שיבושי לשון, טעויות בהגייה ושפה ירודה משתלטים על השיח הציבורי

הישג לאומ"ץ: נמצא פיתרון לנכה ערירי שעמידר ניסתה לפנות מדירתו המאבק הציבורי שהובילה התנועה למען מרדכי כהן צדק זכה להצלחה ∙ צו פינוי נגד מרדכי בוטל והוא יקבל דירה חלופית עד לגיבוש הסדר קבוע ∙ יו"ר אומ"ץ פליצ'ה פלד מתחייב: "נמשיך ללוות את התהליך" הישג חשוב לתנועת אומ"ץ ולצדק – ובשורות טובות מאוד למרדכי כהן צדק: מרדכי נכה ערירי מתגורר מזה שנים רבות בדירת דיור ציבורי בקרית שמונה. חברת עמידר הוציאה נגדו צו פינוי וזאת לאחר שסירבה לבקשתו לרכוש את הנכס, כפי שהחוק מאפשר לו. לאחר פנייתו של כהן צדק לתנועת אומ"ץ, שלח ראש התנועה פנחס פליצ'ה פלד מכתב בהול אל שר השיכון, זאב אלקין, בבקשה כי יתערב בפרשה העגומה. התנועה המשיכה לשמור על קשר רציף עם לשכתו של השר אלקין, וכן התנהלה מול גורמים נוספים על-מנת לסייע למרדכי, שמתקיים מקצבת ביטוח לאומי וחי לבדו לאחר שאחיו נפטר לאחרונה. המאבק התנהל גם במישור המשפטי, ורשם הצלחה: השופט אשר קולה, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת, ביטל את צו הפינוי. בפסק הדין של קולה נקבע כי מאחר שדירתו הנוכחית של מרדכי לא ראויה למגורים, הוא יקבל דירה חלופית – וזאת עד להסדרת פתרון קבוע. באיגרת ששלח יו"ר אומ"ץ פליצ'ה פלד לחברי התנועה הוא מודה למברכים הרבים ולכל מי שנרתם לעזרתו של כהן צדק. פלד התחייב כי "תנועת אומ"ץ תמשיך ללוות את התהליך, הן השלטוני והן המשפטי, עד אשר יימצא למרדכי הסדר קבע". ____________________ תנועת אומ״ץ, אזרחים למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי, עומדת בראש המאבק בשחיתות השלטונית ופועלת למען הקניית ערכי המנהל התקין, טוהר המידות והדמוקרטיה. כמו כן פועלת תנועת אומ״ץ למען צדק חברתי ומשפטי.

תנועת אומ"ץ נחלצת להצלת השפה העברית: שיבושי לשון, טעויות בהגייה ושפה ירודה משתלטים על השיח הציבורי, הן באמצעי התקשורת והן בכנסת ∙ אומ"ץ קוראת לאקדמיה ללשון העברית לשנס מותניים ולטפל במשבר המתמשך ∙ יו"ר התנועה, פליצ'ה פלד: "השפה השגורה בפי הרוב הינה קלוקלת, ואין מכנה משותף ראוי בינה לבין העברית התקנית"

השפה שבה אנחנו מדברים וכותבים משפיעה במידה בלתי מבוטלת על תפישת העולם שלנו, ועל ההתנהלות של כלל אזרחי ישראל. בתנועת אומ"ץ מודאגים מאוד מהידרדרות מעמדה של השפה. במכתב ששיגרו ראשי התנועה אל האקדמיה ללשון העברית ואל מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, נכתב כי "מדינת ישראל נמצאת בעיצומו של משבר ארוך ועמוק. השפה השגורה בפי הרוב הינה קלוקלת, ואין מכנה משותף ראוי בינה לבין העברית התקנית".

יו"ר אומ"ץ, פנחס פליצ'ה פלד, והיועץ המשפטי של התנועה, עו"ד עמית עוז, אשר חתומים על הפנייה לאקדמיה ללשון מפרטים את הגורמים למשבר: אנשי תקשורת, לרבות בכירים, אשר מרבים לטעות בהגיית מילים; שגיאות נפוצות ותכופות, ובפרט בלבול בין זכר לנקבה ("ארבע אלף"), השרשת מושגים לא תקינים ("מלא" במקום "הרבה", או "זאתי") ועוד ועוד; שפה ירודה ובוטה בכנסת ישראל, דווקא מפי נבחרי ציבור אשר אמורים להוות מודל לחיקוי; ובאופן כללי שיבושים רבים שהפכו שגורים בפי כל ואשר מזעזעים את אמות הסיפין של השפה העברית.

עו״ד עמית עוז אומ״ץ. צילום יחסי ציבור אומ״ץ

"תפקידה הסטטוטורי של האקדמיה ללשון עברית מחייב אותה לפעול בנקודת זמן זו", מבהירים פליצ'ה פלד ועו"ד עוז. "האקדמיה ממומנת מכספי ציבור, ומטרתה העיקרית היא לכוון את דרכי התפתחותה של הלשון העברית, וכן לפעול לשמירת מעמדה של השפה, להעלאת קרנה ולידיעת תולדותיה בקרב הציבור".

בין ההצעות המעשיות שהועלו במכתב של ראשי אומ"ץ:

* מעקב שוטף אחר איכות השפה בגופי התקשורת, ובפרט בטלוויזיה וברדיו.

* מעקב אחר איכות השפה בקרב חברי הכנסת.

* גיבוש הנחיות ברורות ומחייבות – הן עבור כלי התקשורת והן עבור הרשות המחוקקת, ובפרט מתן תשומת לב מוגברת להגהה בכתב ולשימור השפה התקינה.

* הגדלת היקף הפרסומים לציבור הרחב – על-מנת שהאזרחים יוכלו ללמוד מהי עברית נכונה מהאקדמיה.

בתנועת אומ"ץ מדגישים את האינטרס הציבורי המובהק בהצלת השפה, ומבטיחים להמשיך לעסוק בנושא חשוב זה.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.