אוניברסיטת חיפה אישרה תקנון חדש למניעת הטרדות מיניות: בית דין מיוחד לנושאי הטרדות מיניות בראשות שופטת בדימוס חיצונית

אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה

אוניברסיטת חיפה אישרה תקנון חדש למניעת הטרדות מיניות ובמרכזו: יוקם בית דין מיוחד לנושאי הטרדות מיניות והתעמרות בעבודה ובראשו תעמוד שופטת בדימוס חיצונית לקהילת האוניברסיטה. גם בראש ערכאת הערעור תעמוד שופטת בדימוס, גם היא חיצונית לקהילת האוניברסיטה וגם התובע/ת יהיו עורכי דין מקצועיים שאינם מקהילת האוניברסיטה. לצד השופטת שתעמוד בראש בית הדין, הרכב בית הדין יכלול שני חברים נוספים שיקבעו בכל הליך על פי שיקול דעת השופטת, מתוך שלוש רשימות של חברי בית הדין, שיוצעו על ידי ארגוני הסגל האקדמי, ועד הסגל המנהלי ואגודת הסטודנטים. החברים באותן רשימות לא יהיו חברים פעילים בגוף שהציע אותם. בכך הופך בית הדין להיות עצמאי לחלוטין, חיצוני ובלתי תלוי בגופים הפנימיים השונים באוניברסיטה.

התקנון החדש הוא פרי עבודה משותפת של הנציבה למניעת הטרדות מיניות, בשיתוף חברי סגלי האוניברסיטה, אגודת הסטודנטים, אנשי משפט ובליווי מרכז הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית – חיפה והצפון. "התקנון החדש הינו חדשני ותורם ליצירת סביבה בטוחה באוניברסיטה לכל באיה. המטרה המרכזית הייתה לייצר בית דין עצמאי ומקצועי שישקף את המחויבות שלנו למאבק בלתי מתפשר בהטרדות מיניות", אמרה הנציבה למניעת הטרדות מיניות, פרופ' ענת דרך זהבי.

התקנון החדש מקיף את כלל הפעילות במקרים של הטרדות מיניות – כולל במקרים שבה אין תלונה רשמית והנציבה מחליטה לפתוח בחקירה גם ללא תלונה. התקנון שם דגש על הסיוע, התמיכה והליווי בנפגע או הנפגעת לכל אורך התהליך, מדגיש את חובת הדיווח במקרים שבו נודע מידע לגבי הטרדה מינית וקובע כי יש לקבל החלטה תוך 7 ימים מרגע הגשת תוצאות הבדיקה של הנציבה לגבי אופן הטיפול במקרה. כמו כן, סעיף מיוחד מוקדש לחובת כל חבר וחברת סגל באוניברסיטה לעבור לומדה בנושאי הטרדה מינית– כאשר אי ביצוע הלומדה הוא מעתה עבירת משמעת בפני עצמה.

כאמור, מרכז השינוי נוגע להקמת בית הדין המיוחד לנושאי הטרדות מיניות והתעמרות בעבודה. נשיא האוניברסיטה יהיה זה שימנה את ראשת בית הדין ואת ראשת בית הדין לערעורים – שופטת או שופט בדימוס, עם העדפה לשופטת.

התקנון החדש שם דגש על שקיפות ההחלטות. ההחלטה לגבי אימוץ או דחיית המלצת הנציבה תפורסם תוך 14 ימים באתר הנציבות. פסק דין חלוט של בית הדין יפורסם תוך 14 ימים באתר הנציבות. פסק הדין של בית הדין לערעורים יפורסם תוך 30 ימים. הפרסום ייעשה ללא ציון שם או פרטים של הנפגע/ת – אלא אם הם עצמם יבקשו אחרת. שם הנילון/ה יפורסם, אלא אם הוחלט על ידי בית הדין שלא לפרסמו. במקרים כאלה, יכולים נשיא האוניברסיטה, הרקטור או סגן הנשיא והמנכ"ל לפנות לבית הדין ולבקשם לפרסם בכל זאת את השם מחמת שינוי הנסיבות.

"התקנון החדש משקף את ההתחייבות שלנו לאפס סובלנות כלפי הטרדות מיניות. הוא מחייב את כולנו – מראשון העובדים ועד להנהלה לעשות ככל הניתן כדי לאפשר לכל אחת ואחד מאיתנו סביבת עבודה בטוחה ונוחה", אמר רקטור אוניברסיטת חיפה, פרופ' גור אלרואי.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.