כיצד נספר להם על זה? השואה מזווית אחרת ביקור ליום השואה בגליל המערבי

השאלה כיצד מספרים לדור הצעיר, על תקופת השואה, עולה לא אחת, בעיקר סמוך ליום השואה.

הריחוק מהתקופה בזמן ובמנטליות, חוסר היכולת להזדהות עם הסיפורים, קשה גם לדור שלא חווה את השואה וכל שכן לילדים ובני נוער. מיזם 'אוצרות הגליל' של אשת העסקים הפילנתרופית רעיה שטראוס בן דרור, מציע להגיע לגליל המערבי, לביקור משפחתי, הפעם בכדי ללמוד על השואה, במוזיאונים שבחרו להציג את השואה מזווית אחרת. 

המוזיאון ליהדות דוברת גרמנית, בגן התעשייה תפן

מייסד המוזיאון ישראל שילוני ז"ל התעשיין סטף ורטהימר ואוצרת המוזיאון רותי אופק, בחרו לספר את סיפור החיים, של הקהילות הדוברות גרמנית ולא את סיפור המוות. "את היש ולא את האין". 

במהלך השנים שלאחר תקופת השואה, אסף שילוני בדבקות ומסירות תעודות, תמונות  משפחה, מדליות, חפצים אישיים, יודאיקה וספרים של הקהילות היהודיות הדוברות גרמנית שרובן נספו בשואה.

 

המוזיאון מציג תיעוד מדהים ומרתק של העושר התרבותי והרוחני בקהילות היהודיות, ואת תרומתן התרבותית, כלכלית והחברתית להתפתחות ארצות אירופה.

אין במוזיאון כל תיעוד למוות ולמחנות ההשמדהאלא עדויות לעושר התרבותי והמקצועי בכלל תחומי החיים בהם עסקו יהודי הקהילות בארצות דוברות גרמנית- רפואה, מוסיקה, אמנות, ספנות, מסחר, בנקאות, ארכיטקטורה, תעשייה ועוד. במוזיאון בו נעשתה עבודת המחקר המקיפה ביותר, על תרומת הייקים להקמת המדינה, ניתן לצפות בסרטונים קצרים המספר על חיי הקהילות הדוברות גרמנית באירופה, על חייו של ישראל שילוני והקמת המוזיאון, והתרומה בהקמת המדינה. צאצאי משפחות הייקים יכולים למצוא פרטים על בני משפחתם. במוזיאון תצוגת חפצים אישיים, מדליות, כלי נגינה, סרוויסים, ריהוט ועוד שנתרמו על ידי צאצאי הייקים שעלו לישראל, כמו כן מתועדת במוזיאון, עלייתהייקים לארץ ותרומתם לתרבות הישראלית כולל דמויות מוכרות כמו- חנה מרון ז"ל, שלמה להט (ציץ') ז"ל, סטף ורטהימר, משפחת שטראוס, משפחת זוגלובק, משפחת דובק  ועוד.

במוזיאון מוצגת תערוכת קבע – חדר עם רהיטיו וחפציו המקוריים של האמן הייקה הרמן שטרוק .


וכן- תערוכה חדשה- "ייקה בול"בשיתוף ארגון יוצאי מרכז אירופההתערוכה מציגה בולי אישים, מעצבים ואמני בולים מהמורשת הייקית, יצירות מקוריות של אפרים משה ליליין ויעקב שטיינהרט וסקיצות נדירות של אמני גרפיקה, ביניהם אוטה וליש ומרים קרולי, אשר דימויי יצירותיהם מופיעים על בולי ישראל.  

הבולאות (איסוף הבולים) הממוסדת בארץ ישראל, החלה להתארגן בתחילת שנות השלושים של המאה העשרים, שנותיה של העלייה הייקית. התערוכה הראשונה ב-1939 היתה צנועה בהיקפה, אולם הוזמנו אליה אספנים בין-לאומיים.  העיסוק באיסוף, מיון וקיטלוג של בוליםרווח בבתים רבים בישראל, דרכם ניתן ללמוד סיפורים היסטוריים אודות ארצות ומקומות בעולם.

 

מחירי כניסה (לכל התערוכות)– מבוגר 30 ₪, ילד מגיל 3, סטודנט, נכה שוטר- 23 ₪ , אזרח ותיק- 15 ₪ , חיילים בסדיר או קבע בחינם. כרטיס משפחתי 2 הורים + 2 ילדים 83 שקלים.

