראויים מאוד להוקרה על עזרתם ליהודים במהלך השואה.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.