סקר חדש מזמין את הציבור לקחת חלק בשמירה על הקיפודים בישראל

 תקפידו להשתתף: ראיתם קיפוד בחצר, ברחוב, או בטיול בטבע? אתם יכולים לעזור בשמירה על החיה המיוחדת, בטופס דיווח שנמצא באתר האינטרנט של החברה להגנת הטבע 

צבאים, חזירי בר, סלמנדרות, כלניות, ציפורים, פרפרים ועוד – אלו נסקרו בשנים האחרונות במסגרת מיזמי מדע אזרחי – שיתוף פעולה בין מדענים לציבור, המאפשר תרומה הן למדע והן לשמירת הטבע. כעת, גם הקיפודים מצטרפים לרשימה המכובדת ולראשונה, יושק בקרוב סקר של החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים והיחידה האזורית לאיכות הסביבה בשרון, שיבקש מאזרחי המדינה לדווח בטופס מיוחד על תצפיות בקיפודים, במטרה לבנות מפות תפוצה עדכניות של הקיפודים השונים, לאמוד את תופעת הדריסות והמחלות של הקיפודים ולהעמיק את הידע הקיים אודותיהם. "בעקבות הצטמצמות שטחי הטבע הפתוחים, חלק מהקיפודים מרחיבים את תפוצתם לשטחים עירוניים. אנחנו שואפים לבנות מפות תפוצה עדכניות של הקיפודים השונים, כדי שנוכל להגן על החיה המיוחדת הזאת", אומרת ד"ר נירית לביא אלון, רכזת תחום מדע אזרחי בחברה להגנת הטבע ומרכזת הסקר.

בישראל קיימים 3 מינים של קיפודים – מצוי, חולות ומדברי, שמוגדרים חיות בר מוגנות ובמצב שימור ללא סכנה. בעשרות השנים האחרונות, אנחנו עדים לשינויים באוכלוסיית הקיפודים, בין היתר בגלל מחלות שונות שנגרמות מתחנות האכלת חתולים או כלבים וזבל ברחובות היישובים, שמובילים להתגודדות קיפודים (שבדרך כלל חיים ביחידות) סביב עודפי המזון, דריסות שנגרמות כאשר קיפודים ניזונים בסמוך לכבישים או כשמנסים לחצות אותם וכמובן, הרס בתי הגידול הטבעיים שלהם. באזור השרון, לדוגמה, ישנו תחום תפוצה חופף של קיפוד החולות וקיפוד מצוי, אולם חסר בידי החוקרים מידע מדויק על תחום תפוצתם. "לכן, דיווחים ותמונות שיגיעו מהציבור יסייעו במיקום מדוייק של הקיפודים ובהבחנה בין המינים השונים. לצערנו הגדול, רק בשנת 2018 נאסף מידע על  107 קיפודים מצויים שנדרסו באזור השרון בלבד", מוסיפה ד"ר לביא אלון.

אז, ראיתם קיפוד בחצר, ברחוב, או בטיול בטבע? אתם יכולים לעזור לנו! צלמו אותו ודווחו לנו עליו בכתובת הבאה – https://www.teva.org.il/kipodאיזה מידע יעזור לנו?

מיקום התצפית, תמונה של הקיפוד (נסו לצלם מכיוון הפנים שיראו גם את האוזניים, כך נוכל לזהות בוודאות את סוג הקיפוד), וכמובן פרטיכם, כדי שנוכל ליצור אתכם קשר במידת הצורך ולעדכן אתכם.

ברשות הטבע והגנים מזכירים כי הקיפוד הוא חיית בר מוגנת ואין  לגעת בו ביד או להחזיקו בשבי. אם ראיתם קיפוד חולה או פצוע ניתן להעבירו לבית החולים לחיות בר בספארי או לדווח למוקד רשות הטבע והגנים בטלפון *3639.

קרדיט: החברה להגנת הטבע

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כתיבת תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.