מנקים אורוות

עינת קאליש רותם, ראש עירית חיפה. צילום ראובן כהן

כך איתרנו 10 מליון ₪, שיוחזרו לציבור מידי שנה, ויושקעו בשיפוץ תשתיות ופרויקטים חשובים לעיר.כמה עלה לנו לאתר את הכסף הזה? רק כמה עשרות אלפי ₪ בלבד.איך איתרנו את הכסף האבוד הזה? בזכות יועצים חיצוניים.(וזו רק ההתחלה).ניקוי אורוות, פרק שני – פינוי פסולת

.אתחיל מהשורה התחתונה:

✔

בשנים האחרונות איבדנו על פי הערכות שונות כ- 10 מיליון ₪ בשנה, בגלל ליקויים שונים במנגנון פינוי האשפה בעיריית חיפה. תיאורטית, סכום זה יכול לממן שיקום של כ- 3 עד 6 רחובות בעיר. דמיינו מה היה יכול להיות מצב התשתיות בחיפה אילו הכסף הזה היה מושקע נכון בשנים האחרונות (ולא, זה לא הנושא היחידי שבו ניתן לחסוך. יש עוד).

✔

לא תמצאו כאן מילת ביקורת, ולו אחת, על עובדי התברואה המסורים ומנהליהם. להיפך, אם הכספים היו מגיעים ליעד הנכון שלהם, לעובדי אגף התברואה היתה יכולת טובה יותר לתחזק את נקיון העיר.

✔

התקשורת וגורמי אופוזיציה לא חוסכים ביקורת על החלטתי למנות יועצים חיצוניים. בחודש מרץ, עם עזיבתו של הגזבר היוצא, שכרתי (בנוהל תקין ומסודר) את שירותיהם של שלושה יועצים חיצוניים על מנת לבחון את ניהול העירייה וכספיה. אחד מהם הוא משרד רואי חשבון מוביל בארץ בתחום הביקורת החקירתית, עם ניסיון רב ברשויות מקומיות, כולל בתחום פינוי האשפה. שילמנו עבור עבודת הביקורת והייעוץ שעשה, כמתואר כאן, כמה עשרות אלפי שקלים, עבורה אנו צפויים לקבל חזרה על פי הערכות כ- 10 מיליון ₪ בשנה, בשלב זה.

✔

מאז שמשרד רואי החשבון נכנס לתמונה, בשיתוף פעולה עם גורמי התברואה וגורמים נוספים בעירייה, בחודשים אפריל-מאי בלבד, עיריית חיפה חסכה מיליון ₪ רק בזכות תיקוני השקילה באתר דנו (ההסבר בהמשך). זו רק ההתחלה, עוד לפני שהתחלנו להטמיע הצעות ייעול למערכת ניהול ובקרה אוטומטית של הפסולת, שצפויות להקטין את הוצאות העירייה באופן משמעותי הרבה יותר.

