בפעם השנייה כרמל זוכה באות השר להגנת הסביבה

מרכז רפואי כרמל קיבל זו הפעם השנייה ברציפות את אות השר להגנת הסביבה 2017, על פעילותו בדיווח פליטות גזי חממה. מסתבר שבמרכז רפואי כרמל עוסקים לא רק בטיפול רפואי אלא גם בניהול המשאבים הסביבתיים של בית החולים במטרה להפחית את ההשפעה של המרכז על הסביבה.

 

מרכז רפואי כרמל מחזיק בתקן ניהול סביבתי כבר משנת 2013, ובמהלך השנים הוא מנהל פרויקטים גדולים להפחתת צריכת משאבים, ומהצד השני להפחתה בכמות המזהמים הנפלטים בצורות שונות. "מנגנון דיווח פליטות גזי חממה", מפרטת הילית שצקין – מרכזת בריאות הסביבה של בית החולים, "מאפשר לזהות אפשרויות לשיפור בחיסכון במשאבים, וברוב המקרים שינוי בתשתיות מוביל גם לחיסכון כלכלי". הועדה לניהול סביבתי במרכז הרפואי כרמל עובדת בשיתוף עם כל מחלקות בית החולים כגון הנדסה, אחזקה, משק, לוגיסטיקה, ומעבדות. "למעשה, בלי תמיכת העובדים ותמיכת הנהלת בית החולים, לא היינו יכולים לבצע תהליכי התייעלות שבסופם מפחיתים את פליטות החומרים לסביבה" אומרת הילית.

 

עבודות  לשדרוג תשתיות להתייעלות אנרגטית ותהליכי עבודה  לשימוש מושכל בחשמל, דלק וסולר הם רק חלק מהשיפורים שבוצעו במהלך השנים. "אנחנו מבצעים שינויים ושדרוגים בתשתיות תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות  להורדת צריכת האנרגיה של בית החולים", אומר דורי בז'רנו ,מנהל מחלקת הנדסה ואחזקה, "בהיקפי הצריכה של בית החולים, אפילו פרויקט להתקנת חיישני תנועה בחדרים לכיבוי מזגנים, תאורה ומחשבים, הוא משמעותי מבחינת צריכת אנרגיה. גם ניהול משאבי האנרגיה וביצוע עבודות שוטפות  כדוגמת כמו בדיקת ניצולת דוודי הקיטור וההסקה מאפשרת התייעלות בצריכה האנרגטית", ממשיך בז'רנו, "ומבחינתנו כל חסכון כזה יכול להפנות משאבים לרווחת המטופלים שלנו". כמו הניטור והניהול של החומרים הנפלטים לאוויר, מרכז רפואי כרמל פועל לניהול יעיל בהפחתת מזהמים נוספים.

 

"אפשר להסתכל על פסולת בית החולים כדוגמה ", מעדכנת הילית, " אנחנו ממיינים את הפסולת ל- 26 סוגים שונים ומעבירים למחזור את הפסולת שיש לה פתרון קצה. אחד הפרויקטים הייחודיים לכרמל הוא מחזור הפלסטיק. הגענו ב-2018 כבר למעל 4 טון פלסטיק שעברו למחזור במקום להטמנה. זה מפחית את נפח הפסולת שלנו ובכך מפחית את כמות הפינויים של הפסולת הביתית". גם העברת השפכים למערכת הפינוי העירונית נעשית באופן מנוטר.

 

"אנחנו משגיחים על כל החומרים שנכנסים לבית החולים" מפרטת הילית. התהליך הוא שכל חומרי הניקוי, חיטוי, חומרים הנוגעים

לפרוצדורות רפואיות, חומרים שעובדים איתם במעבדות לאנליזות השונות – כולם עוברים אישור של אחראית רעלים ושל מרכזת בריאות הסביבה וללא אישור זה – לא יתבצע רכש.

"אנחנו מסתכלים על הרכב החומרים מבחינת בטיחות העובד, אופן האחסון של החומר, וגם בודקים את  תוצר הפסולת שעלול להגיע  לשפכים – האם הוא מתאים ועומד בערכי סף והאם הוא לא יגרום נזק בהמשך התהליך". התפיסה הכוללנית של הוועדה לניהול סביבתי אמונה הן על שמירת בטיחות העובד והן על הגנת הסביבה, ואות השר שניתן השנה משקף את חשיבות הנושא כולו.

 

בתמונה  – מימין דורי בז'רנו מהנדס ביה"ח, הילית שצקין מרכזת בריאות הסביבה, ועוז יאיר המנהל הלוגיסטי 

צילום אלי דדון

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.