יד עזר לחבר פועלת לחילוץ ניצולי שואה מאוקראינה – בעזרת השגרירות הנוצרית בירושלים

צילום יוסף הירש.

הסיפור המרגש של ניצולת השואה שחולצה מקייב על-ידי שמעון סבג מ"יד עזר לחבר"

ליליה ולדירובנה חיה לבדה במרכז בירת אוקראינה המופצצת שמעון סבג, מנכ"ל "יד עזר לחבר", עבר מאות קילומטרים כדי להביא אותה למקום מבטחים השגרירות הנוצרית בירושלים תסייע לסבג בהבאת ניצולי שואה נוספים מאוקראינה לישראל

מאז שהחלו ההפצצות הרוסיות על בירת אוקראינה, נאלצה ליליה ולדירובנה בת ה-78 להסתגר בביתה שבמרכז קייב. לאחר שבועיים של מצור ואזעקות בלתי פוסקות, המזון בביתה כמעט אזל. בנוסף, ליליה, שחיה לבדה, לא הייתה יכולה להגיע למקלט ללא עזרה, כך שחייה היו בסכנה מוחשית. סיפורה של ליליה הגיע לאוזניו של שמעון סבג, מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" – והוא החליט להציל אותה ויהי מה.

המרחק בין לבוב, שם שוהה סבג בראש משלחת מתנדבים של העמותה, לקייב הוא כ-600 ק"מ. לאורך הדרך פרוסים מחסומים רבים וכמו כן ישנם אזורים אשר מופגזים על-ידי צבא רוסיה. המכשולים והסכנות לא עצרו את סבג, שבעזרת צוות מקומי שגייס הגיע אל ליליה והוציא אותה מקייב הנצורה. כשהגיעו בחזרה ללבוב, אחרי מסע של 13 שעות, דאג סבג להפגיש את ליליה עם בנה ונכדה. בני המשפחה סייעו להעביר את ליליה הנרגשת ואסירת התודה למקום מבטחים בפולין, משם היא צפויה לעלות לארץ.

גם לאחר מבצע החילוץ המורכב, סבג לא נח לרגע: "יש עוד ניצולי שואה רבים באזורי הקרבות, והמטרה שלנו היא לסייע לחסרי הישע". מי שתסייע במימוש היוזמה להביא מספר רב ככל האפשר של ניצולי שואה ויהודים נוספים מאוקראינה לישראל היא השגרירות הנוצרית בירושלים. "זהו הדבר ההומני ביותר שאפשר לעשות בעת הזאת", אמר סבג, "אסור לתת לאנשים לעבור פעמיים שואה".

סבג הודה בחום לאנשי השגרירות הנוצרית בירושלים על התמיכה והמחויבות לניצולי שואה, בכל ימות השנה ובפרט על רקע המלחמה באוקראינה. בנוסף למבצעי החילוץ מאזורי קרבות ולהושטת עזרה לפליטים הרבים שמגיעים ללבוב, "יד עזר לחבר" מפעילה גם מוקד טלפוני שזמין לפניות של יהודי אוקראינה. המוקד מופעל על-ידי מתנדבים דוברי השפה, ומעביר את הפניות לאנשי העמותה שפועלים בשטח ללא לאות.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.