✔

סילוק פסולת זה עסק יקר והוצאה מהותית ביותר בתקציב שלנו. להזכירכם, אנחנו משלמים מעל 80 מליון ₪ מידי שנה כדי לסלק את הפסולת העירונית לאתרי הטמנה ארציים. משך שנים רבות תשלום זה יצא מתקציב הפיתוח, מכספים שאמורים להיות מושקעים בפיתוח ועתיד העיר, ולא מהתקציב הרגיל (השוטף) כפי שנכון היה לעשות, ועל כך דיברתי רבות… (מוזמנים להיכנס ללינק https://bit.ly/2V5vfwO). כבר עכשיו, בתקופה מאתגרת זו, אנחנו רואים שהסכום מתחיל לרדת, וזה עוד לפני שהתחלנו בצעדי ייעול חריפים.——–אז מה מצאנו? על קצה המזלג:1. "אתר קריית חיים" הוא אתר מעבר לפינוי פסולת בניין. מתברר שעיריית חיפה אפשרה לקבלני בניין להשליך בו פסולת בניין חינם, ללא תשלום. פסולת בניין מכילה לעיתים חומרים מסוכנים שגורמים לזיהום קרקע, מים, אויר ועוד. מדובר על אירוע לא תקין ולא חוקי על פי דרישות המשרד להגנת הסביבה, אירוע שלא קיים בשום מקום בארץ שנים רבות. קבלנים רבים שהשליכו באתר זה פסולת כלל לא היו חיפאים, פרויקטי הבניה שלהם לא היו בחיפה, אלא הגיעו מיישובים שונים בסביבה. בשבועות האחרונים החלטנו לעצור את הפעילות הלא חוקית באתר, החלטה שהביאה להכפשות ברשתות החברתיות, כאילו סגירת האתר תביא ליותר לכלוך בעיר חיפה (שטות מוחלטת). אלה כמובן הכפשות על ידי מי שהתרגלו לחיים הטובים. מדובר על חסכון של כ- 1.5 מליון ₪ בשנה.2. "אתר דנו" הוא אתר מעבר לפסולת כללית. הפסולת החיפאית מגיעה אליו באמצעות משאיות לפינוי אשפה ("משאיות זבל") העירוניות, ומשם היא מועברת לאתרי הטמנה ארציים. גובה התשלומים שעיריית חיפה משלמת למדינה על סילוק הפסולת נקבעים לפי משקל. המשקל של הפסולת שנכנס לאתר המעבר "דנו" אמור להיות גבוה יותר מהמשקל שיוצא, בגלל שבתהליך המעבר תסחיפים ונוזלים ניגרים החוצה, והפסולת האורגנית מתכלה מעט ויורדת בנפחה. בפועל קרה אצלנו תהליך הפוך – משקל הפסולת באופן תמוה עלה (הפסולת היוצאת מהתחנה שקלה יותר מזו שנכנסה אליה). במהלך 7 חודשים בשנת 2019 גילינו גידול של 2,700 טון פסולת! במונחים כספיים מדובר על 900 אלף ₪. במילים אחרות, או שפסולת נוספת התווספה, השד יודע איך, או שהרישום היה כוזב. בשני המקרים מדובר בדבר חמור מאד, שהעמיס הוצאות מיותרות על קופת העיריה.3. בתחנת המעבר דנו, כמו בכל תחנה בארץ, חייב להתקיים רישום של משקל המשאיות הנכנסות והיוצאות. בתחנות תקינות, הרישום מוזן למערכות המיחשוב באופן אוטומטי. אצלנו בתחנה החיפאית התאפשר "תיקון ידני", כלומר, ניתן לשנות את הרישום על פי צורך, ובדיעבד. כמות התיקונים הידניים שנעשו מטרידה, ובמיוחד היחס בין התיקונים במקרה של משאיות עובדי העירייה לבין משאיות קבלני חוץ (לטובת קבלני החוץ). לדוגמא, ביוני 2019 הוזנו באופן ידני 3,886 טון אצל הקבלן, ורק 47 טון אצל עובדי עיריית חיפה. שינוי רישום ידני יכול להיות תקין אם היה לו תיעוד והסבר מלאים, אבל בפועל לא ראינו זאת.4. המבנה של תחנת המעבר דנו ואמצעי הבקרה הירודים מאפשרים למשאיות להיכנס, לצאת ולהסתובב בתוך האתר ללא פיקוח על מעשיהן שם, אף בלי צילום ותיעוד של המשאיות לאורך כל המסלול. זה נובע מתכנון לקוי של האתר עצמו, נתיבי תנועה פרוצים, ומהעובדה שאין מסלול ברור עם כניסה אחת, יציאה אחת ונקודות שקילה ורישום ברורות בדרך. בעזרת היועצים ועובדי העיריה אנחנו כבר עובדים על תיקון הליקוי הזה.5. גם המכרז לבחירת קבלן פינוי הפסולת, שנוהל בשנת 2017, מעלה שאלות רבות מאד. מתמודד יחיד (לאחר ש- 13 גופים מסחריים התעניינו), זכה בסופו של דבר, למרות שנקב במחיר גבוה מאד. הוויכוח על מחיר הסילוק לטון אשפה הסתיים בעלויות גבוהות יותר מהאומדנים הראשוניים.6. תהליך מיחזור הפסולת בחיפה גם הוא אינו מנוהל כראוי. בכתבה שפורסמה במרץ 2016 דיווחה העירייה על פינוי של 42% מהפסולת העירונית למיחזור בשנת 2015, כאשר על פי האסמכתאות הקיימות, פונו רק 29%. תהליכי הרישום והבקרה על כמויות הפסולת שעוברות למיחזור אינם במעקב. העירייה לא השכילה לעקוב אחר הנתונים בעצמה, ולכן התבססה על דיווח קבלני המשנה. זה יכול היה להיות תקין אילו הדיווח היה עובר עם אסמכתאות מלאות, אולם בפועל, אין כאלה.על אף שעלול להשתמע אחרת, כל הממצאים והפעולות שנעשו הינם בשיתוף פעולה מלא עם עובדי התברואה המסורים שלנו ובראשם מנהל האגף, המסייעים רבות לרואי החשבון, במטרה אחת – להעמיד את עירנו היקרה במצב טוב יותר.היועצים, בשיתוף עם עובדי העיריה, ממשיכים בעבודתם גם בתחומים אחרים, עליהם ארחיב בהמשך.

קרדיט: עיריית חיפה

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.