צמצום השפעות ההתחממות הגלובלית

צמצום השפעות ההתחממות הגלובלית:


רשות נחל הקישון במכתב לוועדה לתכנון ובנייה: "שימרו על השטחים הפתוחים ומנעו פגיעה בציבור. קיימת חשיבות עליונה להערכות ועדות התכנון לשינויי האקלים והשפעתם על סביבת נחל קישון ויובליו."
 במכתב ששלחו השבוע לוועדה לתכנון ובנייה מנכל"ית רשות נחל הקישון, שרון נסים וראש תחום תכנון ברשות, יוסי סורוג'ון, הם מבקשים מיושבי הראש וממהנדסי הועדות לתכנון ובנייה במטרופולין חיפה להיערך לשינויי האקלים ולקחת בחשבון שיקולים סביבתיים בהחלטותיהם וזאת על מנת למנוע פגיעה ארוכת טווח בסביבת נחל קישון ויובליו.
 
במכתבם נסים וסורוג'ון נשענים על דברי המומחים לשינויי האקלים (פנל המדענים הבין ממשלתי לשינויי אקלים IPCC) ומפרטים את ההשלכות החמורות של משבר האקלים העולמי, ההתחממות הגלובלית הנמצאת במגמת האצה והעלייה בטמפרטורות, אשר תהיה מורגשת ביתר שאת במזרח התיכון בדפוסי מזג אויר חריגים (באזורינו ירידה במספר ימי הגשם, אך עליה בעוצמתם), סופות, שיטפונות, גלי חום ממושכים ותקופות בצורת. כל אלה ישפיעו על המערכות האקולוגיות ויש להם גם השלכות בריאותיות, כלכליות ואף ביטחוניות, על הפעילות האנושית.
 במכתב לועדה התמקדה רשות נחל הקישון בתופעת אי החום העירוני, המתעצמת בשל ההתחממות הגלובלית והיא בעלת השפעה ניכרת על הטמפרטורה. המרחבים העירוניים מתחממים במהלך היום יותר מאשר הסביבה המקיפה אותם ומתקררים לאט יותר בלילה. דבר זה נובע מאגירת החום במשטחים שמאפיינים את המרחב העירוני ויצירת חום על ידי פעילות בניינים, רכבים וכד'. בשל צפיפות הבינוי ישנה חסימה של תנועת האוויר ולכן מואט תהליך ההתקררות הטבעי על ידי הרוח.
כזכור, רשות נחל הקישון בדקה לאחרונה את תופעה אי החום העירוני במורד נחל קישון, באזור המלחה אליו סמוכים שטחי אחסון מכולות ומחסנים לוגיסטיים של חברת נמלי ישראל. הבדיקה התבצעה באמצעות רחפן עליו הורכבו מצלמה רגילה ומצלמה תרמית ועולה ממנה תמונת מצב מדאיגה ולפיה הבדלי הטמפרטורות בין שטחי המכולות לבין השטחים המכוסים בצמחיה הגיעו ל-18 מעלות (!), כאשר ברגעי השיא נמדדו 47 מעלות צלזיוס מהמכולות, לעומת 29 מעלות באזורים המכוסים צמחייה.
 
ברשות נחל הקישון קוראים לוועדות התכנון לנקוט בפעולות מידיות לצמצום נזקי שינויי האקלים במרחב ובניהם צמצום השטחים המבונים ככל האפשר, שמירה על השטחים הפתוחים והגברת נטיעות עצים וצמחיה. זאת ועוד, ברשות מתריעים כי באזורים המכוסים בשטחי אספלט מי הגשמים מתקשים לחלחל וכתוצאה מכך מתעצמת תופעת השיטפונות בכל חורף. כך לדוגמה, בחורף האחרון עוצמות גשם גבוהות אשר ירדו בפרקי זמן קצרים, גרמו להיווצרות נגר עילי קיצוני ולזרימה שטפונית בנחל קישון, דבר אשר התבטא בעליית המפלס, הצפת שטחים פתוחים לאורך הנחל ואף בהצפת בתים באזור קריית חרושת.
אנשי רשות נחל הקישון קראו לוועדות התכנון להרחיק את מבני הענק של מרכזי האחסון הלוגיסטי והמכולות של חברת נמלי ישראל ממרחב הנחל ולשמור עליו כאזור פתוח וזאת משיקולים סביבתיים, אקולוגיים והידרולוגיים, מאבק בתופעת אי החום העירוני ומהצורך החשוב לשמירה על הטבע, פיתוח פארקים ושטחי פנאי ונופש לציבור.
"הטמפרטורות בישראל עולות כבר כעת בקצב מהיר יותר מהממוצע העולמי ולכן ישנה דחיפות רבה יותר בנקיטת צעדי מנע משמעותיים", נמסר במכתב שקרא לוועדות להירתם למאמץ, לשמור ולהגדיל את השטחים הפתוחים ולפעול ולשנות תכניות פוגעניות לסביבה, בין היתר באמצעות עריכת תסקירים סביבתיים.
ברשות קראו לוועדה להקים צוותי עבודה משותפים והזהירו בסיכומו של המכתב כי אמנם לחצי הפיתוח המניבים רווחים כלכליים לבעליהם הם רבים, אך גם לשינויי האקלים יש משמעות כלכלית לא מבוטלת בנזקים הצפויים ולהן השפעה על הציבור כולו.
 צילומים: רשות נחל הקישון

בתמונות: הנחל ובסמוך אליו המכולות

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.