ימים ושעות פתיחה – ב'-ה'- 09:00-16:00 , יום ו' וערבי חג- סגור, שבת- 11:00-16:00

המוזיאון הפתוח גן התעשייה תפן – 04-9109609,04-9872022www.omuseums.org.il

לזכר הקהילה ההיא- סיור במושב השיתופי שבי ציון

שבי ציון הינו מושב שיתופי הסמוך לנהריה, הוקם בשנת 1938בשיטת "חומה ומגדל" על ידי קהילה יהודית בת 400 שנה מהכפר רקסינגן בגרמניה, בגלי ההגירה האחרונים טרם פרוץ מלחמת העולם השנייה. בעקבות החמרת הגזירות הנאציות על יהודי גרמניה בשנים 1933-1938, החליטה הקהילה היהודית בכפר להגר יחדיו מחוץ לגרמניה, מנער ועד זקן, ולשמר את מוסדות הקהילה המפותחים. הנחרצות על היעד להגירה המשותפת מתבטא במילותיו של אלפרד פרסבורגר, מנהיג חוג הצעירים ברקסינגן וממנהיגי הישוב, "אם עלינו לעזוב את ארץ מולדתנו, רק לארץ אבותינו!"


בית הכנסת בכפר עמד סמוך לבתי נוצרים. בליל הבדולח, 9 בנובמבר 1938, החריבו הנאצים את כל תכולת בית הכנסת ושרפו הכול, אולם שמרו על האש לבל תתפשט ותפגע בבתי הנוצרים הסמוכים. שוטר נוצרי מקומי מצא למחרת הפוגרום בהריסות בית הכנסת ספר תורה שניזוק קלות בלבד, ומסר אותו בחשאי לאחד מידידיו היהודים, שהעלה אותו "לרקסינגן שבפלשתינה", כדבריו. תושבי שבי ציון השיגו אישור מיוחד לא לקבור את ספר התורה הפסול, שנותר להם כמזכרת אחרונה מהקהילה שאיבדו בגולה. כיום הספר מוצג בפינת הנצחה בבית העם ביישוב, בה מונצחים גם שמות 128 קרובים שנספו בשואה. 


הסיור במושב עובר בבית הכנסת, בבית העם ובפינת ההנצחה בה מוצג ספר התורה, אשר קירותיו החיצוניים, מעוטרים בתבליטי קיר של האמן הגרמני-ישראלי רודא ריילינגר, במספר אנדרטאות המנציחות ידידים של חברי הקהילה שנספו בשואה, ביניהם גן ציבורי הקרוי על שם אוטו הירש, שהיה מנהל הנציגות הארצית של יהודי גרמניה בתקופת המשטר הנאצי ונספה במחנה זקסנהאוזן ועוד.

זמן הסיור- 90 דקות, המחיר 50 שקלים לאדם אחד ועד 10 איש, (מעל 10 איש 100 ₪)

למידע נוסף והזמנת סיור- אתר "אוצרות הגליל" – www.ozrothagalil.org.il,  טלפון גו'די 054-5641508

בית לוחמי הגיטאות

מוזיאון לוחמי הגטאות מציג תערוכות תערוכות קבע- ורשה היהודית, אולם יזכור, אולם בית עדות, אולם המחנות, גטו ורשה הלוחם, יהודי הולנד בשואה, וכן תערוכות מתחלפות- רפואה קטלנית-בריאת הגזע העליון, סיפורי הילדים בשואה ועוד. תערוכה חדשה יחסית "מול תא הזכוכית" המציבה את התא המקורי של הנאצי אדולף אייכמן ,בו ישב הנאשם הנאצי, והאזין לעדויות הניצולים והתובע גדעון האוזר. אייכמן היה מראשי מנגנוני ההשמדה הנאציים, הוא נתפס בשנת 1961 ע"י המוסד והובא למשפט בישראל, לאחריו הוצא להורג .

מוזיאון "יד לילד" מוצג הסרט "קורצ'ק של הילדים",אורכו 30 דקות. הסרט מתאר את החיים בבית היתומים של קורצ'ק לפני המלחמה באמצעות ניצולים. הסרט שוזר בעדותם, סצנות שלמות בעזרת שלושה ילדים שחקנים אשר דרכם ניתן לחוות ולו במעט את הבדידות והאימה. "יד לילד" הינו חלק מבית לוחמי הגטאות, מותאם להבנתם של ילדים ומעביר להם את חווית השואה דרך סדנאות, פעילויות יצירה וסיפורים, והוקם במטרה להנציח את מיליון וחצי הילדים שנספו בשואה. הביקור בו מזמן למבקרים הצעירים מפגש עם עולמם של  הילדים שחיו בתקופה זו. סיפור הילדים נחשף בעזרת ציורים, שירים, קטעי יומנים ופרקי עדות אשר באמצעותם מתוודעים הילדים אל השואה והילדים שנספו בה. בית לוחמי הגטאות מציע תצוגת קבע המביאה סיפורים המושמעים בקולות חיים של ילדים, המספרים בגוף ראשון את סיפור חייהם של ילדים שחיו בשואה.  בנוסף מוצעות מגוון פעילויות המותאמות לכל המשפחה.

מחיר כרטיס משולב לשני המוזאונים: מבוגר – 40 ₪ ילד (מגיל 10) 30 ₪

שעות הפתיחהימים א'-ה': 9:00-16:00 יום ו': סגור

בית לוחמי הגטאות- ממוקם על כביש עכו נהריה, בכניסה לקיבוץ לוחמי הגטאות.

צילומים- אוצרות הגליל

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.