האם המדינה יכולה לחייב הורים לחסן את הילדים ?

איאד ממתנס עוד צילום יחצ (5)

לאחר שמשרד הבריאות אישר לחסן גם ילדים מגיל 5, עולות שאלות רבות: האם ניתן למנוע כניסת ילדים לא מחוסנים לבתי הספר והגנים? האם תיתכן הטלת סנקציות על הורים שיתנגדו לחיסון ילדיהם? האם ישנו תקדים לחיסון חובה? ועוד. עו"ד איאד מטאנס מספק תשובות מוסמכות לכל השאלות שמעניינות את ציבור ההורים 

בעבר שרר קונצנזוס כמעט מלא סביב חיסונים שנועדו למנוע מחלות ילדות. כיום – כשהנגישות למידע (ולמרבה הצער גם לפייק ניוז) גבוהה, וכשהורים רבים מושפעים מהרשתות החברתיות – סוגיית חיסון הילדים נגד קורונה מעוררת התלבטויות ואפילו סערה.

חשוב מאוד לעשות סדר בנושא בהיבט המשפטי, ולשם כך בחרנו לפנות לעו"ד איאד מטאנס, מומחה בענייני רפואה, רשלנות רפואית ודיני נזיקין.

האם המדינה יכולה לכפות על ההורים לחסן את ילדיהם נגד קורונה?

"נקודת המוצא היא שאין לכפות הליך רפואי על אדם שלא רוצה בכך", מבהיר מיד עו"ד מטאנס. יחד עם זאת הוא מציין, כי "לאי התחסנות יש השלכות גם על הסביבה, ועל כן המדינה פועלת למצוא איזון בין זכות ההורים להחליט האם ילדיהם יחוסנו לבין החובה לשמור על בריאות הציבור בזמן מגפה חמורה".

עו"ד מטאנס: הטלת חובת חיסון מחייבת הוכחת איזון מידתי בין הפגיעה שתיגרם לזכויות הפרט לבין התועלת שתיווצר עקב הכפייה. התשובה לשאלה הזו, המשפטית, של איזון ראוי, נשענת על מידע עובדתי, שאת רובו אין לנו בשלב זה: כמה יעיל החיסון ומה השלכותיו על ילדים בטווח הארוך? כמה מנות חיסון יהיו זמינות ? כמה אנשים יסכימו לחסן את ילדיהם ללא צורך בכפייה?

האם מוסד חינוכי רשאי למנוע כניסת ילדים לא מחוסנים?

עו"ד מטאנס: "על-מנת שיוכל מוסד כזה או אחר לסרב לקבל בשעריו ילד שלא חוסן יידרש לשם כך תיקון חקיקתי. לפי חוק לימוד חובה, מחויב משרד החינוך לאפשר לילדים מגיל 3 ללמוד במערכת החינוך ללא סייג, לרבות תלמידים שלא חוסנו. כוחה של חובה זו יפה גם בכל הקשור לגנים פרטיים".

האם ניתן להטיל סנקציות אחרות על הורים שלא יחסנו את ילדיהם?

"לאורך השנים המחוקק שקל הטלת סנקציות על הורים שמסרבים לחסן את ילדיהם 'בעת חשש ממשי להתפרצות מחלה'. חברי כנסת רבים הניחו על שולחן הכנסת הצעות חוק לפיהן, בין השאר ולדוגמא, תישלל נקודת זכות במס הכנסה מהורה שלא יחסן ילד ! הצעה אחרת, הייתה שמשרד הבריאות יוכל למנוע כניסת תלמידים ומורים לא מחוסנים למוסדות חינוך. הצעות חוק אלה לא אושרו על-ידי הכנסת". עוד הוסיף עו"ד מטאנס, כי המדינה ידעה לעשות שימוש "בתקנות החירום" כדי להגביל ולהתנות כניסתם של מבוגרים, לא מחוסנים, למרחבים ציבוריים בהצגת "התו הירוק", כך שאין מניעה להחיל זאת גם ביחס לקטינים, אם וכאשר !

מה קובע החוק לגבי ילד שרוצה להתחסן אבל הוריו מסרבים?

עו"ד מטאנס מספר, כי סוגיה מעניינת זו קיבלה מענה חד-משמעי בפסק דין מנומק של כבוד השופט סארי ג'יוסי. התיק (בעמ"ש 568108-06-21) עסק בנערה בת 16 שביקשה להתחסן נגד קורונה נתקלה בסירוב של אמה. השופט ג'יוסי קבע כי על-פי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, אם נקיטת הליך רפואי – חיסון – דרושה לשמירה על טובתה של הקטינה, שלומה הגופני או הנפשי, יש לאפשר לה לבצע אותו כל עוד הדבר נתמך בחוות דעת רפואית מתאימה. עו"ד מטאנס: "יש לצפות שבכל מקרה דומה של חילוקי דעות בין קטינים לבין אפוטרופסיהם הטבעיים, בתי המשפט יעמדו דום לצד הקטינים המבקשים להתחסן, הואיל וההמלצה של כל הגופים הרפואיים המוסמכים, הן בעולם והן בארץ, נכון לעכשיו, היא – כן לחסן".

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.